5 693 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Hemautomatisering FS20 eller HomeMatic
Sida 1 av 2
Jag står i valet och kvalet om jag ska ha Fs20 eller Homematic.
Fs20 har istort sätt alla aktorer jag vill ha.
Har börjat med en radiator termostat Spar-set FHT 80B fungerar fint.
Problemet är att jag inte kan se rumets ärvärde i denna enhet.
Frågan är om pc programmet ihop med Trådlös huscentral FHZ 1300
kan se ärvärdet.
I homematics termostater ser man ärvärde temp och luftfuktighet.
Samt att den är bakgrundsbelyst och är snyggare men dyrare.
Någon som har erfarenhet av dessa system?
Fs20 har istort sätt alla aktorer jag vill ha.
Har börjat med en radiator termostat Spar-set FHT 80B fungerar fint.
Problemet är att jag inte kan se rumets ärvärde i denna enhet.
Frågan är om pc programmet ihop med Trådlös huscentral FHZ 1300
kan se ärvärdet.
I homematics termostater ser man ärvärde temp och luftfuktighet.
Samt att den är bakgrundsbelyst och är snyggare men dyrare.
Någon som har erfarenhet av dessa system?
Kör FS20 men till belysning & fläktstyrning (via reläboxen). Har FHZ1000 och när jag kollade i den så VERKAR det som om det enda man kan styra/ändra är vilken temp den ska ställas till vid vilket klockslag (typ 16 grader klockan 16 på fredagar)
Det finns dock en temperatursensor i systemet som heter HMS100T men den finns ju såklart inte med hos conrad. Äveninkluderat i programvaran är en termostat som heter FS20UTS men den verkar liksom hygrostaten BARA skicka av eller på kommandot (dvs en sändare med två kanaler kontrollerat av temperaturen).
Det hela är en enda röra och dessutom är det uselt dokumenterat.
MEN sändarna är billiga och systemet fungerar. Elkos variant är ju som att be om att bli rövkörd med en rasp i prisjämförelse.
Ska det vara någon vits vill man ju ha det mesta "på systemet" för att utnyttja typ ställ huset på 12 grader eller släcka alla lampor osv.
Mjukvaran till FMS1300 (eller 1000 som jag har(billigare då)) finns på conrad att ladda ner så ser man. Dock är programet på TYSKA.
Fråga gärna vidare om det är något specifikt du undrar över.
Det finns dock en temperatursensor i systemet som heter HMS100T men den finns ju såklart inte med hos conrad. Äveninkluderat i programvaran är en termostat som heter FS20UTS men den verkar liksom hygrostaten BARA skicka av eller på kommandot (dvs en sändare med två kanaler kontrollerat av temperaturen).
Det hela är en enda röra och dessutom är det uselt dokumenterat.
MEN sändarna är billiga och systemet fungerar. Elkos variant är ju som att be om att bli rövkörd med en rasp i prisjämförelse.
Ska det vara någon vits vill man ju ha det mesta "på systemet" för att utnyttja typ ställ huset på 12 grader eller släcka alla lampor osv.
Mjukvaran till FMS1300 (eller 1000 som jag har(billigare då)) finns på conrad att ladda ner så ser man. Dock är programet på TYSKA.
Fråga gärna vidare om det är något specifikt du undrar över.
Det smartaste alla dagar (om man har råd) är ju att dra alla eluttag eller grupper därav samt alla belysningspunkter direkt till ett centralt ställe. På så sätt kan man byta system om det krävs utan att för den skull fördärva kåken.
Dock blir det många kablar på samma ställe
FHZ1000 kan man koda själv om man vill, den har relativt avancerad mjukvara och macron osv. Är man sen vass på att programmera är egna program inga problem det är ett USB->seriellportchip som sitter i(plus en µc) FHZ1000. Man kan således kommunicera med enheterna som vilken annan seriellapplikation som helst.
Enda som är dumt så förbannat är att man inte kan "polla" aktorerna och kolla var de står så man får skicka flera gånger för att vara säker. NEXA gör också så tex.
Bästa vore ju om varje styrkod "besvarades" så att sändaren visste att den kom fram men man kan inte få allt här i världen
Dock blir det många kablar på samma ställe
FHZ1000 kan man koda själv om man vill, den har relativt avancerad mjukvara och macron osv. Är man sen vass på att programmera är egna program inga problem det är ett USB->seriellportchip som sitter i(plus en µc) FHZ1000. Man kan således kommunicera med enheterna som vilken annan seriellapplikation som helst.
Enda som är dumt så förbannat är att man inte kan "polla" aktorerna och kolla var de står så man får skicka flera gånger för att vara säker. NEXA gör också så tex.
Bästa vore ju om varje styrkod "besvarades" så att sändaren visste att den kom fram men man kan inte få allt här i världen
Lånar denna tråden lite.
Jag har nämligen skaffat en FHZ1300 central och en FS20HGS (Hygrostat) och en FHT80b (tempreglerar). Som tidigare skrevs är hela möget på tyska och min skoltyska får sig smäll efter smäll här.
Mitt problem är att jag jag hittar FHT80:n i centralprogrammet men inte FS20HGS (har hittat den innan men glömt hur man gjorde).
FHT80n leverar däremot inte in någon data, jag är framförallt ute efter temperaturerna som rummen har för att styra en fläkt.
Jag får ett meddelande (keine Snittstelle aktiv) i mitt "systemfönster" vilket ju tyder på att jag måste aktivera interfacet, som är.... ?
Kan någon förbarma sig över mig och hjälpa mig igång med detta, när det gäller makron så ska det nog inte vara några problem men just att få det här programmet att lira rätt.
Tacksam för all hjälp!
Jag har nämligen skaffat en FHZ1300 central och en FS20HGS (Hygrostat) och en FHT80b (tempreglerar). Som tidigare skrevs är hela möget på tyska och min skoltyska får sig smäll efter smäll här.
Mitt problem är att jag jag hittar FHT80:n i centralprogrammet men inte FS20HGS (har hittat den innan men glömt hur man gjorde).
FHT80n leverar däremot inte in någon data, jag är framförallt ute efter temperaturerna som rummen har för att styra en fläkt.
Jag får ett meddelande (keine Snittstelle aktiv) i mitt "systemfönster" vilket ju tyder på att jag måste aktivera interfacet, som är.... ?
Kan någon förbarma sig över mig och hjälpa mig igång med detta, när det gäller makron så ska det nog inte vara några problem men just att få det här programmet att lira rätt.
Tacksam för all hjälp!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du problemet är att den inte levererar temp till programmet vad jag förstått utan enbart av/på dvs du ställer på enheten när den ska skicka av/på så var det iaf vad jag fattat på hygrostaten.
Du kan lägga till den som en vanlig kontakt och det ska fungera.
keine Snittstelle aktiv brukar jag lösa genom att gå in och detektera om hela FMZ1000 (som jag har men det är same shit) funkar det inte så dra ur den ur USB-porten och stoppa in igen och detektera om.
Förbannat irriterande med tyskan o tjejjen som gått tyska i sex år kan inte ett dugg heller
Jag kör någon tysk svensk ordlista och gissar. Det är ju tack och lov inget som exploderar.
Trist med systemet är att man inte kan "fråga" en enhet om den är av eller på så det får man hålla reda på i programmet.
Fråga gärna på jag har rätt bra koll om det är nåt mer du undrar över.
Du kan lägga till den som en vanlig kontakt och det ska fungera.
keine Snittstelle aktiv brukar jag lösa genom att gå in och detektera om hela FMZ1000 (som jag har men det är same shit) funkar det inte så dra ur den ur USB-porten och stoppa in igen och detektera om.
Förbannat irriterande med tyskan o tjejjen som gått tyska i sex år kan inte ett dugg heller
Trist med systemet är att man inte kan "fråga" en enhet om den är av eller på så det får man hålla reda på i programmet.
Fråga gärna på jag har rätt bra koll om det är nåt mer du undrar över.
Ahh gött, bara uppdaterade drivrutinen med filer från en fräsch nerladding av programvaran så hittade den igen.
Och det verkar stämma att FHT80:n bara bestämmer om värmen ska vara till eller från men den får komma in senare när jag fixar med värmezoner.
Men enligt Conrad-supporten så ska FS20HGS leverera in sin aktuella temperatur. Men jag lyckas inte ansluta den, måste finnas någon knappkombination för att programmera anslutningen men hittar inte den.
Och det verkar stämma att FHT80:n bara bestämmer om värmen ska vara till eller från men den får komma in senare när jag fixar med värmezoner.
Men enligt Conrad-supporten så ska FS20HGS leverera in sin aktuella temperatur. Men jag lyckas inte ansluta den, måste finnas någon knappkombination för att programmera anslutningen men hittar inte den.
HGS är ju en hygrostat menar du att den levererar tempen?
mig veterligen måste man ha de som heter "sensor" för att i programmet kunna ställa av/på värdena.
Enligt produktinfon är det som jag säger men jag kan ju ha fattat fel också.
http://www2.produktinfo.conrad.com/...20347-an-01-en-FUNK_HYGROSTAT_FS20_HGS_FG.pdf
mig veterligen måste man ha de som heter "sensor" för att i programmet kunna ställa av/på värdena.
Enligt produktinfon är det som jag säger men jag kan ju ha fattat fel också.
http://www2.produktinfo.conrad.com/...20347-an-01-en-FUNK_HYGROSTAT_FS20_HGS_FG.pdf
Jepp du verkar ha helt rätt, den verkar bara kunna leverera av och på signal till en avfuktare tex.
Har du hittat några enheter som bara registrerar temp och kan bli integrerade med en centralenhet?
Jag börjar få många enheter nu men ingen som gör riktigt det jag vill.
Har du hittat några enheter som bara registrerar temp och kan bli integrerade med en centralenhet?
Jag börjar få många enheter nu men ingen som gör riktigt det jag vill.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Under homematic finns det tempsensorer men jag vet inte om de fungerar.
http://www.conrad.se/?article=646314 & http://www.conrad.se/?article=646302
Conrad är inte precis den bästa ÅF:en av såna här prylar. Tyvärr är de de enda
http://www.conrad.se/?article=646314 & http://www.conrad.se/?article=646302
Conrad är inte precis den bästa ÅF:en av såna här prylar. Tyvärr är de de enda
Har listat ut det mesta genom att läsa bruksanvisningarna och testa. Men det är klart man kan ju inte köpa alla olika bara för att testa 
Conrad är ett aningen skumt företag. MEN FS20 tycker jag är såpass bra att det är värt att mecka lite. Lär ju ändå vara meck vilket system man än köper.
Conrad är ett aningen skumt företag. MEN FS20 tycker jag är såpass bra att det är värt att mecka lite. Lär ju ändå vara meck vilket system man än köper.
Jag har ett par ganska stora FS20-system. Är-värdet från FHT-80b kan man få fram i FHZ1000. Det största problemet tycker jag är den dåliga kvaliteten på den trådlösa kommunikationen. Mottagarna lägger ofta av (driver bort från rätt frekvens).
Jag brukar beställa mina FS20 prylar från ELV i tyskland. Brukar bli billigare än Conrad i Sverige om man skall ha mer än enstaka saker.
Jag brukar beställa mina FS20 prylar från ELV i tyskland. Brukar bli billigare än Conrad i Sverige om man skall ha mer än enstaka saker.
Hej!
Jag kör huset med HomeMatic, jätte nöjd.
Om ni har frågor till FS-20 eller HomeMatic, finns 2 foren, där man kan skriva på engelska, ( och fick normalt ochså någon svar
)
1) fhz-forum.de
2) fs20-forum.de
Om det är viktig, kan jag hjälpa med översättning till tyska.
Lycka till
Nisse
Jag kör huset med HomeMatic, jätte nöjd.
Om ni har frågor till FS-20 eller HomeMatic, finns 2 foren, där man kan skriva på engelska, ( och fick normalt ochså någon svar
1) fhz-forum.de
2) fs20-forum.de
Om det är viktig, kan jag hjälpa med översättning till tyska.
Lycka till
Nisse