Byggahus.se
S
Ja, så fick vi då till sist upp vår 20 kubiks pool, efter lite utdraget markarbete för att ställa den lite rakare och bättre än förra året då den hamnade rätt ut på den lite lutande gräsmattan. Jösses vad det luktade när vi plockade ner den välbadade poolen i slutet av september. Ja, av ruttet gräs alltså, om nu någon trodde något annat :p

Med ett par decimeter fyllt i poolen insåg att vattnet runt poolen, på utsidan, var betydligt mer än lite skvätt. Efter en stunds letande och lyftande på dyken fick jag rätt som det var en kisstråle rätt i plutet. Där var hålet. Trodde vi. För vi hittade tre till. Åsså ett till. Å sen ännu ett. Totalt sex små hål i botten. Musjefel säger jag bara.

Tillfälligt är det nu lagat med sådana där enkla självhäftande patchar som jag råkade ha liggande från någon gammal liten barnpool. Som tur var.

Men nu när nivån stigit till knappt hälften var det någon som pinkade på min fot när jag gick förbi poolen. Mushelfvtet har inte bara käkat på sex ställen på botten, utan på, minst, tre ställen på sidan också, visade det sig. Tydligen inte lika gott där för det var betydligt mindre hål. Men de behöver också lagas nu, och jag som har slut på lagelappar :oops: Får bli gorillatejp tills imorgon och hoppas det håller.

Till poolen följde med lite riktig duk för lagning. En bit blå, som sidorna på poolen. Och en bit ljusgrå, som ingenting på poolen :rolleyes: Däremot ingen med det där mosaikmönstret som botten på poolen har. Någon som vet var man kan få tag på sådan duk för lagning? Hornbach som är mitt go-to-ställe hade ingen lagningsduk alls, bara de där tunna enkla lagelapparna. De verkar utomordentligt dåliga på reservdelar Hornbach. Skulle beställa en annan reservdel tidigare och de hade noll koll, kunde inte ens kolla upp och beställa.

Åsså nästa fråga då, det följde inte med något lim till duken, så vad rekommenderar ni för lim till sådan duk?

Till sist undrar jag om det är någon som har någon erfarenhet hur bra, eller dåligt, de här enkla självhäftande laglapparna funkar. De verkade i alla fall fästa ok när jag satte dit dem under vattnet.

Nej, nu får jag gå och gorillatejpa lite.

Bruna rör, flätad mönstrad yta, vattendroppar, delvis synlig vit nätstruktur, utomhus, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plastigum 77 är det som gäller för att limma mjuk pvc.
 
  • Gilla
Snickerick
  • Laddar…
S
Gorillatejp funkade knappt hjälpligt. En på insidan och en på utsidan så försvann strålen men det är fortfarande "pyspunka". En liten rännil vatten rinner sakta ner längs utsidan.

Får se om jag har någon annan tejp som kan funka tills imorgon.
 
S
MathiasS MathiasS skrev:
Plastigum 77 är det som gäller för att limma mjuk pvc.
Ok, tack.

Det går dock inte att använda under vatten, noterar jag. Så då får vi hoppas att lagelapparna håller den här säsongen, för nu är ju poolen snart fylld. :seenoevil:
 
Nej det blir inte bra, behöver vara torrt när du limmar.
 
S
Fick låna ett litet kit av en granne, med någon tunn genomskinlig plast och lim som skulle funka under vattnet.

Men det var helt hopplöst att få till. Plasten krullade sig när limmet kom på och limmet torkade innan man hann få ner det i poolen, och fingrarna fastnade i limmet. Verkar som jag gjorde allt fel. Hur gör man med ett sånt kit, nån som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.