Hejsan!
Installerade ett nytt FTX HERU 100 S Next Gen för några månader sedan, fick dock direkt problem med rotorstopp där man utan knussel gav mig en uppdaterad motor som har funkat fint sedan dess så all heder till deras support som även många andra skriver om!
Nästa problem är att kilremmen gnisslar ganska rejält, detta resulterar i ett mycket dovt dunkande ljud som fortplantar sig till tilluftsdonen i huset och är otroligt störande när det är tyst i huset.
7 stycken ljuddämpare sitter monterade (Lindab), 4 flex och 3 fasta på tilluft respektive frånluft samt till ett sovrum så det borde vara mer än tillräckligt men dom är sannerligen inte konstruerade för att ta bort gnissel från kilremmen varav man hör det som ett dovt dunkande ljud istället.
Hittills har jag fått ny rem av Östbergs som jag bytt utan något förändrat resultat, gnisslet kommer ifrån själva remmen (gummiljud).
Rör jag remmen lite åt sidan vid drift så blir den mer eller mindre tyst men efter ett tag så kommer oljudet tillbaka.
Ligger just nu under utredning med Östbergs om vad som ska göras åt problemet, vill med detta inlägg se om det finns andra som har råkat ut för samma problematik då Östbergs sa att det fanns fler som uppmärksammat detta fenomen.. och i sådant fall om någon lyckats lösa problemet
Bifogar en filmsnutt på kilremmen!
Mvh Patrik.
Installerade ett nytt FTX HERU 100 S Next Gen för några månader sedan, fick dock direkt problem med rotorstopp där man utan knussel gav mig en uppdaterad motor som har funkat fint sedan dess så all heder till deras support som även många andra skriver om!
Nästa problem är att kilremmen gnisslar ganska rejält, detta resulterar i ett mycket dovt dunkande ljud som fortplantar sig till tilluftsdonen i huset och är otroligt störande när det är tyst i huset.
7 stycken ljuddämpare sitter monterade (Lindab), 4 flex och 3 fasta på tilluft respektive frånluft samt till ett sovrum så det borde vara mer än tillräckligt men dom är sannerligen inte konstruerade för att ta bort gnissel från kilremmen varav man hör det som ett dovt dunkande ljud istället.
Hittills har jag fått ny rem av Östbergs som jag bytt utan något förändrat resultat, gnisslet kommer ifrån själva remmen (gummiljud).
Rör jag remmen lite åt sidan vid drift så blir den mer eller mindre tyst men efter ett tag så kommer oljudet tillbaka.
Ligger just nu under utredning med Östbergs om vad som ska göras åt problemet, vill med detta inlägg se om det finns andra som har råkat ut för samma problematik då Östbergs sa att det fanns fler som uppmärksammat detta fenomen.. och i sådant fall om någon lyckats lösa problemet
Bifogar en filmsnutt på kilremmen!
Mvh Patrik.
Redigerat:
Hej Patrik,
Har / haft samma problem som du.
Inne på tredje rotormotorn och den har funkat.
Ser inte östberg som ett problem.
De har utveckling på sina produkter och har underleverantörer i sin tur.
Min rem första rem gick nästa av och då blir det ett klunkade ljud.
Fick en ny rem som körs ca 1år som nu också låter och den gnisslade också från start men jag har galet många flexdämpare kanske typ 20st.
Beställde en ny rem igår och sen ska jag byta remmen och skicka fråga till supporten.
Just funderar jag på vart man ska köpa rem istället.
Dem östberg levererar håller just nu inte. Vart köper du rem till ditt agg.?
Mvh Lars
Fick en ny rem som körs ca 1år som nu också låter och den gnisslade också från start men jag har galet många flexdämpare kanske typ 20st.
Beställde en ny rem igår och sen ska jag byta remmen och skicka fråga till supporten.
Mvh Lars
Mitt ärende fick aldrig återkoppling av Östbergs gällande gnisslande rem, jag mailade några gånger och fick svar att dom "utreder" problemet.L LarsGarage skrev:Hej Patrik,
Mvh Lars
Under tiden skickade dom en grön rem som sitter på dom äldre Heru aggregaten för att jag skulle testa om det blev bättre, och det blev tyst den har snurrat i nästan 1 år nu.
Den blåa remmen som medföljer nextgen aggregaten har jag nog provat 3 stycken och alla gnisslar.
Dom sa för 1 år sedan på Östbergs att det fanns fler drabbade gällande gnisslet, kanske är ännu fler nu 1 år senare, fick som sagt ingen återkoppling på det så jag vet inte status.
I övrigt fick jag häromdagen byta båda fläktmotorerna pg a lagerljud (på garanti) i aggregatet efter 1 år, känns som man bytt varenda komponent snart 😆
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Jag fick rotorstopp i helgen på mitt Heru 160 tec next gen.
Ringde supporten idag och fick veta att det varit problem med remmarna och att de skickade en ny omgående som garanti.
Har redan bytt från den gröna som satt vid leverans då den delade sig i svetsningen, det är den blåa remmen som jag då fick som utbyte som strulat och slirar.
Ringde supporten idag och fick veta att det varit problem med remmarna och att de skickade en ny omgående som garanti.
Har redan bytt från den gröna som satt vid leverans då den delade sig i svetsningen, det är den blåa remmen som jag då fick som utbyte som strulat och slirar.
Hej,
Jag får uppfattningen att det är så här för stunden:
Den gröna: inte lika bra grepp men ger då ett resultat att det är tyst.
Den blir förbrukad fortare och det som hände med min var att den nästa gick av och då klunkade det till varje varv.
Vissa får problem med rotorstopp.
Den blåa: bra grepp men kan ge ifrån sig störande ljud precis som Patrik beskrivit.
Min rem gick tyst i ett år sen plötsligt började det låta.
Köpte en ny för att testa men det blir samma resultat direkt.
Hjälper inte att torka av delarna.
Det ser nästa ut som att den blå remmen har så bra grep att den typ "fastnar" i hjulet på motorn. När den släper då gungar det till och då får man ljudet.
Funderar på att det behövs någon typ av smörj som gör att remmen släpper men det får samtidigt inte göra så att remmen börjar slira.
Ska dra ett mail till supporten.
Eller har någon en någon ny erfarenhet, eller input?
Mvh Lars
Den blir förbrukad fortare och det som hände med min var att den nästa gick av och då klunkade det till varje varv.
Den blåa: bra grepp men kan ge ifrån sig störande ljud precis som Patrik beskrivit.
Det ser nästa ut som att den blå remmen har så bra grep att den typ "fastnar" i hjulet på motorn. När den släper då gungar det till och då får man ljudet.
Funderar på att det behövs någon typ av smörj som gör att remmen släpper men det får samtidigt inte göra så att remmen börjar slira.
Mvh Lars
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Den gröna hade jag precis samma problem med, den sprack i svetsningen och fastnade i metallen som håller motorn och fick rotmorfel.L LarsGarage skrev:Hej,
Mvh Lars
Kört med blå i ett halvår och nu börja den slira och fick en ny på garanti.
Det du beskriver är det exakta problemet ordagrant, men det verkar vara raketforskning för Östbergs eftersom jag fortfarande inte fått återkoppling 1 år senare.L LarsGarage skrev:Hej,
Mvh Lars
Inget ont om Östbergs egentligen.. även om det låter som det, men jag gillar inte när man lyfter ett problem "tidigt" och blir lite dumförklarad.. sen ett par år senare så kommer det fler med samma problem vilket tyder på att man haft rätt från början.
God Jul förresten 🙃
Östbergs har ungefär lika mycket problem med sina aggregat som övriga tillverkare.P Patrik.L skrev:Det du beskriver är det exakta problemet ordagrant, men det verkar vara raketforskning för Östbergs eftersom jag fortfarande inte fått återkoppling 1 år senare.
Inget ont om Östbergs egentligen.. även om det låter som det, men jag gillar inte när man lyfter ett problem "tidigt" och blir lite dumförklarad.. sen ett par år senare så kommer det fler med samma problem vilket tyder på att man haft rätt från början.
God Jul förresten 🙃
Östbergs har däremot grym service och kundtjänst i vanliga fall så du måste ha haft extrem otur.
Klicka här för att svara