3 637 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Hemförsäkring
Hej
Jag är 'guldkund' hos Länsförsäkringar, innebär typ att man har hemförsäkring, bilförsäkring, lån, bank etc där.
Jag har noll koll på hemförsäkringar, hem & bo-försäkring.
Fick 10% rabatt från ca 5500 kr av dem.
Kan jag finna bättre erbjudande?
Vad som ingår etc orkar jag inte sätta mig in i...
När jag kollar runt så verkar de jag fått pris via hemsidan vara betydligt dyrare iaf.
Någon som kan komma med lite tips & råd?
Jag är 'guldkund' hos Länsförsäkringar, innebär typ att man har hemförsäkring, bilförsäkring, lån, bank etc där.
Jag har noll koll på hemförsäkringar, hem & bo-försäkring.
Fick 10% rabatt från ca 5500 kr av dem.
Kan jag finna bättre erbjudande?
Vad som ingår etc orkar jag inte sätta mig in i...
När jag kollar runt så verkar de jag fått pris via hemsidan vara betydligt dyrare iaf.
Någon som kan komma med lite tips & råd?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det finns ju bara ett tips ang föresäkringar:
1. Sätt dig in i vad du behöver, och jämför det med det som bolagen erbjuder (ingen ide att betala extra för saker du redan har försäkrat på annat håll eller inte behöver)
2. Jämför genonm att ta in priser från flera olika
3. Gör detta då och då - idealet är ju varje år, men iaf med ett par års mellanrum
Latvarianten är: Ta in ett par till offerter från andra stora bolag och jämför, var beredd med uppgifter om bostad, men även bil etc om du vill jämföra ett totalpris då de flesta brukar ha komborabatter
/K
1. Sätt dig in i vad du behöver, och jämför det med det som bolagen erbjuder (ingen ide att betala extra för saker du redan har försäkrat på annat håll eller inte behöver)
2. Jämför genonm att ta in priser från flera olika
3. Gör detta då och då - idealet är ju varje år, men iaf med ett par års mellanrum
Latvarianten är: Ta in ett par till offerter från andra stora bolag och jämför, var beredd med uppgifter om bostad, men även bil etc om du vill jämföra ett totalpris då de flesta brukar ha komborabatter
/K
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Kostnaden för hemförsäkring varierar väldigt mycket efter bostadsort, påverkas av saker som inbrottsstatistik för området.
Sedan beror ju mycket på vilka ev. "tillägg" man vill ha i försäkringen. Åker man utomlands någon gång per år så kan det vara bra om hemförsäkringen innehåller avbeställningsskydd för resor. Det brukar vara väldigt mycket billigare att ha det skyddet i hemförs. än att köpa det löst till varje resa. Brukar finnas som tillägg, eller i de lite större paketen från bolagen.
Om man väljer något mindre och kanske okänt förs. bolag så kan det vara bra att undersöka lite djupare hur de sköter skadereglering. Ex. finns det bolag som kräver betalt (konsultarvode) för skaderegleraren ifall skadan inte anses ersättningsbar. Eller som bara slentrianmässigt säger nej till allt tills man visar vad som står i deras egna villkor.
Jag vill särskilt varna för Folksam, resemomentet i deras hemförsäkring innehåller villkor som gör att risken är stor (större risk än hos andra bolag) att du blir helt lämnad i sticket om du blir svårt sjuk utomlands. Om man har deras hemförsäkring så bör man alltid teckna en separat reseförsäkring vid resa. Jag har skrivit om villkoren i andra trådar här, vill inte tjata.
Sedan beror ju mycket på vilka ev. "tillägg" man vill ha i försäkringen. Åker man utomlands någon gång per år så kan det vara bra om hemförsäkringen innehåller avbeställningsskydd för resor. Det brukar vara väldigt mycket billigare att ha det skyddet i hemförs. än att köpa det löst till varje resa. Brukar finnas som tillägg, eller i de lite större paketen från bolagen.
Om man väljer något mindre och kanske okänt förs. bolag så kan det vara bra att undersöka lite djupare hur de sköter skadereglering. Ex. finns det bolag som kräver betalt (konsultarvode) för skaderegleraren ifall skadan inte anses ersättningsbar. Eller som bara slentrianmässigt säger nej till allt tills man visar vad som står i deras egna villkor.
Jag vill särskilt varna för Folksam, resemomentet i deras hemförsäkring innehåller villkor som gör att risken är stor (större risk än hos andra bolag) att du blir helt lämnad i sticket om du blir svårt sjuk utomlands. Om man har deras hemförsäkring så bör man alltid teckna en separat reseförsäkring vid resa. Jag har skrivit om villkoren i andra trådar här, vill inte tjata.
När det gäller länsförsäkringar i stockholm så är de billiga, men de är tydligen väldigt snåla... Mycket tjafs för att få ersättning...
Jag själv valde folksam för att det passade mig bäst när jag granskade försäkringarna...
Det är bra med varningen för Folksams resedel. Dock är det inget som betyder så mycket för mig då mina resor utomlands består av kryssningar till Finland, där det ända jag ser är kajen
Men för andra som reser mycket kan det vara viktigt. Det är därför man ska jämföra försäkringsbolagen.
Dock jämför jag personligen bara de stora bolagen. Resedelen har jag faktiskt inte ens funderat på.
Jag själv valde folksam för att det passade mig bäst när jag granskade försäkringarna...
Det är bra med varningen för Folksams resedel. Dock är det inget som betyder så mycket för mig då mina resor utomlands består av kryssningar till Finland, där det ända jag ser är kajen
Dock jämför jag personligen bara de stora bolagen. Resedelen har jag faktiskt inte ens funderat på.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Även om du bara reser till FInland så kan du ju drabbas av sjukdom/olycka som gör att du måste hem mha. ambulansflyg, som kan kosta bortåt 500 000. Det kan du inte räkna med att Folksam ersätter dig för. Dvs den Finska sjöräddningen kanske hämtar dig gratis med helikopter från båten, men sedan kanske du vill hamna på ett svenskt sjukhus.
De har jag inte ens tänkt på... kan vara intressant att fundera på alltså... hur det fungerar om man blir allvarligt sjuk ombord på finlandsbåten (då inte den sjukdomen bakusfyllus) Eller i Finland...hempularen skrev:Även om du bara reser till FInland så kan du ju drabbas av sjukdom/olycka som gör att du måste hem mha. ambulansflyg, som kan kosta bortåt 500 000. Det kan du inte räkna med att Folksam ersätter dig för. Dvs den Finska sjöräddningen kanske hämtar dig gratis med helikopter från båten, men sedan kanske du vill hamna på ett svenskt sjukhus.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som sagt, de flesta förs. bolag har en klausul om att de inte ersätter sjukvårdskostnader som beror på någon åkomma som du sökt vård för i Sverige inom 3 mån. före avresa. Men "alla" UTOM Folksam har ett undantag som säger att om skadan i utlandet beror på en oväntad försämring av sagda åkomma så gäller försäkringen iallafall.
Det är väl rimligt att om jag redan vid avresan är så sjuk att jag kanske borde ligga på sjukhus, då borde jag stanna hemma och inte riskera att belasta försäkringskollektivet. Men om jag söker vård för någon trivial men seg åkomma, har inga allvarliga symptom, och ingen anledning att tro på en försämring, men så utvecklar det sig till något väldigt alvarligt på resan. Ja då lämnar Folksam dig i sticket.
Det är väl rimligt att om jag redan vid avresan är så sjuk att jag kanske borde ligga på sjukhus, då borde jag stanna hemma och inte riskera att belasta försäkringskollektivet. Men om jag söker vård för någon trivial men seg åkomma, har inga allvarliga symptom, och ingen anledning att tro på en försämring, men så utvecklar det sig till något väldigt alvarligt på resan. Ja då lämnar Folksam dig i sticket.
Det var verkligen hemskt det som hände din släkting. Det belyser på ett väldigt tydligt sett vad som kan hända när man inte tänker sig för gällande försäkringar. Det är verkligen en korkad paragraf och tolkning. Som bevisligen kan få ödesdigra konsekvenser...
Låter som en riskfull strategi, det brukar vara i det finstilta anledningen till de stora priskillnaderna kan finnas. Vissa har ingen begränsning i åldersavdrag (åtminstone när jag kollade för några år sedan) vilket kan bli mycket "dyrt" om man har ett äldre hus. Men detta står nog inte i fetstil på hemsidan eller på förstasidan i den glättiga pdf:en.bigdaddy skrev:
Klicka här för att svara
