3 072 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Heltäckningsmatta, sträckning vid läggning?
Har precis beställt heltäckningsmatta till sovrummet, cirka 19m2. Kollar man guider på Youtube så är det mycket amerikaner som lägger heltäckningsmattor, och läggningstekniken verkar skilja från det svenska tillverkare rekommenderar.
Först och främst så kör dom i USA med en "tack-strip", alltså ett spikband som fästs i golvet där mattan hakas i.
Sen använder dom en "knee-kicker" som är en typ av mattsträckare som man hakar i mattan och knäar för att sträcka ut mattan.
I Sverige verkar inte dessa verktyg finnas, inte heller spikbandet, utan tillverkarna rekommenderar att sätta dubbelhäftande tejp, lägga ut mattan, skära till den och sen dra av skyddet från tejpen och trycka dit den.
Det känns som man missar ett väsentligt steg, att se till att mattan är sträckt.
Hur rekommenderar ni att man gör detta, och vilken mattejp är den bästa?
Tack!
Först och främst så kör dom i USA med en "tack-strip", alltså ett spikband som fästs i golvet där mattan hakas i.
Sen använder dom en "knee-kicker" som är en typ av mattsträckare som man hakar i mattan och knäar för att sträcka ut mattan.
I Sverige verkar inte dessa verktyg finnas, inte heller spikbandet, utan tillverkarna rekommenderar att sätta dubbelhäftande tejp, lägga ut mattan, skära till den och sen dra av skyddet från tejpen och trycka dit den.
Det känns som man missar ett väsentligt steg, att se till att mattan är sträckt.
Hur rekommenderar ni att man gör detta, och vilken mattejp är den bästa?
Tack!
Produkter som diskuteras: "mattejp"
Mattejp
Mattejp används ofta för att säkra kanterna på mattor, löpare eller dylikt till golvet för att förhindra olyckor som att snubbla. De finns både som dubbelhäftande och enkelhäftande och är utformade för att ha stark bindningsstyrka men
Läs mer
Har lagt heltäckningsmattor i jobbet.
Jag har lös lagt mattorna om golvsocklarna är borta. Tejpat vid dörr/dörrarna i rummet.
Om det ska tätpassas mot golvlist har jag tejpat runt om.
Dubbelhäftande tejp för textil finns nog på välsorterade byggvaruhus
Jag har lös lagt mattorna om golvsocklarna är borta. Tejpat vid dörr/dörrarna i rummet.
Om det ska tätpassas mot golvlist har jag tejpat runt om.
Dubbelhäftande tejp för textil finns nog på välsorterade byggvaruhus
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Varför vill man sträcka ut mattan?
Jag lägger mattan med golvlister borttagna.L Larsson93 skrev:
Men vill nog ändå använda tejp runt hela.
Vad jag förstår så gör man det för att inte riskera att få "bubblor" i mattan och för att den ska sitta stadigt och inte röra på sig.Johannes Carlsson skrev:
Någon med mer erfarenhet får gärna beskriva noggrannare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden