nikasp
Hög tid för renovering. Sambon vill ha kaklat medan jag även kan tänka mig matta och ev. någon våtrumsskiva. Någon som har erfarenheter om det är lugnt att kakla i och med att huset haft 20 år på sig att sätta sig?

Det går alltid bra att kakla om det inte är fuskjobb, i alla olika typer av hus.

nikasp
Då blir det nog som sambon vill. Allt är intakt och rakt, originalvåttapeten ser fin ut även i hörnen.

kulle
Om det är gjort för våtrumsmatta för 20 år sen så är det förmodligen enkelgips och cc 60 mellan reglarna, lite för klent att sätta kakel på.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
T
kulle kulle skrev:
Om det är gjort för våtrumsmatta för 20 år sen så är det förmodligen enkelgips och cc 60 mellan reglarna, lite för klent att sätta kakel på.
Finns ingen gips i Älvsbyhus utan det är endast spånskiva på 60 cc.

Om det är ett Älvsbyhus standard fabriksbyggt badrum från 1997 så är det med största sannolikhet 1 cm spånskiva med våtrumstapet från Dungens Interiör AB på väggarna. Absolut inga problem att bygga om till ett kakel/klinkers-badrum. Dock bör du riva bort väggspånskivorna och ersätta med en konstruktion som är godtjänd idag, exempelvis SäkerVattens våtrumsvägg bestående av 15 mm konstruktionsplywood plus gips (
). Beroende på vilken husmodell du har så kan du eventuellt få problem med golvbrunnen att sitta på 40*40 för att det går en bjälklagsregel där, så man får bygga om lite gran. Men inget problem för en kunnig person/firma.

nikasp
Tackar för svar! Då kan man börja fundera på design. Och ja, det blir att riva och bygga enligt dagens standard - eller den firma som får jobbet.

Jag laddar upp ritningarna från renoveringen av badrummet i mitt Älvsbyhus Höner. Vi flyttade på WC-stolen så vi fick plats med både badkar och duschhörna. Kanske hjälper det dig lite med designen...

• Ritningar över en renoverad badrumsplanlösning med dusch, badkar och WC i ett Älvsbyhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett badrumsrenoveringsprojekt med måttangivelser, duschhörna, badkar och WC.
    Skapa konto
  • Ritning av badrumsrenovering med måttangivelser inklusive positioner för WC, badkar och duschhörna.
    Skapa konto
  • Ritningar som visar layouten av ett renoverat badrum med mått för WC, badkar och duschhörna.
    Skapa konto
  • Ritning över renoverat badrum med mått, inklusive WC, badkar, duschhörna och handfat.
    Skapa konto
  • Ritning av ett badrums renoveringsprojekt med dimensioner och layout för WC, badkar och dusch.
    Skapa konto
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Vad snällt! Drömmen är att flytta intilliggande gästoa något och klämma in en minibastu men jag har nog gett upp den tanken. Får bli samma storlek.

Tänkte komplettera med en före/efter bild.

Före-bild på ett oupprustat badrum med toalett och handfat.
Skapa konto
Renoverat badrum med fristående badkar, duschhörna, toalett och handfat mot kaklade väggar.
Skapa konto

• Gilla
tjosefsson och 4 till
  • Laddar…
nikasp
Snyggt! Måste fundera om vi kan göra liknande, badkar är måste med småbarn men jag vill gärna ha duschhörna - och bastu :)

Jättesnyggt! Ett rejält badrum från början ser det ut som.

Vart tog uppvärmningen vägen?

nikasp
Gissar värmegolv samt handdukstork men också nyfiken. Vi har elvärme i golvet samt vanliga radiator i vårt badrum från 1997. Dvs. dags för uppdatering.

>Vart tog uppvärmningen vägen?

Radiatorn gjorde vi om till en handdukstork som placerades ovanför toaletten. Sen är det helt vanlig T2Blue-elgolvvärme i betongen under klinkersplattorna.

Jag fick en pm'ad fråga om vilket kakel/klinkers som var satt. Jag paste'ar in svaret här om någon annan skulle vara intresserad...

Primärt väggkakel:
https://konradssons.com/sortiment/kakel-och-klinker/vagg/image-milk-vit-matt-6638/

Fondväggskakel:
https://konradssons.com/sortiment/kakel-och-klinker/golvvagg/nature-grey-gra-concept-5698/

Klinker i duschhörna
https://konradssons.com/sortiment/kakel-och-klinker/golvvagg/cem-cassero-antracite-morkgra-6938/

Kilnker i resten av badrummet
https://konradssons.com/sortiment/kakel-och-klinker/golvvagg/cem-cassero-antracite-morkgra-6936/

Fix i hela badrumet: Alfix ljussgrå

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.