2 294 läst · 19 svar
2k läst
19 svar
Hempulad downlight
Sida 1 av 2
Jaha, då var det min tur.
I huset från -75 har föregående ägare låtit installera ett antal 230v-downlights i kök och hall och i helgen var jag uppe på vinden och rev i isoleringen för att förbereda installationen av ett larm. Hittade då att "pottorna" över downlighten var färgburkar i metall med körnade hål i där FK går in utan skyddsslang/rör. FK'n ligger sedan löst under isoleringen och är dessutom skarvad med toppklämmor men inte i några dosor utan allt ligger löst under isoleringen. FK'n är dessutom av någon outgrundlig anledning fäst med kabelklammer.
När jag kikade över badrummet så såg det likadant ut där, FK löst under isoleringen till trafos....
Detta ska naturligtvis åtgärdas snarast, men exakt hur farligt/allvarligt detta är kan jag inte helt bedöma själv mer än att det är uppenbart regelvidrigt. Vill därför ha forumets syn på detta för att ha lite på fötterna när jag kontaktar föregående ägare. Antingen i informativt syfte eller med ersättningskrav. Vi har vid olika tillfällen varit och rivit i elen på olika ställen vid renoveringar men inte tidigare hittat några tecken någonstans på "hempuleri".
I huset från -75 har föregående ägare låtit installera ett antal 230v-downlights i kök och hall och i helgen var jag uppe på vinden och rev i isoleringen för att förbereda installationen av ett larm. Hittade då att "pottorna" över downlighten var färgburkar i metall med körnade hål i där FK går in utan skyddsslang/rör. FK'n ligger sedan löst under isoleringen och är dessutom skarvad med toppklämmor men inte i några dosor utan allt ligger löst under isoleringen. FK'n är dessutom av någon outgrundlig anledning fäst med kabelklammer.
När jag kikade över badrummet så såg det likadant ut där, FK löst under isoleringen till trafos....
Detta ska naturligtvis åtgärdas snarast, men exakt hur farligt/allvarligt detta är kan jag inte helt bedöma själv mer än att det är uppenbart regelvidrigt. Vill därför ha forumets syn på detta för att ha lite på fötterna när jag kontaktar föregående ägare. Antingen i informativt syfte eller med ersättningskrav. Vi har vid olika tillfällen varit och rivit i elen på olika ställen vid renoveringar men inte tidigare hittat några tecken någonstans på "hempuleri".
Produkter som diskuteras: "körnade"

Dornar & körnare
Dornar och körnare är handverktyg som ofta används inom bygg och hantverk. Dornar är cylindriska verktyg som används för att driva ut spikar, bultar och nitar, eller för att göra hål i material som trä, läder eller metall. Körnare
Läs mer
Vad är det för styrka på spottarna? Risken är stor att isoleringen på FKn är helt uttorkad och krakelerar vid minsta åverkan med möjlig kortslutning eller spänningssättning av burken. Jag skulle släcka ner de berörda spottarna omgående.
Rickard: 230v spottarna är typade för 50W, vi bytte från 50W till 35W lampor för något halvår sedan och burkarna blir så varma att de inte går att hålla i så det är nog rätt stor risk att FK'n inte mår så bra. Spottarna installerades nångång 2001-2003.
Mikael_L: Jag har både och; 230V i kök och hall, 12V i badrum.
Mikael_L: Jag har både och; 230V i kök och hall, 12V i badrum.
Släck ner omgående!
OK.
Då är det hela behäftat med två allvarliga fel.
Dels får inte FK anändas för 230V utan ett extra skyddsrör eller slang runt om (VP-rör/slang).
Sen är det stor risk att FK,n är förstörd av värmen idag, och isoleringen faller i bitar av minsta lilla orsak. FK får inte användas varmare än 70°C.
Då är det hela behäftat med två allvarliga fel.
Dels får inte FK anändas för 230V utan ett extra skyddsrör eller slang runt om (VP-rör/slang).
Sen är det stor risk att FK,n är förstörd av värmen idag, och isoleringen faller i bitar av minsta lilla orsak. FK får inte användas varmare än 70°C.
Det är redan nersläckt - det begrep jag direkt
och det ska åtgärdas, men frågan är också hur jag ska "hantera" den som gjort installationen. Kan den ställas till svars på något vis? Det jag är ute efter är att ha ett bra förhandlingsläge med förra husägaren... Man kan väl anta att det inte är en elektriker som varit i farten.
Det är ju en totalt regelvidrig och livsfarlig installation, men troligen är väl den brottsliga handlingen preskriberad.
Vad hoppas du få ut av den skyldige?
Vad hoppas du få ut av den skyldige?
Burkarna är dessutom troligtvis för små för att kunna kyla av spottarna ordentligt.
I första hand självinsikten om att låta bli att pilla på saker man inte begriper sig på, i andra hand (del av) kostnaden för att återställa till ett skick som inte innebär risk för personskada.Rikard Ågren skrev:
Det är regelvidrigt ja, men var kan jag hitta stöd i juridiken att det är brottsligt? Och vad är straffpåföljden?
Om du går in på elsäkerhetsverkets hemsida så hittar du dels elinstallatörsförordningen som i sin § 13 hänvisar till ellagen kap. 13 § 1.
Den paragrafen hänvisar i sin tur till ellagen kap 8.
Sammantaget så ser man att man kan dömmas till ett års fängelse eller böter om man installerar el utan att ha behörighet.
Sedan så kan brottet även gå som allmänfarlig vårdslöshet, dråpförsök osv. Men då får nog det felaktiga i installationen vara värre än det här. Paragraferna i ellagen ger stöd för fängelsestraff även om utförandet av hempulandet är helt perfekt.
Den paragrafen hänvisar i sin tur till ellagen kap 8.
Sammantaget så ser man att man kan dömmas till ett års fängelse eller böter om man installerar el utan att ha behörighet.
Sedan så kan brottet även gå som allmänfarlig vårdslöshet, dråpförsök osv. Men då får nog det felaktiga i installationen vara värre än det här. Paragraferna i ellagen ger stöd för fängelsestraff även om utförandet av hempulandet är helt perfekt.
Herregud alltså.
//Patrik
//Patrik
Om du nu ska göra en polisanmälan.... så tänk på att du själv inte får fixa med detta om du inte har behörighet....
Sedan så tror jag inte att du kommer nån vart med en polisanmälan, då du inte vet att det är han som gjort det hela... han kommer troligtvis att blåneka....
Skippa anmälan.... bara löjligt...
Sedan så tror jag inte att du kommer nån vart med en polisanmälan, då du inte vet att det är han som gjort det hela... han kommer troligtvis att blåneka....
Skippa anmälan.... bara löjligt...
?Patrik_Hed skrev:
Frågan är ytterst intressant som resonemang. Om vi har lagar och förordningar så ska väl dessa följas. I just denna avdelningen i forumet så dyker det ju inte så sällan upp inlägg i stil med "pilla inte med det där själv, det är olagligt och du kan hamna i fängelse". Uppenbarligen är den risken högst minimal. Om någon gör en installation som är så uppenbart felaktig så bör väl denne få veta det när det finns stor risk för personskador?
Jag har läst i andra trådar om andra som misslyckats att hitta någon som vill ta emot en sådan här anmälan, Om det är så så är ju lagarna och förorningarna verkningslösa.