hej
jag har precis flyttat till en ny lägenhet och har bytt ut alla knoppar i köket. alla förutom en, vilken är till diskmaskinen (helintegrerad). jag förstår inte riktigt hur jag ska montera bort luckan för att komma åt skruven på baksidan och kunna byta ut knoppen. någon härinne som har erfarenhet av siemens/marbodal och kan hjälpa mig? det finns fyra stycken skruvar på varje sida om maskinen och tre stycken på ovansidan. ngn som har ngn tanke?

tack!
Helintegrerad diskmaskinslucka öppen, inifrån, visar skruvar för montering på sidan och överkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helintegrerad Siemens diskmaskin med kontrollpanel och synliga skruvar på sidan.
Skapa konto

Köksskåp med en utbytt knopp och en integrerad diskmaskinslucka utan knopp.
Skapa konto

Helintegrerad diskmaskinslucka öppen, visar skruvar för montering på ovansidan.
Skapa konto

D09
Kolla luckans "kortsida" fast längre ner mot botten/ gångjärnet. Finns det något där?

Edit

Den verkar vara annorlunda hur jag tänker

Verkar denna beskrivning bekant?

http://www.vedum.se/storage/ma/166ab66cfc2346d393bafbabe3f51cd0/1745eb5e11a74a9e9362b368dfbdf564/pdf/0F3DD094991732BE2B9ECA0D08D711742A9FFEEF/montering%20DM-lucka%2039339.pdf

Redigerat:
Du måste lossa hela träluckan.

Skruvarna som har en inte helt platt försänkt skall drar i träluckan.
Närbild på en monterad trälucka med fokuserad röd cirkel omkring en skruv avsedd för Torx 20 verktyg.
Skapa konto

4 eller sex stycken har du. Torx 20. De skall vara typ 35-40 mm långa. Om du lossar en kort, på 12 mm så skruva fast den igen, den håller bara plåluckorna ihop.

Sen kan luckan ibland sitta med kardborre dessutom. Då får du ta en plattmejsel av lagom kaliber och tryck in och vrida så att den lossar.

Redigerat:
  • Gilla
Georg Sievert och 9 till
  • Laddar…
Sen om den är rätt monterat så finns det två hakar längst ner som hjälper till att hålla luckan på plats när du skall montera tillbaka den.

tack för hjälpen! det fungerade perfekt

• Gilla
LEÅ och 1 till
  • Laddar…
Tackar också för hjälpen. Funkade klockrent när jag behövde byta min maskin. Tack.

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
Tack!! Äntligen hittade jag hjälpsam information

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
Samma här när jag behövde luckan på ny maskin

torbeno torbeno skrev:
Du måste lossa hela träluckan.

Skruvarna som har en inte helt platt försänkt skall drar i träluckan.
[bild]

4 eller sex stycken har du. Torx 20. De skall vara typ 35-40 mm långa. Om du lossar en kort, på 12 mm så skruva fast den igen, den håller bara plåluckorna ihop.

Sen kan luckan ibland sitta med kardborre dessutom. Då får du ta en plattmejsel av lagom kaliber och tryck in och vrida så att den lossar.
Sjuuukt specifikt och tydligt tips - tack och bravo!! 🤩🤩🤩👏👏👏

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.