17 237 läst ·
85 svar
17k läst
85 svar
Hemmabio i trädgården - välj rätt projektor, duk, sittplatser och belysning
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Varför skulle de säga nått eller vara stelt?
Alla bor inte på pyttesmå tomter med grannens sovrumsfönster 2m ifrån där man sitter.
Vi kör en del bio utomhus vi med, mest sport och dylikt men även film/serier då och då.
Riktigt nice att sitta ute varma kvällar och kolla. Terassvärmaren åker fram stundtals när det blir småkyligt med.
Sen behöver man ju inte kräma på volymen på högtalarna fullt heller, en lagom nivå helt enkelt.
Alla bor inte på pyttesmå tomter med grannens sovrumsfönster 2m ifrån där man sitter.
Vi kör en del bio utomhus vi med, mest sport och dylikt men även film/serier då och då.
Riktigt nice att sitta ute varma kvällar och kolla. Terassvärmaren åker fram stundtals när det blir småkyligt med.
Sen behöver man ju inte kräma på volymen på högtalarna fullt heller, en lagom nivå helt enkelt.
Produkter som diskuteras: "Terassvärmaren"
Tipi 147 vedeldad terrassvärmare
Underhållsfri grill och terrassvärmare
5 299 kr inkl moms
Läs mer
Jättetrevligt med bio i trädgården! Att bjuda in grannar är ju ett utmärkt sätt att umgås lite om man vill också.
Ni som gör detta, vad har ni för skärm? Funkar det med bra med lakan? Någon projektor att rekommendera?
Mvh
Ni som gör detta, vad har ni för skärm? Funkar det med bra med lakan? Någon projektor att rekommendera?
Mvh
Kul! Även om vi inte har de bästa förutsättningarna här i Sverige utomhusbio egentligen.
Låt er inte nedslås över alla griniga kommentarer. Bra artikel 👍👍
Låt er inte nedslås över alla griniga kommentarer. Bra artikel 👍👍
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
JVC laserprojektorer har börjat klättra nedåt i pris. Deras instegslaser tex kostar nu bara 70k
https://www.hembiobutiken.se/produk...386380-jvc-dla-nz500-4k-d-ila-laserprojektor/
Dock bara 2k lumen. Tror inte det räcker för utomhusbio,
https://www.hembiobutiken.se/produk...386380-jvc-dla-nz500-4k-d-ila-laserprojektor/
Dock bara 2k lumen. Tror inte det räcker för utomhusbio,
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Allt handlar om hur mycket pengar man vill lägga som med allt annat.Discoman skrev:
Min utomhusbio används en hel del men inte tillräckligt för att motivera 10 000-tals kronor på det.
Steg 1 är se om det finns en lämplig plats att ha det på, som många nämnt så funkar det inte särskilt bra i solljus.
Så gärna nånstans där solen inte ligger på direkt typ på kvällen.
Mitt hus är L-format och sen har jag garaget bredvid så det bildar som ett U där min uteplats är. Har duken mot garageväggen.
Jag själv hade det mesta sedan tidigare efter uppgraderingar av min riktiga ”bio”.
Projektor: Beng W1070+
Duk: 90” utdragbar duk som sitter under garagets takfot. Från Netonnet
Ljud: utomhushögtalare som sitter under garagets takfot och är inkopplade till zon2 på hemmabioförstärkaren inne. Zon 2 har en raspberry pi med en gpio dac (l2s) som kör shairport sync för att ta emot AirPlay ljud.
Sen en Apple TV 4K inkopplat till projektorn där jag väljer att ljudet ska skickas över AirPlay till utomhushögtalarna.
Funkar klockrent och är lättanvänt för hela familjen.
Projektorn med Apple TV plockas ut när vi ska använda det och kräver endast ström. Inga andra kablar som ska kopplas in eller högtalare som ska lyftas ut och koppas in.
Redigerat:
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Haha troligt att du lyfter ut en sådan själv, som jag skrev. Otympligt, jag skrev inte tungt.
Lätt att flytta själv eller? Nej du lyfter inte en 80”tum själv när den inte ligger i kartong.
Du kan ju skapa en egen tråd: ” så skapar du en TV hörna utomhus”
Här pratar vi projektorer och större bildytor.
Lätt att flytta själv eller? Nej du lyfter inte en 80”tum själv när den inte ligger i kartong.
Du kan ju skapa en egen tråd: ” så skapar du en TV hörna utomhus”
Här pratar vi projektorer och större bildytor.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Tror snarare du inte förstår, i artikeln pratas det om projektorer och dukar. Inte om tv apparater?
Så dina inlägg om tv är helt irrelevanta för tråden.
Som sagt skapa en ny tråd istället om hur du skapade din tv hörna i trädgården med en 80”+ TV. Den läser jag gärna, hur du löst smidigheten etc.
Så dina inlägg om tv är helt irrelevanta för tråden.
Som sagt skapa en ny tråd istället om hur du skapade din tv hörna i trädgården med en 80”+ TV. Den läser jag gärna, hur du löst smidigheten etc.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden