Hej,
en erfaren "golvsågare" har sågat (torkat & hyvlat) ek som vuxit på vår tomt till 13 mm massiva ekplank spontade runt om. Vi har drygt 100 kvm som vi tänker lägga i huset vi nu bygger. Golvet ska ligga på betongbjälklag och sågkillen har föreslagit en konstruktion (uppifrån och ned): 13 mm ekplank-10/12 mm träskiva (som eken skruvas/spikas och limmas på)-underlagsfoam med fuktspärr-betongbjälklag. Först undrar jag om någon har en åsikt om konstruktionen? En annan undran är vilken skiva vi ska använda, plywood känns naturligt för mig, men OSB eller spånskiva är ju mycket billigare. Det här golvet "bygger" egentligen för mycket, så en så tunn skiva som möjligt är att föredra. En sista fråga gäller betongbjälklaget, det är ojämnare (buktigare) än de +-3mm (på 3 meter) som tex Kährs kräver för trägolv. Vi vill helst undvika flytspackling dels för att det är dyrt och jobbigt, dels för att det drar in en jädra massa fukt i huset som äntligen börjar torka. Vad tror ni kan vi med föreslagen kostruktion skippa spacklingen? Finns det alternativ till spacklingen?
Mycket tacksam för ideer!

Jag tror två av dina förhoppningar krockar lite, nämligen att slippa flytspacklingen och att ha så lite underlag under parketten som möjligt. Har du inte jämnt underlag hade jag velat ha rätt grova skivor under parketten just för att jämna ut undergolvet.

13 mm är ju tunnare än vanligt parkettgolv, du bör väl iaf ha en 20mm skiva att skruva i? eller är det sanslöst lågt i tak. kan inte spela ngn roll med extra 10mm

Anledningen till att jag vill ha låg höjd är framförallt ytter och balkongdörrströsklarna, dörrarna står på betongbjälklaget och trösklarna är väl sådär 25 mm. Tack och lov går alla dörrar utåt! Jag tolkar era svar som att vi åker på att flyta ändå.... Blir minst 25 000:-

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.