P
Redaktionen Redaktionen skrev:
Hennes blomsterland och grönsaksodlingar vissnar efter att företag använt giftigt rengöringsmedel.

Du kan läsa artikeln här: Hennes trädgård vissnar efter tak- och fasadtvätt
Jag antar att det blåste rätt kraftigt när firman behandlade taket, så det borde vara deras ansvar, de skulle väntat med att spruta natriumhypoklorit till en dag med mindre vind.

Det är inte så att husägaren samlar upp regnvattnet från taket för bevattning, i så fall faller mitt tidigare argument...

• Gilla
Bigfoot
  • Laddar…
R
Myndigheterna är fantastiska när det gäller tak och husväggar.
Det är förbjudet att blanda gift i färgen som gör att alger inte trivs och husen behåller sin lyster. Det giftet sitter kvar på väggarna i alla år.
Däremot är det tillåtet/nödvändigt att tvätta hus med div kemikalier som rinner utefter husväggen och ner i marken och hamnar antingen i dräneringen/dagvattnet eller grundvattnet. I bästa fall till kommunens reningsverk.
Hur många ton gifter används årligen i Sverige p.g.a. dessa korkade beslut?
Undersök detta!

• Gilla
Smed242 och 10 till
  • Laddar…
P
R Ryzen skrev:
Det är förbjudet att blanda gift i färgen som gör att alger inte trivs och husen behåller sin lyster. Det giftet sitter kvar på väggarna i alla år.
Däremot är det tillåtet/nödvändigt att tvätta hus med div kemikalier som rinner utefter husväggen och ner i marken och hamnar antingen i dräneringen/dagvattnet eller grundvattnet. I bästa fall till kommunens reningsverk.
Undersök detta!
Vi som har lite mer förstånd än vad vissa myndigheter har, löser detta själva.
Jag köpte färgtillsats som hindrar bakterier och annat att växa på målade ytor när jag var på semester i Portugal, det fungerar jättebra även nu, 14 år senare.

Redigerat:
R Ryzen skrev:
Är det? Får jag inte ens slå i en liten slatt fulstopp i min hink med slamfärg?

R
P Peter787 skrev:
Vi som har lite mer förstånd än vad vissa myndigheter har, löser detta själva.
Jag köpte färgtillsats som hindrar bakterier och annat att växa på målade ytor när jag var på semester i Portugal, det fungerar jättebra även nu, 14 år senare.
För 14 år sedan gick det att köpa över disk i Norge, eller som min färghandlare gjorde, skvätta i lite extra gift.
Det ändrar dock inte myndigheternas beslut.

R
globaljuggler globaljuggler skrev:
Här kan du undersöka det:

[länk]

Natriumhypoklorit bryts ner i naturen, snabbt, från minuter till timmar, beroende på omständigheterna.
Och hur många ton av detta används?
Det var det som efterfrågades, inte en vetenskaplig förklaring.

R Ryzen skrev:
Undersök detta!
Jag röstar på dig som miljöminister i nästa val!

P
R Ryzen skrev:
Och hur många ton av detta används?
Det var det som efterfrågades, inte en vetenskaplig förklaring.
Natriumhypoklorit används normalt för automatisk klorering i större pooler där man inte håller på med klortabletter som privata poolägare oftast använder.
Så volymerna är stora.

P
R Ryzen skrev:
För 14 år sedan gick det att köpa över disk i Norge, eller som min färghandlare gjorde, skvätta i lite extra gift.
Det ändrar dock inte myndigheternas beslut.
Det var länge sedan svenska myndigheter agerade logiskt och förnuftigt, alltså plats för egna initiativ när så är möjligt.

P
P Peter787 skrev:
Natriumhypoklorit används normalt för automatisk klorering i större pooler där man inte håller på med klortabletter som privata poolägare oftast använder.
Natriumhypoklorit använde vi för att klorera i poolen i mitt barndomshem. Det levererades som pulver i halvstora hinkar (fem liter?).
Jag kan tipsa om att det är olämpligt att hälla vatten i natriumhypoklorit, eller om det var tvärtom …
P Peter787 skrev:
Så volymerna är stora.
Jag tror att de största volymerna ligger kvar i poolerna. Läckor är förmodligen ganska lätta att upptäcka.

Syra i vatten (SIV) gäller, aldrig tvärtom. Ja, jag vet att natriumhypoklorit tekniskt sett inte är en syra innan någon säger det men hypoklorsyra bildas när det kommer i kontakt med vatten.

P
Så långt hade jag och brorsan knappast kommit i kemikurserna då. Sånt som slutar på -it är ju salter. :-)

natriumhypoklorit är iprincip samma sak som klorin, fast sannolikt använder man en mer koncentrerad blandning.

Lite svårt att förstå hur man betett sig för att döda hela trädgården med det.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.