Någon som kan lista vilka system det finns för hemautomation?

Hittills har jag bara hittat tellstick, men de verkar bara klara enklare uppgifter så som att slå på och av lampor. Finns det fler?

Tack, men det gav inte så mycket.

Finns det någon som känner till något system för hemautomation?

Frågan är väl mer vilken nivå vill du lägga dig på?
Tellstick är för enklare prylar som ligger på 443 bandet typ av och på samt dimmer.. Enkla saker som har basic för inbyggnad.

Går man upp ett steg har du exempelvis X10 mfl
Elko livning är ett annat enklare mellansystem

Toppen av allt har du system såsom KNX mfl

Samtliga system är för hemautomation men prisnivån stegrar ju högre du går.

Zwave (bland annat Trend/Merten Connect) är ett pålitligt trådlöst system med tvåvägskommunikation.

Gäller det nybyggnation skulle jag absolut satsa på knx.

Hej,

Är det för retrofit eller nybygge?

För nybygge lägger man naturligtvis in ett trådat system skulle jag påstå. KNX, LonWorks, ELKO LivingSystem (fd IHC) ... jag har 10 tal till i mina mappar. Förutom det har du de systemen som går på elnätet (från 70-tals X10 och uppåt till digitalSTROM)

För retrofit är väl trådlöst (eller powerline här med) lämpligt. Här finns en massa olika alternativ. Från enkelriktade och väldigt enkla NEXA, via Zwave, Lutron, etc

Sedan finns det en del "gatways" som kan styra olika varianter av hårdvara ex. HomeSeer, mControl, och en bunke till.

Sedan är ju också frågan vad du vill styra. Bara belysning och el eller hela huset med Audio/Video, markiser, värme, ...

Tack för alla svar. Nu finns det lite att studera. Tanken är för retrofit, och det är mest värmestyrning som jag tänkt använda det till. Så det är styrning av gamla el-element samt en luft-luft värmeväxlare

Ska börja med att kolla på zwave

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.