7 093 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
heltäckningsmatta källare
Hej, jag undrar om någon av er har erfarenhet av att lägga heltäckningsmatta på ett oisolerat källargolv? Jag har läst om folk som använt sig av olika typer av mattor men jag undrar vad ni har använt som funkat för er utan att få problem med lukt och mögel med samma förutsättningar som mig.
Mvh Philip
Mvh Philip
Tack för svar. Kork, plastmatta och liknande är inte riktigt vad jag tänkte. Utan mer någon mjuk textilmatta som luftar.yonna skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 193 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 193 inlägg
En typ är sånt som kallas för balkongmattor, de har små pluppar under så att det blir ett luftlager emellan. Det viktigaste är att mattan inte är tät, den får alltså inte innehålla något plastskikt.
Är det/blir det blött på golvet går såklart mattor bort men är det en normal källare är en heltäckningsmatta riktigt varm och härlig för fötterna. Det viktigaste är att man väljer en som inte har plastad baksida men det är ganska enkelt att hitta rätt då dom brukar marknadsföra rätt sorts mattor just mot källare, Byggmax har några helt okej varianter som ett exempel..
Altanmattor/terassmattor finns också med knoppar under men det känns lite väl extremt om du frågar mig.
Altanmattor/terassmattor finns också med knoppar under men det känns lite väl extremt om du frågar mig.
Det blir aldrig blött, så att vatten ligger kvar. Det är väl mer som en vanlig källare att det är lite rått och fuktigt i luften.Rickard. skrev:
Är det/blir det blött på golvet går såklart mattor bort men är det en normal källare är en heltäckningsmatta riktigt varm och härlig för fötterna. Det viktigaste är att man väljer en som inte har plastad baksida men det är ganska enkelt att hitta rätt då dom brukar marknadsföra rätt sorts mattor just mot källare, Byggmax har några helt okej varianter som ett exempel..
Jag tänkte skriva exakt det här inlägget men nu slapp jag det.BirgitS skrev:
Edit: jag har det så i min källare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Heltäckningsmatta & golvvärme i källare
Värme allmänt -
Heltäckningsmatta källare på laminatgolv
Golv -
Heltäckningsmatta källare/bodega
Golv -
Betonggolv i källare + platonmatta + heltäckningsmatta i ull
Byggmaterial & Byggteknik -
Bör jag ta bort gammalt golv i källare innan läggning av heltäckningsmatta?
Golv