Hej,

Vi har slipat vårt obehandlade massiva undergolv i gran och efter mycket om och men, valt att köra Herdins golvlut och golvolja.

Golvluten är vitpigmenterad, så tanken var att köra först denna och sedan naturell golvolja men så här blev det efter luten. Någon som har blivit missnöjd med hur ojämnt och flammigt det ser ut? Vågar inte applicera mer lut nu, för det står att man bara ska applicera en gång. Och vi har blandat om noga och kört flödigt i brädans längsriktning 2-3 plankor i taget. Usch :(

Nu har vi köpt vit golvolja. Håll tummarna för att det är räddningen!

• Slipat och behandlat granundergolv med vitpigmenterad golvlut, tydligt ojämnt utseende; pensel och hink synliga på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slipat granundergolv behandlat med vitpigmenterad golvlut, med synliga ojämna och flammiga ytor.
    Skapa konto
U
Ja det blir flammigt när du har pigment i lutet. Pigmentet är ju egentligen kalk och överflödet lägger sig som pulver ovanpå. Gnugga med en röd scotsprite dyna i plankets längdriktning och soppa upp det överflödiga kaklet efter så ska du se att flammigheten försvinner.

Direkt efter vitt lut
Ljust trägolv i ett rum med träbjälkar och snedtak, behandlat med lut som instruerat för att minska flammighet och ge en jämn yta.
Skapa konto

Efter att skrubbar ett varmt med scotchsprite
Ljust trägolv i rum med träbalkar och obehandlade väggar, efter behandling med lut och innan applicering av olja.
Skapa konto

Sen naturell olja, då mörknade det en del
Ljusa trägolv i ett rum med synliga träbjälkar i taket och en modern ljuskälla hängande, efter behandling med lut och naturell olja.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Ja det blir flammigt när du har pigment i lutet. Pigmentet är ju egentligen kalk och överflödet lägger sig som pulver ovanpå. Gnugga med en röd scotsprite dyna i plankets längdriktning och soppa upp det överflödiga kaklet efter så ska du se att flammigheten försvinner.

Direkt efter vitt lut
[bild]
Efter att skrubbar ett varmt med scotchsprite
[bild]
Sen naturell olja, då mörknade det en del
[bild]
Hur läckert som helst. Det där är mitt drömgolv! 🤩 Har kollat runt efter en scotsprite dyna men fått nöja mig med en finkornig slipsvamp P400. Slipade för hand mest för att få golvet lent att gå på igen och körde två lager med olja. Det ser lite bättre ut men fortfarande flammigt, så nu hoppas jag att efterpolering kan göra det bättre. Körde du någon maskin eller skrubbade du för hand? Och blev det någon efterpolering efter att oljan kom på samt vad använde du då?

U
husfixardrömmar husfixardrömmar skrev:
Hur läckert som helst. Det där är mitt drömgolv! 🤩 Har kollat runt efter en scotsprite dyna men fått nöja mig med en finkornig slipsvamp P400. Slipade för hand mest för att få golvet lent att gå på igen och körde två lager med olja. Det ser lite bättre ut men fortfarande flammigt, så nu hoppas jag att efterpolering kan göra det bättre. Körde du någon maskin eller skrubbade du för hand? Och blev det någon efterpolering efter att oljan kom på samt vad använde du då?
Jag hade timberex olja, följe deras anvisning ang. applicering och efterpolering. Dock hade jag inte en golvpolermaskin utan en som handhållen maskin egentligen köpt till att polera båten. Så applicerade oljan med trasor och maskinen och sen polerade golvet med röd pad.

Du vill dock helst inte repa golvet mellan att du lutat och oljat. Så undvik dammsuga utan sopa golvet istället fritt från allt kalk. Vet inte om 400p repar, det är ju väldigt fint papper. Jag handgnuggade med röd pad med en slipkloss och skaft.

Redigerat:
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag hade timberex olja, följe deras anvisning ang. applicering och efterpolering. Dock hade jag inte en golvpolermaskin utan en som handhållen maskin egentligen köpt till att polera båten. Så applicerade oljan med trasor och maskinen och sen polerade golvet med röd pad.

Du vill dock helst inte repa golvet mellan att du lutat och oljat. Så undvik dammsuga utan sopa golvet istället fritt från allt kalk. Vet inte om 400p repar, det är ju väldigt fint papper. Jag handgnuggade med röd pad med en slipkloss och skaft.
Vilken lut använde du?

U
M Matteji78 skrev:
Vilken lut använde du?
Gammeldags trälut

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.