1 883 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Hestramarkis
Hej!
Fått en Hestramarkis (över två fönster) med motor monterad men inte inkopplad. Det finns el på vinden, ska dra kabeln till markisen upp på vinden och montera på en stickkontakt och sen är det klart. Markisen styrs via fjärrkontroll. När jag tittar på sladden så är det fyra trådar. Jord, blå, svart och grå. Har ingen manual och idag går det inte att ringa någon. Någon som kan hjälpa mig med vilka trådar som ska användas till ett vanlig 220-uttag?
Glad Påsk!
Hälsningar
Erik
Fått en Hestramarkis (över två fönster) med motor monterad men inte inkopplad. Det finns el på vinden, ska dra kabeln till markisen upp på vinden och montera på en stickkontakt och sen är det klart. Markisen styrs via fjärrkontroll. När jag tittar på sladden så är det fyra trådar. Jord, blå, svart och grå. Har ingen manual och idag går det inte att ringa någon. Någon som kan hjälpa mig med vilka trådar som ska användas till ett vanlig 220-uttag?
Glad Påsk!
Hälsningar
Erik
Med markisbrytare så brukar man koppla nolla till blå och styra fasen till svart för ena hållet och grå andra hållet. Hur det blir när det är fjärrkontroll vet jag inte. Jag hade testat mig fram och kopplad blå till nolla och svart till fas. Funkar inte det testa med grå istället för svart. Funkar inte det heller vet i tusan om jag hade vågat lägga ihop svart och grå till fas... Jag hade väntat tills nästa vecka och frågat istället. Du KAN ju ha fått fel motor och då kanske du eldar upp den.
Jorden ska givetvis också kopplas in.
Jorden ska givetvis också kopplas in.
Även om markisen är gjord för styrning via fjärrkontroll är den säkert också konstruerad för att styras via en omkopplare, därav de 4 kablarna.
Vill du testa, kan du ju alltid prova med blå och svart eller grå till en kontakt.
Vill du testa, kan du ju alltid prova med blå och svart eller grå till en kontakt.
Klicka här för att svara