4 294 läst ·
48 svar
4k läst
48 svar
Helt ny anläggning med konstigt fel...
Hej! mina avluftare började fräsa och det bubbla ut vatten från dom.När dom var nya så hörde man att det kom luft.jorme skrev:Hej. Jag har oxå samma beteende och börjar bli vansinnig! Måste tankarna vara "kalla" när man kollar förtrycket?
Hur märker man om en aoutomat avluftare inte funkar? Vad finns för alternativ till aoutoavluftare? Ska förtrycket vara 0.1 bar per meter från nivån på kärlet upp till överkant på översta elementet?
Förtrycket i kärlet måste testas utan något vattentryck, dvs endera göra hela systemet trycklös eller om du/rörmokaren varit så smart att man satt en avstängningsventil + en avtappning före kärlet.
Testar du med vattentryck kommer mottrycket av vattnet att komprimera blåsan. Förtrycket är ju hur hårt du blåst upp "ballongen"
Testar du med vattentryck kommer mottrycket av vattnet att komprimera blåsan. Förtrycket är ju hur hårt du blåst upp "ballongen"
Är inte systemet trycklöst om över trycket står på noll och man har släppt ut vatten?
Det ja menade var att om förtrycket i kärlet är rätt så känns det när man sen ska fylla upp det med vatten (övertryck vid pannan)
Redigerat:
Vart har du luftproblem? Iladdkretsen vid pannan eller i huset på elementkretsen?När mitt förtryck stod fel i kärlet kluckade och bubblade det i elementen i huset ,övertrycket försvann över natten vid pannan.
När vattentrycket sjunker under förtrycket så finns det ingen expansionsmöjlighet kvar för kärlet, dvs systemet blir stumt.
Minskar trycket då mera så får du undertryck någonstans i systemet och luft kan sugas in.
Minskar trycket då mera så får du undertryck någonstans i systemet och luft kan sugas in.
laddkretsen, kan "forsa" ganska ordentligt i laddpumpen ibland och när jag stänger av pumpen hörs det hur det "bubblar till i tank och panna och så pyser det till i avluftaren. När jag slagit av och på några gånger försvinner luften men man kan ju inte passa i pannrummet hela eldningen
Det problemet hade ja oxå.Nu har ja tagit bort auotoluftarn på acktanken och luftar manuellt istället. änn så länge funkar det fint,inga problem med luft idag vid uppstart.Får se sen när ja släppt ner tanken till 30grader om det återkommmer?Luft kan visst oxå sugas in i systemet via kopplingar som inte tätar när systemet svalnar ner.
Nu har jag tappat ur vatten så att över trycket står på noll lånat en kompressor och kollat förtrycket, det stod på noll försöker fylla luft men tryckmätaren på kompressorn rör sej ej ,det enda som händer är att det pyser i avluftarna, kan blåsan vara sprucken?
Hur går det får du i nån luft? många som är nyfiknajorme skrev:
Jodå jag blåste på tills jag fick 0,5bar, fyllde upp vatten och eldade lite försiktigt upp tanken i ca 80,80,40 hela eldningen gick fint. Gick ut i morse när tankarna var kalla ca 40,30,30 och chunten helt öppen, vattentrycket var 0! Jag hade med andra ord bara skapat ett problem som jag inte hade tidigare. Startade ladomaten och det "forsade" duktigt av luft. Tömde tryckkärlet och det kom max en liter vatten. Sänkte trycket lite, fyllde på vatten, försökte få ur det mesta av luften och gjorde en liten brasa. Skruvade åt hattarna på avluftarna Så vi får se om trycket håller sig bättre nu och om det är från avluftarna det kommer in luft