Den där vägen? var kommer den ifrån och vad leder den till?

/ATW

Flexibilitet finns men mer sällan. Tyvärr så använder handläggare helt orimliga skrivningar som -
Till detta kommer att strandskyddets syften är långsiktiga och att platsen i framtiden kan komma att
bli mer betydelsefull.

Som skäl för dispens kan därför inte godtas att en plats i nuläget sällan eller aldrig besöks av allmänheten eller på annat sätt är olämplig för allmänhetens friluftsliv.

Att få dispens är som ett lotteri!

• Ledsen
Bror9
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Den där vägen? var kommer den ifrån och vad leder den till?

/ATW
Vägen går över 3 privata tomter och vidare till en 4:de tomt. Tomtägare har servitut att använda.
Jag har papper från Länsstyrelsen som klart säger att allmänheten har ej tillträde till vägen som passerar över tomt.

Vad står det i det pappret?

Att folk struntar i skyltar kan bero på att den typen av skyltar väldigt ofta är felaktiga.
Vad står det på skylten föresten?

• Gilla
Fartland
  • Laddar…
Privat bro.
Privat område.
Sen kommer vår skylt enligt bild.

• Skylt med texten 'PRIVATE AREA! Smile! You're soon on camera' på en lyktstolpe framför ett privat hus och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ganska skeptisk att du kan jaga bort folk från vägen...
Kanske den som bor längst in och vägen slutar på hans infart.

För övriga kan det vara svårt. Du vet ju inte om de promenerande eller bilåkande är på väg till någon av dina grannar.

Kan en väg som leder till flera fastigheter ens räknas som hemfridszon?

Måste ju betyda att grannarna och dess vänner/besökare konstant bryter varandras hemfridszoner?

/ATW

• Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
Jag är väldigt nyfiken på vad som står i det där dokumentet från länsstyrelsen.

• Gilla
Manfreds och 1 till
  • Laddar…
harry73
V vinteg skrev:
En tomtplats behöver inte sammanfalla med fastighetsgränsen.
Hur långt skyddet når från byggnaderna varierar med hänsyn till omständigheterna, som terrängförhållandena. Träd, buskar och berg knallar som hindrar insyn mot bostadshus gör att man kan passera så nära som 10- 15 meter från ett bostadshus.
Är insynen fri blir avståndet längre, men den som passerar på 60-70 meters avstånd riskerar inte att straffas.
Det stämmer att tomtplats inte behöver sammanfalla med fastighetsgränsen, men det betyder att tomtplats kan vara mindre än fastigheten, inte större. (om man nu inte har 2 fastigheter med samma ägarförhållanden som i praktiken räknas som din fastighet)
Hemfridszonen kan alltså aldrig sluta utanför din fastighet.

Och har grannarna servitut på din väg, är vägen inte heller en del av din hemfridszon. Det skulle minst sagt vara väldigt märkligt och ovanligt om det är så hos dig, och det går inte heller att handhava ett hemfridsbrott på vägen.

• Gilla
Manfreds och 2 till
  • Laddar…
Även om man lyckats få ett område klassat som hemfridszon hos länsstyrelsen så innebär det inte att en domstol skulle se det på samma sätt vid ett eventuellt hemfridsbrott. För ett hemfridsbrott ska man dessutom olovligen kvarstanna eller intränga, intränga innebär att man måste ta sig förbi ett hinder (fysiskt eller psykiskt).

D Daniel 109 skrev:
Jag är väldigt nyfiken på vad som står i det där dokumentet från länsstyrelsen.
Hört talas om servitut?

Väg över tomt som förvaltas av SFF gör inte att SFF blir ägare av tomt som väg upptar. Jag är fortfarande ägare av tomten som är klassad hemfridszon och enligt allemansrätten så får obehörig inte vistas på min hemfridszon.

harry73
Men alla som ska besöka grannfastigheten får använda vägen över din fastighet. Så den delen av din fastighet, där vägen ligger, kan knappast vara hemfridszon

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Utdrag av dokument från 2015:

"Kommunens beslut från 2011 är mycket tydligt: hela fastigheten avgränsas som tomtplats. Därmed ska hela fastigheten vara en privat zon, alltså även bryggan, eftersom den ligger i direkt anslutning till tomtplatsen. Badplatsen ligger inom fastigheten och därmed inom tomtplatsen"

"Vad gäller vägen, så behöver ni, enligt kommunens beslut om tomtplatsavgränsning, inte upplåta den för passage av någon, inte ens era grannar, såvida det inte finns något servitut som tillåter passage."

OK? Hur ser du på detta?

Ett servitut er någon annan en rättighet. Det kan inte ge dig en hemfridszon.

harry73
Men grannen har servitut enligt dig, och då behöver ni upplåta den till alla som besöker grannfastigheten

harry73 harry73 skrev:
Det stämmer att tomtplats inte behöver sammanfalla med fastighetsgränsen, men det betyder att tomtplats kan vara mindre än fastigheten, inte större. (om man nu inte har 2 fastigheter med samma ägarförhållanden som i praktiken räknas som din fastighet)
Hemfridszonen kan alltså aldrig sluta utanför din fastighet.

Och har grannarna servitut på din väg, är vägen inte heller en del av din hemfridszon. Det skulle minst sagt vara väldigt märkligt och ovanligt om det är så hos dig, och det går inte heller att handhava ett hemfridsbrott på vägen.
Sorry, fel. Hemfridszon kan sluta utanför fastighetens gränser. Det är bara att läsa allemansrätten.

Väg över tomt som förvaltas av SFF gör inte att SFF blir ägare av tomt som väg upptar. Jag är fortfarande ägare av tomten som är klassad hemfridszon och enligt allemansrätten så får obehörig inte vistas på min hemfridszon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.