34 361 läst ·
109 svar
34k läst
109 svar
Hemnet eller inte?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Det kan vara rätt beslut eller inte, det går ju tyvärr inte att veta. Kanske hittar mäklaren en intressent som lägger ett bud ni accepterar och då är saken klar. Det man aldrig får veta är om en annons på Hemnet hade hittat en intressent till som velat lägga bud. Då hade kanske (troligen) annonsen betalat sig, men det får man som sagt aldrig veta.F Fjonken skrev:
Premium kostar 10 000 sålde precis en lägenhet. Finns billigare alt på hemnet typ 6 000, men skall du sen in och ändra pris osv är du snart uppe i dessa 10 000. Men som tidigare sagt så är det bara att bita ihop och betala, för det är nog bästa sättet att sälja för det bästa marknaden erbjuder för stunden. Min första köpare hade svävaravtal och hoppade av affären, och med hemnet var det bara att återaktivera annonsen utan kostnad direkt. Kostar ja, men bästa alternativetB bilmekaniker skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 088 inlägg
Det beror nog på ort och lägenhetspris. Skrev in två exempel och premium kostade 8500 kr mer än bas i det ena fallet och 7000 i det andra.H Husgubbe skrev:
https://www.hemnet.se/priser
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Så är det.Robert63 skrev:
Som köpare kollar jag Booli, även om jag erkänner att jag kollar Hemnet först. Som säljare vet jag att alla inte kollar Booli, och jag vill nå de som bara kollar Hemnet. Dvs som säljare ser jag på det annorlunda än som köpare.
Jag har så svårt att se att seriösa spekulanter missar Booli där hela marknaden finns. Det måste ju vara folk över 60 som ugglar på Hemnet?
Om man ska sälja så är ju en variant att lägga ut på Booli först och händer det inget på några veckor så får man väl överväga Hemnet.
Problemet för Hemnet är att det enda de tillför är sitt namn. Det kommer inte att hålla i längden.
Jämför med Blocket.
För några år sen så ville Blocket ja en hundring för att annonsera ut en cykel. Plötsligt kom Marketplace och lika plötsligt blev det gratis att annonsera vissa varor i på Blocket.
Om man ska sälja så är ju en variant att lägga ut på Booli först och händer det inget på några veckor så får man väl överväga Hemnet.
Problemet för Hemnet är att det enda de tillför är sitt namn. Det kommer inte att hålla i längden.
Jämför med Blocket.
För några år sen så ville Blocket ja en hundring för att annonsera ut en cykel. Plötsligt kom Marketplace och lika plötsligt blev det gratis att annonsera vissa varor i på Blocket.
Kollar aldrig på Booli och är inte ensam om det.H HenrikP skrev:Jag har så svårt att se att seriösa spekulanter missar Booli där hela marknaden finns. Det måste ju vara folk över 60 som ugglar på Hemnet?
Jämför med Blocket.
Ser du dig själv som aktivt sökande av en viss typ av objekt? Jag gissar på att du inte gör det eftersom du inte vill se allt som kommer ut till salu.Rejäl skrev:
Om man bara slökollar lite så spelar det ju ingen roll, men vill man exempelvis se alla hus som kommer ut i ett område så måste man ju kolla Booli.
Som jag skrev innan när vi har köpt så har vi aldrig kollat på Booli, många som jag känner säger samma sak..H HenrikP skrev:
På Booli syns allt som mäklare lägger upp på sina hemsidor, mycket bättre än Hemnet där inte allt syns , och gratis. Vi har precis sålt ett hus utan Hemnet, gick mycket bra, +20% .Om bara alla lärde sig att kolla Booli istället för Hemmet !!! Bojkotta Hemnet !!! Amerikanska riskkapitalister som köpt upp Hemmet.S Skåne_Hanna skrev:Vi ska försöka sälja vårt boende och har kontaktat ett par mäklare. Men hur dyrt är det inte att annonsera på Hemnet? Det är ju sjuka priser! Finns det vettiga, bra - och billigare - alternativ? Har själv inte varit ute och sökt bostad på några år så jag har inte hängt med alls. Hur gör ni andra? Biter i det sura äpplet?
Jag håller med om att Booli är bättre än Hemnet när man ska leta bostad, och att Hemnet är orimligt dyrt.
Kan det ändå inte finnas plats för båda tjänsterna? Konkurrens är i grunden bra, tänker jag. Troligtvis leder det även till att Hemnet sänker priserna på lite sikt, och/eller att fler både säljare och köpare går över till Booli enbart. De som säljer köper ju i regel samtidigt och lär veta vad det kostar.
Kan det ändå inte finnas plats för båda tjänsterna? Konkurrens är i grunden bra, tänker jag. Troligtvis leder det även till att Hemnet sänker priserna på lite sikt, och/eller att fler både säljare och köpare går över till Booli enbart. De som säljer köper ju i regel samtidigt och lär veta vad det kostar.