Det var ditt jag ville komma! :) Jag besiktar fastigheter hela dagarna/monterar mätare för pack&schakt samt sprängning, och det är sällan det händer nått allvarligt. (Observera sällan) Det finns såklart fall där det händer saker, men har man att göra med en seriös entreprenör, så vet dom hur man uppför sig vare sig man gräver för gång och cykelbana, eller spränger i berg! Dom vet såklart att det blir dyrt om dom inte förhåller sig till dom dokument som är framtagen för projektet. Sen laddar dom efter en riskanalys och där har markslaget en betydande faktor, men också avstånd etc...
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
T TreeView skrev:
Men vad är problemet, att spränga bredvid andra hus görs ju hela tiden utan att skador uppkommer?
Nervositet för sitt hus och kanske inte har vetskap om hur det skakar i berg , iof inget fel i det
men kan gå lite långt
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Tänk på att det är byggherren som är ytterst ansvarig för sprängandet (oftast är det ju den som betalar för bygget som är byggherre) och om sprängaren sköter allt enligt konstens alla regler och utför sprängningen på ett godkänt fackmannamässigt sätt och det ändå blir skador på din eller andra grannars byggnader så är det byggherren som man kan kräva på ersättning för skador. Jag har granskat detta mycket noga med jurister på området och sprängare. Så säg till din granne att han skall ha en byggherreförsäkring som täcker såna skador ifall det skulle inträffa. Länsförsäkringar har tydligen ett sånt tillval och jag tror Dina Försäkringar har det med, säkert flera andra med men bäst att höra med dom och förklara scenariot. Lycka till
 
Jag kan iofs. förstå oron. Försäkringar tar ev. skador. Antingen sprängarens ansvarsförsäkring, eller en ev. byggherreförsäkring. Men De ersätter ofta inte om vibrationerna håller sig inom gränsvärdet. Om huset skadas trots att det inte skakat för mycket, så hamnar ansvaret på den drabbade husägaren.

Det handlar då om att man anser att ex. en putsad fasad som ramlar ned, måste ha varit dålig och lös redan innan, skulle kunna ramla ned i nästa höststorm. Och i det läget spelar det ingen roll med försäkringar. Bolaget betalar inte, för försäkringstagaren (byggherre eller sprängare) är inte ansvarig för skadan. Därmed kan man inte heller kräva ersättning direkt av byggherren.

Sådant är dock rätt ovanligt. Oftast går det bra, jag har suttit och arbetat mot en glasvägg där det sprängdes ca 30 cm från glasväggen. Vi de första två salvorna gick vi bort från glasväggen, och vände ryggen mot den. Sedan orkade vi inte flytta oss, utan satt kvar och jobbade även efter varningssignalen. Vid en salva kraschade hårddisken på en server i huset.

Det kan vara ett tips, stäng av datorer med hårddiskar när de spränger, de är väldigt känsliga. Fast de flesta moderna datorer har flashdiskar utan rörliga delar.
 
Redigerat:
Sist jag pratade med en herre på ett stort bolag om detta så sas det att sprängaren har bevisbördan här, dvs måste bevisa att han inte har orsakat skador.

Nån som vet om detta stämmer? I så fall borde ju dom vara väldigt noga med besiktningar.
 
A Arvtagaren skrev:
Tänk på att det är byggherren som är ytterst ansvarig för sprängandet (oftast är det ju den som betalar för bygget som är byggherre) och om sprängaren sköter allt enligt konstens alla regler och utför sprängningen på ett godkänt fackmannamässigt sätt och det ändå blir skador på din eller andra grannars byggnader så är det byggherren som man kan kräva på ersättning för skador. Jag har granskat detta mycket noga med jurister på området och sprängare. Så säg till din granne att han skall ha en byggherreförsäkring som täcker såna skador ifall det skulle inträffa. Länsförsäkringar har tydligen ett sånt tillval och jag tror Dina Försäkringar har det med, säkert flera andra med men bäst att höra med dom och förklara scenariot. Lycka till
Länsförsäkringar har sån försäkring, men gör allt för att komma undan att betala ut, så den är inte mycket till trygghet för den skadelidande
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det skulle vara något jobbigt för grannarna om du kan komma och diktera villkoren. Jag tycker inte på något vis att dina rättigheter är för små. De har väldigt svårt att komma och skylla på att ditt hus borde ha klarat sig. De får göra som de bedömmer lämpligt, men är ansvariga för eventuella skador. Är du orolig för skador, så dokumentera skicket innan sprängning noga.
Håller inte alls med, det är ytterst märkligt att vem som helst kan beställa en sprängning med högexplosiva material bara meter från din fastighet utan att du har någon möjlighet att invända. Men sen kanske det beror på att jag fått lägga ner 200-300 h med jurist för att bråka med försäkringsbolag och nu gå till domstol efter att "proffsen" gjort sitt jobb och lämnat min fastighet med skador. Helt sjukt att man får tycka till om byggnationer, plankhöjder etc. men inte bomber i gräsmattan...
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
Hursomhelst är jag ingen expert på det juridiska inom sprängning utan jag kan bara dela med mig av den information som jag fått av experter och får lita på den. Men jag kan säga att jag kan tillräckligt mycket för att dra mig i det längsta för att spränga samt ha vett nog att oroa mig om det skulle sprängas nästgårds (inom 50 m). Bästa alternativet om det går och det inte är jättemycket berg är att "knacka" med en grävmaskin med ett sånt "hammaraggregat" eller hyra cobra-borr och sen använda snigeldynamit.
 
  • Gilla
andr-eri
  • Laddar…
O
A Arvtagaren skrev:
Hursomhelst är jag ingen expert på det juridiska inom sprängning utan jag kan bara dela med mig av den information som jag fått av experter och får lita på den. Men jag kan säga att jag kan tillräckligt mycket för att dra mig i det längsta för att spränga samt ha vett nog att oroa mig om det skulle sprängas nästgårds (inom 50 m). Bästa alternativet om det går och det inte är jättemycket berg är att "knacka" med en grävmaskin med ett sånt "hammaraggregat" eller hyra cobra-borr och sen använda snigeldynamit.
Undrar vad det är för experter som fått dig att tvärvägra sprängningar? Det låter mer som medias experter... Att använda snigeldynamit är inget man gör om det är mer än en liten sten...

Det sker massa sprängningar varje dag, hur många av dessa går så pass fel att egendom skadas? Det kan inte vara många
De lyckas spränga för citybanan mitt igenom hus och nära massa stora byggnader. Det var inte mycket som gick fel. Det går alldeles utmärkt att spränga i tätbebyggda områden, det gäller bara att sprängaren vet vad han gör.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
L
Det som är här ,, att någon har sagt någon om sprängning AJAJ inte bra och skrämt upp TS
för ev . skakningar som knäcker husgrunder på avstånd , hos mig sköt dom 4 meter ifrån inga skador , grabbarna som skjuter vet vad dom gör och laddar därefter
 
O Odjuret skrev:
Undrar vad det är för experter som fått dig att tvärvägra sprängningar? Det låter mer som medias experter... Att använda snigeldynamit är inget man gör om det är mer än en liten sten...

Det sker massa sprängningar varje dag, hur många av dessa går så pass fel att egendom skadas? Det kan inte vara många
De lyckas spränga för citybanan mitt igenom hus och nära massa stora byggnader. Det var inte mycket som gick fel. Det går alldeles utmärkt att spränga i tätbebyggda områden, det gäller bara att sprängaren vet vad han gör.
Jag skulle nog snarare säga att det är ett stort mörkertal, många orkar inte bråka med försäkringsbolagen, vi har själva hållt på i över 2 år. Det finns t o m en site som samlar olyckorna som media inte tar upp, varsågod: http://www.sprangningsolyckor.se/sprangning/fler-sprangningar-gar-fel/
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
A andr-eri skrev:
Jag skulle nog snarare säga att det är ett stort mörkertal, många orkar inte bråka med försäkringsbolagen, vi har själva hållt på i över 2 år. Det finns t o m en site som samlar olyckorna som media inte tar upp, varsågod: [länk]
Kollade sidan. Vem står bakom den?
Kunde inte hitta några uppgifter och eftersom man ska vara källkritisk så får det mig att undra hur pass seriös och trovärdig den är.

Om det är en seriös firma som sköter sprängningen så behöver du säkert inte ligga sömnlös, för det är väl inte så att grannen kommit över ett antal dynamitgubbar och tänlker göra det sjävl?
 
U Uffe A skrev:
Kollade sidan. Vem står bakom den?
Kunde inte hitta några uppgifter och eftersom man ska vara källkritisk så får det mig att undra hur pass seriös och trovärdig den är.

Om det är en seriös firma som sköter sprängningen så behöver du säkert inte ligga sömnlös, för det är väl inte så att grannen kommit över ett antal dynamitgubbar och tänlker göra det själ?
Det handlar väl inte alltid om firman är seriös eller inte, även om det såklart påverkar. Till och med bergsäker säger ju själva att man aldrig kan vara säker på markförutsättningar etc. Riskanalyserna har ju visat sig vara höftningar / bedömningar utifrån hur husen är byggda (material etc.) och vilken grund man tror att det står på. I vårt fall gjorde grannens sprängfirma ingen riskanalys, utan de tecknade bara upp fastigheterna på ett papper med ett uppskattat maxvärde....
 
Men, om vi antar att skador överhuvudtaget är ovanliga? Och skador som av olika anledningar inte direkt ersätts av försäkringsbolagen är då sannolikt extremt ovanliga.

Det är givetvis ett stort problem om man råkara vara den där som faller mellan stolarna i ersättningsreglerna. Men det är inget jag skulle oroa mig för bara för att det skall sprängas, sannolikheten är låg, och det går inte att göra något åt det. Folk måste få bygga på sina tomter.
 
O
A andr-eri skrev:
Det handlar väl inte alltid om firman är seriös eller inte, även om det såklart påverkar. Till och med bergsäker säger ju själva att man aldrig kan vara säker på markförutsättningar etc. Riskanalyserna har ju visat sig vara höftningar / bedömningar utifrån hur husen är byggda (material etc.) och vilken grund man tror att det står på. I vårt fall gjorde grannens sprängfirma ingen riskanalys, utan de tecknade bara upp fastigheterna på ett papper med ett uppskattat maxvärde....
Nu förstår jag din avigt inställda sida till sprängningar... Då är det inte konstigt att du hittat massa "experter" som säger hur farligt det är.
En seriös firma eller inte påverkar så klart väldigt väldigt mycket. Det är bara å titta runt på nätet den oseriösa firman då gick det skogen.... medan den seriösa firman gick allting mycket bättre. En seriös firma ser till att minimera riskerna vid en sprängning så mycket det bara går.
Men självklart allt kan hända, då brukar den seriösa firman ta sitt ansvar.
Så du får gärna berätta i vilken värld du lever i där oseriösa firmor inte är mycket värre än seriösa. För den världen vill inte jag leva i, hur trevlig du än är:)

Kan du inte hitta en sida om sprängningar som gått bra? Eller där det inte gått så bra men slutat lyckligt ändå?
De brukar inte finnas tyvärr... en missnöjd kund ger flera missnöjda kunder. En nöjd kund ger bara en nöjd kund så illa är det. Därför ska man ta sidor med bara negativ kritik med en ordentlig nypa salt. Du är själv ett utmärkt exempel, sprängningen gick fel och ingenting fungerade efteråt. Det är naturligtvis jättetråkigt att det gick så fel som det gick för din del.
Men det innebär inte att det går åt skogen för alla.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.