Hej,
Vi har slipat vårt obehandlade massiva undergolv i gran och efter mycket om och men, valt att köra Herdins golvlut och golvolja.
Golvluten är vitpigmenterad, så tanken var att köra först denna och sedan naturell golvolja men så här blev det efter luten. Någon som har blivit missnöjd med hur ojämnt och flammigt det ser ut? Vågar inte applicera mer lut nu, för det står att man bara ska applicera en gång. Och vi har blandat om noga och kört flödigt i brädans längsriktning 2-3 plankor i taget. Usch
Nu har vi köpt vit golvolja. Håll tummarna för att det är räddningen!
Vi har slipat vårt obehandlade massiva undergolv i gran och efter mycket om och men, valt att köra Herdins golvlut och golvolja.
Golvluten är vitpigmenterad, så tanken var att köra först denna och sedan naturell golvolja men så här blev det efter luten. Någon som har blivit missnöjd med hur ojämnt och flammigt det ser ut? Vågar inte applicera mer lut nu, för det står att man bara ska applicera en gång. Och vi har blandat om noga och kört flödigt i brädans längsriktning 2-3 plankor i taget. Usch
Nu har vi köpt vit golvolja. Håll tummarna för att det är räddningen!
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Ja det blir flammigt när du har pigment i lutet. Pigmentet är ju egentligen kalk och överflödet lägger sig som pulver ovanpå. Gnugga med en röd scotsprite dyna i plankets längdriktning och soppa upp det överflödiga kaklet efter så ska du se att flammigheten försvinner.
Direkt efter vitt lut
Efter att skrubbar ett varmt med scotchsprite
Sen naturell olja, då mörknade det en del
Direkt efter vitt lut
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hur läckert som helst. Det där är mitt drömgolv! 🤩 Har kollat runt efter en scotsprite dyna men fått nöja mig med en finkornig slipsvamp P400. Slipade för hand mest för att få golvet lent att gå på igen och körde två lager med olja. Det ser lite bättre ut men fortfarande flammigt, så nu hoppas jag att efterpolering kan göra det bättre. Körde du någon maskin eller skrubbade du för hand? Och blev det någon efterpolering efter att oljan kom på samt vad använde du då?U Utsliten och utdömd skrev:Ja det blir flammigt när du har pigment i lutet. Pigmentet är ju egentligen kalk och överflödet lägger sig som pulver ovanpå. Gnugga med en röd scotsprite dyna i plankets längdriktning och soppa upp det överflödiga kaklet efter så ska du se att flammigheten försvinner.
Direkt efter vitt lut
[bild]
[bild]
[bild]
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Jag hade timberex olja, följe deras anvisning ang. applicering och efterpolering. Dock hade jag inte en golvpolermaskin utan en som handhållen maskin egentligen köpt till att polera båten. Så applicerade oljan med trasor och maskinen och sen polerade golvet med röd pad.husfixardrömmar skrev:
Hur läckert som helst. Det där är mitt drömgolv! 🤩 Har kollat runt efter en scotsprite dyna men fått nöja mig med en finkornig slipsvamp P400. Slipade för hand mest för att få golvet lent att gå på igen och körde två lager med olja. Det ser lite bättre ut men fortfarande flammigt, så nu hoppas jag att efterpolering kan göra det bättre. Körde du någon maskin eller skrubbade du för hand? Och blev det någon efterpolering efter att oljan kom på samt vad använde du då?
Du vill dock helst inte repa golvet mellan att du lutat och oljat. Så undvik dammsuga utan sopa golvet istället fritt från allt kalk. Vet inte om 400p repar, det är ju väldigt fint papper. Jag handgnuggade med röd pad med en slipkloss och skaft.
Redigerat:
Vilken lut använde du?U Utsliten och utdömd skrev:Jag hade timberex olja, följe deras anvisning ang. applicering och efterpolering. Dock hade jag inte en golvpolermaskin utan en som handhållen maskin egentligen köpt till att polera båten. Så applicerade oljan med trasor och maskinen och sen polerade golvet med röd pad.
Du vill dock helst inte repa golvet mellan att du lutat och oljat. Så undvik dammsuga utan sopa golvet istället fritt från allt kalk. Vet inte om 400p repar, det är ju väldigt fint papper. Jag handgnuggade med röd pad med en slipkloss och skaft.
Klicka här för att svara