ullberg
oobum skrev:
Vi satte upp 3 st fladdermusholkar. Och det fungerade. Vi märkte en ökning av fladdermöss nattetid samt en markant minskning av myggen.

Dock gäller det att man bor där fladdermöss trivs..
Enligt uppgifter äter en hona med ungar 4-7000 myggor per dygn.

[länk]
Jag undrar om inte jag ska prova denna metod också, har redan fått skrapa bort en fladdermus ur elcentralen i pumphuset, förhoppningsvis hade den lite släkt som kan tänka sig ett bättre boende...

IMG_2601.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2604.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ullberg skrev:
Jag undrar om inte jag ska prova denna metod också, har redan fått skrapa bort en fladdermus ur elcentralen i pumphuset, förhoppningsvis hade den lite släkt som kan tänka sig ett bättre boende...
En liten tanke:

Kanske någon slags kapsling skulle kunna göra lite nytta där.
Både för folk och fä...

ullberg
KnockOnWood skrev:
En liten tanke:

Kanske någon slags kapsling skulle kunna göra lite nytta där.
Både för folk och fä...
Om det hade sett ut som på bilden (fast utan fladdermusen) i normalläget håller jag helt med dig ;). Givetvis sitter det vanligtvis en kåpa över centralen och med det petskyddet tycker jag nog att man har tillräckligt skydd för folk, även om en modern normcentral troligen hade varit än bättre. (det är för övrigt därför fladdermusen ser så "platt ut" hitåt i bild, den var liksom upptryckt mot insidan av kåpan)

Helt uppenbart räcker den inte helt till för fä (i betydelsen djur) och kanske motiverar det ett byte. Men troligen händer inget med denna installation innan den inkorporeras i resten av hemautomationssystemet, så självisk är tydligen jag.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
ullberg skrev:
Om det hade sett ut som på bilden (fast utan fladdermusen) i normalläget håller jag helt med dig ;). Givetvis sitter det vanligtvis en kåpa över centralen och med det petskyddet tycker jag nog att man har tillräckligt skydd för folk, även om en modern normcentral troligen hade varit än bättre. (det är för övrigt därför fladdermusen ser så "platt ut" hitåt i bild, den var liksom upptryckt mot insidan av kåpan)

Helt uppenbart räcker den inte helt till för fä (i betydelsen djur) och kanske motiverar det ett byte. Men troligen händer inget med denna installation innan den inkorporeras i resten av hemautomationssystemet, så självisk är tydligen jag.
OK, jag missförstod nog bilderna.
Kanske du kan avskräcka de små liven med något slags plastnät runt centralen.
Som insektsnät ungefär.

Men vi är väl överens om att det var synd om den stackars fladderifladdern.

ullberg
KnockOnWood skrev:
OK, jag missförstod nog bilderna.
Kanske du kan avskräcka de små liven med något slags plastnät runt centralen.
Som insektsnät ungefär.

Men vi är väl överens om att det var synd om den stackars fladderifladdern.
Japp, jag gillar fladdermöss så det var trist att se...

Bumpar denna och undrar om någon här har fått ett lyckat resultat med de där PET-flaskorna? Tänkte ge mig på det men blev lite skeptisk nu. Man kanske ska satsa på fladdermusen istället då hur sjutton nu man lockar till sig sådana.

Jag tror det är svårt att göra någon skillnad med PET-flaskorna. De fungerar bara en kort period när koldioxidmängden är precis rätt, sen måste man byta ut innehållet eller fylla på, helst varje kväll antar jag. Den fångar nog inga mängder heller.

Vi testade en kväll och morgonen därpå var den borta. Antingen var det en nyfiken räv som blivit intresserad eller så beslöt sig myggorna för att gå samman och röja hotet en gång för alla.

Jag gillar idén med fladdermössen. Vi har svalor, ett gäng och iallafall ett bo på tomten inklusive två-tre bon med småfåglar. Vart trivs fladdermöss och går de ihop med fåglar, så att säga?

Hos oss funkade inte PET flaskorna alls.

Hörde på radion om en som gjort en egen myggfångare som enligt honom funkade utmärkt.
Han hade ett litet kar med vatten. sen kopplade han en ena änden av en slang till bilens avgasrör och den andra
i karet med vatten och lät bilen gå ett tag. Runt karet med vatten hade han byggt en ställning eller ett litet hus med en säck och en fläkt bordsfläkt. Myggorna drogs till vattnet som doftade av koldioxid.
Han fångade flera kilo, och behövde bara fylla på vattnet med bilen lite då och då.
Kanske inte så miljövänligt
.

Elda upp 11kg gasol är inte så miljövänligt det heller...

Jag själv är fortfarande inne på de här pelletsarna från USA som jag nämnde tidigare i tråden.

Hanoy skrev:
Har gjort 3st av pet varianten. Efter 40 timmar har dem fångat sammanlagt 0 mygg och tiotal myror! Kanske tar ett tag innan dem börjar producera koldioxid =). Eller så funkar dem inte alls...

Har någon testat Silvatronic Mosquito XL ? En myggdödare liknande MM patriot utan octanol tabletter.
[h=1][/h][h=2]"Miljövänlig fälla som effektivt eliminerar myggor och andra bitande insekter.[/h]Mosquito XL är en miljövänlig fälla som effektivt eliminerar myggor och andra bitande insekter, utan att lockmedel behöver tillföras. Fällan lockar till sig myggor med UV-ljuset och dess värme. En kraftfull vakumfläkt drar till sig myggorna och suger ned dem i en uppsamlingspåse, där de torkar ut och dör. Mosquito XL täcker en yta på 400 m2. För utom- och inomhusbruk. 220-240V"

Förmodligen lite sämre men kostar ju betydligt mindre i både inköp och drift.
Angående Silvatronic hittade jag detta: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/farliga-myggfangare-stoppas_6937667.svd

• Gilla
Fli
  • Laddar…
L lubbe75 skrev:
Sen är det nog synd att döda alla insekter, som nattfjärilar mm. Fåglarna och fladdermössen ska ha sitt också.
fast det räcker nog och blir över till dem i överflöd ändå :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.