Hej! :wow:

Jag har drabbats av beslutsångest nu i sista minuten och firman som ska fixa badrummet vill veta vad jag väljer för kakel senast på måndag.

Golvplattorna går i mörkgrått och i duschen ska det vara en 30 cm "pelare" av mosaik som är hur läcker som helst och går i färgerna mörkt grått, lite silvrigt, svart och lite "spegligt" liksom...svårt att förklara. Hittar märkligt nog inget på Konradssons hemsida som riktigt stämmer och som jag kan visa, fastän det är deras kakel.

På väggarna har jag tänkt mig stora, lite avlånga kakelplattor i vitt och det är det här jag har svårt att bestämma mig; ska det vara matt vitt som jag först tänkt eller ska det vara högblankt vitt???

Övrig information om badrummet; 1,68 m x 2,30 m, litet fönster, ny vit toastol ska in samt vitt tvättställ med underskåp som också ska gå i vitt (har ej bestämt om det ska vara högblankt eller i trä), någon form av badrumsskåp, duschdörrar i klarglas, handdukstork, spottar i taket...tja, det var väl allt tror jag.

Nå, agera smakråd till mig nu. Matt vit färg eller högblankt på väggarna? Jag blir snart tokig tror jag. :x

Andra förslag är också välkomna. Visa gärna bilder om ni vill.

Tack på förhand!

vit blank

Thomas Lundquist
Absolut matt. :). Trendigt nu och kommer även överleva hela resan till nästa renovering.

Om du har hörn som skall kaklas finns snygga aluminiumlister att köpa som gör hörnen snyggare......för bra fall vid golvbrunnen brukar mindre kakel vara lättare.

Absolut matt, blankt blir för mycket, som en gammal skoldusch.

Tack för snabba svar! Jag har svårt att slita mig från datorn när det är mitt första inlägg på detta forum :P

Länken till bilden var jättefin, det är sådant kakel jag tänkt mig på väggarna och faktiskt så stämmer färgen på golvet rätt bra med det jag tänkt. Lite mörkare kanske och så fyrkantiga kakelplattor med måtten 15 x 15.

Mosaiken går i samma mörka färg som golvet men med lite inslag av "skrövligt" silver, svart och "blänket"...ah, det är bara för läckert! Det är en "nyhet" som kommit in till kakelaffären. Tror inte alls att det blir så himla dumt med mosaiken utan en kul grej i ett annarst rätt neutralt badrum. Tänkte att fyrkanterna i mosaiken skulle passa med fyrkanterna på golvet. Tänker jag fel?

Vad är de där fina listerna som kan sättas i hörnet för något? Jag har aldrig hört talas om det???

Tusen tack för svaren hittills även om jag hoppas på mer svar förstås.

Det är ju snyggt med någon speciell grej i ett rättså neutral badrum. Många väljer ju färgmosaik fond del eller liknande.

Mikael_L
Jag tänker som så att då väggmosaiken verkar vara blank så bör kanske det vita väggkaklet också vara blankt. Att annars bryter det av lite väl mycket.
Det är tillräckligt mycket stilbrott att det är mörk mosaik mot vitt kakel, typ.

Så jag röstar för blankt vitt kakel, ungefär samma blankhet som mosaiken.

Men jag är nog inget pålitligt smakråd egentligen. :blushing:
Jag är ingen plattsättare, så jag har ju inte sett lika många badrum som nino och Thomas Lundquist. ;)

Ok, vad sägs om det här då? Det påminner lite om det jag har valt och det är väl inte så uppseendeväckande egentligen? http://ettbadrum.jetshopmini.se/mosaik-antracit-25x25-blank-struktur-p-156-c-209.aspx

Mikael_L; Jag tänkte tvärtom att det kanske blir "för mycket" med högblankt. Jämför med exempelvis...kläder, heh. Jag kan ha neutrala kläder och liva upp outfiten med lite bling runt hals, handled eller öron. Väljer jag att bära en glittrig top så undviker jag blinget och tar något neutralare smycke och slipper gå runt som en vandrande julgran. Hänger du med? :P

Vad menar du med att det skulle vara stilbrott med mörkt kakel mot ljust? Är det som att lägga upp fötterna på soffbordet när man är bortbjuden på middag eller ett ännu värre brott? :S

Byggis 1976; Listerna ser helt ok ut, ska höra vad min mattläggare har att säga.

Snyggt!

jag tror det blir super med vitt matt vägg.

Mikael_L
Snöblind skrev:
Vad menar du med att det skulle vara stilbrott med mörkt kakel mot ljust? Är det som att lägga upp fötterna på soffbordet när man är bortbjuden på middag eller ett ännu värre brott? :S
Jag menade inte på det visade, kanske vore bättre om jag skrivit kontrast.

Men mitt råd ska du inte ta alltför allvarligt, ty jag har inte vare sig funderat så mycket på kakel eller kollat speciellt mycket på sånt.

Blankt, matt ser smutsigt/solkigt ut alldeles för lätt, och har inte samma fräschör.

Det blev matt på väggarna precis som magkänslan sa från början. Nu är mosaiken på "pelaren" uppsatt och himmel så fint det blev!

Jag överväger att strunta i att sätta upp dusch och annat tjafs som kommer att "förstöra" och stå ivägen för allt fint kakel som nu är på plats och använda badrummet som mysrum istället. In med en skön fåtölj bara. :wow:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.