Claes Sörmland
Ja, det är imponerande hur man kan lyckas sprida Klorin över så stora ytor.

Men kanske spray med för små droppar, högt uppe på taket och vind?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, det är imponerande hur man kan lyckas sprida Klorin över så stora ytor.

Men kanske spray med för små droppar, högt uppe på taket och vind?
Men en fin aerosol av detta skulle ju inte döda allt tycker man….och dessutom väldigt kontraproduktivt om man vill döda bio på taket - då måste ju medlet dit.

Men men, uppenbarligen har man ju lyckats på något vis.

Claes Sörmland
Ja något stämmer inte med denna berättelse. Kan den vara falsk helt enkelt som mycket annat i media? Kolla aldrig en bra story.

(EDIT: bilderna i Expressen visar på att det ser ut som att man just har sprutat växterna med Klorin. Det är vanliga kontaktskador, inget märkvärdigt.) Ingen växt dör, de blir fula och sen kommer nya blad. Odlingarna ligger dessutom direkt vid huset så det är inte alls konstigt att detta hände. Jag kollade flygfoto på fastigheten.)

Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja något stämmer inte med denna berättelse. Kan den vara falsk helt enkelt som mycket annat i media? Kolla aldrig en bra story.

(EDIT: bilderna i Expressen visar på att det ser ut som att man just har sprutat växterna med Klorin. Det är vanliga kontaktskador, inget märkvärdigt.) Ingen växt dör, de blir fula och sen kommer nya blad. Odlingarna ligger dessutom direkt vid huset så det är inte alls konstigt att detta hände. Jag kollade flygfoto på fastigheten.)
Om det nu var så att hon hade trädgården full av sommarblommor som hon hade tänkt sälja buketter av nu under sensommaren så spelar det visst roll att bladen har fått skador av rengöringsmedlet. Att klorin inte går ner i rötterna och inte dödar växten permanent spelar ju liksom ingen roll när det gäller ettåriga sommarblommor! De hinner hur som helst inte komma igen och bli fina innan säsongen är slut! Det verkar ha brustit i kommunikationen mellan rengöringsföretaget och beställaren. Rengöringsföretaget skulle varit tydligare med att det kan bli skador på växtlighet även en bit bort från fasaden och beställaren hade då kunnat välja att inte låta göra denna åtgärd just när trädgården prunkade som bäst.

Jag är för övrigt förvånad över att klorin används på detta sätt. Trodde det var super-miljöskadligt!

engs
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Jag är för övrigt förvånad över att klorin används på detta sätt. Trodde det var super-miljöskadligt!
Klorin är miljöskadligt rent akut, just därför det används, ta död på sådant man inte vill ha.
Men det bryts snabbt ner till helt ofarliga beståndsdelar. Så på det sättet är klorin ett fantastiskt medel. Dödar det man vill utan bestående konsekvenser till skillnad mot evighetskemikalierna som varit på tapeten senaste tiden.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.