Gammal syrenhäck vid vägkanten med ett rött hus i bakgrunden, behov av stängsel diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi bor strax utanför Nyköping. Rådjur och hjortar är en plågra, gnager på träden och äter upp blommor och odlingar. På en del av tomten vill vi stänga ute (o)djuren. Vi har satt upp stängsel och grindar mot åker och äng. Men djuren tar sig igenom den ganska tätväxta syrenhäcken (200 år gammal) mot vägen.

Vi vill inte ha något högt stängsel mot gatan, dels skulle det kännas instängt, sedan kanske Transportstyrelsen har invändningar. Men om man sätter ett lågt stängsel precis där häcken slutar kanske det hjälper. Djuren hoppar väl inte över stängslet rakt in i häcken? Men hur högt behöver det vara för att inte rådjuren och hjortarna bara ska kliva över?
Tacksam för synpunkter och tips. Bild bifogas.

Lär bli svårt att stänga ute rådjur med ett lågt staket.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
B
1.3 meter sa den trädgårdsintresserade grannen jag har att det behövs för att stänga ute rådjur/hjortar.

Häromkring brukar folk ställa upp armeringsmattor (inte så fint...), men då är det väl för att hänga in ett litet land. Har inte sett nån som försökt att freda hela tomten från rådjuren på det sättet.

Jag brukar lägga ut blodmjöl på växter som jag vill freda från rådjur. Lägger även ut tussar med smutsig fårull några gånger om året (de klipps ju ett par gånger om året, känner en klippare). Får luktar tydligen äckligt, så rådjuren äter inte i närheten av fårullen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
B BSOD skrev:
1.3 meter sa den trädgårdsintresserade grannen jag har att det behövs för att stänga ute rådjur/hjortar.
Men då gäller det att det är så tätt att de inte ser igenom för de kan hoppa högre än så men gör det förstås inte om de inte kan se vad de kommer att landa på. Ska man hindra dem från att hoppa över så har jag för mig att det ska vara kring 2 m högt men då räcker det ju med bara en lina/wire etc. på den höjden.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Satsuki
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
2 m som minst, de kan hoppa över det med om de är riktigt trängda, alltså flyr för livet typ. Men generellt så ids de inte. De är inte förtjusta i att hoppa över något som de inter ser bakom, kan de inte se hur marken ser ut bakom ett hinder vill de inte gärna hoppa över eftersom de då kan skada sig. Så ett helt tätt hinder, typ mur, kan funka med lägre.
Det där med grejer som luktar får funkar skitdåligt här, har en fårhage några hundra meter bort så alla rådjur här är vana vid fårlukt tyvärr. Ännu inte hittat något som funkar till 100%, blev inte en enda rödbeta förra året, inga mangoldsplantor och fick plockat typ en gång av persiljan - resten åt rådjuren upp trots diverse försök att hålla dem på avstånd. :confused:

P
rådjur är rädda för ljud och rörelser..
sätt upp något som rör sig och låter.

gärna remsor av plast.. det brukar skrämma dem.. (y)

wildeside
Här fungerar fårstängsel tror den är 1,2 m hög, har inte haft ett enda rådjur/hjort inne på tomten sen jag köpte fastigheten för 8 år sen tror jag. Har vilt växlar nån meter ifrån på utsidan.

Lägre nät längs tomtgränsen och högre runt specifika odlingar funkar. Finns det inget speciellt lockande tillgängligt så blir inte betestrycket lika högt på annat heller.

Har själv problem med rådjur och funderar också över ett snyggt sätt att lösa det på.
Lågt stängsel kombinerat med häck skulle jag också gärna ha, men tvivlar på att det funkar. Har en granne som har stängsel runt tomten och en grind. Grinden har hål längst upp. Förhållandevis små hål egentligen, men de har sett rådjur hoppa genom hålen. Så, gissningsvis hittar rådjuren ett lite glesare ställe och hoppar där. En annan granne har ett lågt stängsel, och satte upp ett rep ovanför stängslet för att få det högre. Rådjuren hoppade då mellan stängslet och repet. De satte då upp ett till rep emellan och efter det blev det lugnare, men ibland finns rådjur på tomten ändå, som de inte vet varifrån de hoppar in.

För skogsrådjur funkar det ofta att skrämma bort dem, men för de som bor inne i bostadsområden hjälper inget sånt. Våra eländiga fästingspridare bryr sig knappt om att jag öppnar dörren och vrålar. Först när jag sätter fart mot dem lommar de iväg. Nu blir det ju inte bättre av att någon av våra idioter till grannar matar dem med överbliven frukt på allmänningen precis bredvid vår tomt, men tyvärr är det hinder som gäller för de här oskygga rackarna.

Om jag sprayar Trico (Garden) två-tre gånger om året på mina fruktträd får de vara i fred. Ett par mindre träd dräpte de helt innan jag lärde mig det. Lökväxter har jag gett upp. De tuggar på både chiliplantor och smultron, men de växer ju snabbt så det kan jag leva med.

Ett stängsel för råddjur kan ha så pass stora maskor att man knappt ser det och ingen myndighet har åsikter om det står nära en väg. 180 verkar vara den vanligaste höjden och maskor så stora som 30 cm. Klipper man en häck och sedan sätter stängslet så nära det går på utsidan kommer det snart vara en osynlig del av häcken.

Satsuki KristinaRT skrev:
Det finns svart nät som man kan sätta upp (typ detta [länk] )
Det är god sikt igenom så det borde inte vara några problem för myndigheter och inte kännas instängt, och om man sätter det nära häcken kommer den säkert skymma stora delar av nätet…
Vi har den typen av nät för kattens skull både i stan och på landet. Rådjuren tar sig inte över och nätet ser inte illa ut i tex en häck.
Elstängsel kan visst också vara effektivt men det krävs trådar ganska högt upp och det kanske inte blir så snyggt.

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.