Hej, jag undrar om någon av er har erfarenhet av att lägga heltäckningsmatta på ett oisolerat källargolv? Jag har läst om folk som använt sig av olika typer av mattor men jag undrar vad ni har använt som funkat för er utan att få problem med lukt och mögel med samma förutsättningar som mig.

Mvh Philip

Det låter inte vidare lockande. I min fd oisolerade källare la jag trasmattor som luftades och tvättades då och då.

Även lösa korkmattor och mattor med tät botten blev snabbt muggiga.

yonna yonna skrev:
Det låter inte vidare lockande. I min fd oisolerade källare la jag trasmattor som luftades och tvättades då och då.

Även lösa korkmattor och mattor med tät botten blev snabbt muggiga.
Tack för svar. Kork, plastmatta och liknande är inte riktigt vad jag tänkte. Utan mer någon mjuk textilmatta som luftar.

C Carl Philip skrev:
Utan mer någon mjuk textilmatta som luftar.
Textilier ruttnar av fukt på sikt och speciellt om hela golvet täcks.

yonna yonna skrev:
Textilier ruttnar av fukt på sikt och speciellt om hela golvet täcks.
Synd, så då antar jag att alla typer av mattor går bort?

C Carl Philip skrev:
Synd, så då antar jag att alla typer av mattor går bort?
Lägg partier av tex rips/tras/bomull/maskintvättbara på delar av golvet och lufta dem då och då.

BirgitS
En typ är sånt som kallas för balkongmattor, de har små pluppar under så att det blir ett luftlager emellan. Det viktigaste är att mattan inte är tät, den får alltså inte innehålla något plastskikt.

Rickard.
Är det/blir det blött på golvet går såklart mattor bort men är det en normal källare är en heltäckningsmatta riktigt varm och härlig för fötterna. Det viktigaste är att man väljer en som inte har plastad baksida men det är ganska enkelt att hitta rätt då dom brukar marknadsföra rätt sorts mattor just mot källare, Byggmax har några helt okej varianter som ett exempel..

Altanmattor/terassmattor finns också med knoppar under men det känns lite väl extremt om du frågar mig.

Rickard. Rickard. skrev:
Är det/blir det blött på golvet går såklart mattor bort men är det en normal källare är en heltäckningsmatta riktigt varm och härlig för fötterna. Det viktigaste är att man väljer en som inte har plastad baksida men det är ganska enkelt att hitta rätt då dom brukar marknadsföra rätt sorts mattor just mot källare, Byggmax har några helt okej varianter som ett exempel..

Altanmattor/terassmattor finns också med knoppar under men det känns lite väl extremt om du frågar mig.
Det blir aldrig blött, så att vatten ligger kvar. Det är väl mer som en vanlig källare att det är lite rått och fuktigt i luften.

C Carl Philip skrev:
om någon av er har erfarenhet av att lägga heltäckningsmatta på ett oisolerat källargolv?
Går det alls att ge vettiga råd här? Ett oisolerat källargolv kan ju i princip "vara" var som helst på skalan mellan plaskvått och knastertorrt.

Alfredo Alfredo skrev:
Går det alls att ge vettiga råd här? Ett oisolerat källargolv kan ju i princip "vara" var som helst på skalan mellan plaskvått och knastertorrt.
Okej, bra råd

K
BirgitS BirgitS skrev:
En typ är sånt som kallas för balkongmattor, de har små pluppar under så att det blir ett luftlager emellan. Det viktigaste är att mattan inte är tät, den får alltså inte innehålla något plastskikt.
Jag tänkte skriva exakt det här inlägget men nu slapp jag det.

Edit: jag har det så i min källare.

• Gilla
Carl Philip
  • Laddar…
Rickard.
C Carl Philip skrev:
Det blir aldrig blött, så att vatten ligger kvar. Det är väl mer som en vanlig källare att det är lite rått och fuktigt i luften.
Känns det rått och fuktigt kanske jag tar tillbaka att altanmatta är lite extremt.

Redigerat:
  • Gilla
Carl Philip
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.