Byggahus.se

Hela kakan har spruckit

1. P
    Medlem · 24 inlägg

peksan

Medlem
    Hjälp, snart kommer tårarna :'(
    Flytspacklade hallen ca 4kvm, allt enl anvisningar och tips från golvläggare, snickare, elektriker och byggvaruhusets experter.
    -På spånskiva
    -Primer
    -Rostfrimatta, 2mm med överlapp samt nerspikad med U-stift
    -T2 Röd cc12 limmad
    -15mm Mira X-PLAN spackel

Har spruckit rakt över, tvärs över alla v-kablar. Inte längs med som kanske skulle vara mer förståeligt. 6dar höll det och nu undrar jag vad jag ska göra, har ni haft liknande missöden?
    Har inte klinklat än som ni förstår :'( :'(

2. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 711 inlägg

ByggaNytt

Medlem

Re: Hela kakan har spruckit

Välkommen till Forumet!

Vad finns det för material, c/c-mått m.m. under spånet?

3. P
    Medlem · 115 inlägg

PeterF

Medlem

En regel angående spackling!

Spacklet i sig blir aldrig starkare än underlaget..

Alltså den belastning som golvet utsätts för, utmattar fästet
    i ett för svagt underlag med sprickor och släpp som flöjd

4. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Det är viktigt som nämns med reglar och undergolv, men jag tror också att det finns en rad olika kvaliteter på flytpackel. En del är nog inte färdigutvecklade. Nog skall man väl kunna begära lite flex i packeln mot inne temp växlingar och mindre rörelser, från t ex småfossingar.
    Men o`key, märkte Du att golvet gungade till när du gick på det innan spacklingen, så är det nog kört, oavsett fabrikat flytspackel. (har inget tips på bra spackel).
    Känner du att golvet är stumt i sig själv, tror jag inte det innebär några problem att lägga klinkersen på golvet. Det är viktigt att det får torka ut ordentligt innan ni går på klinkersen.
    Spånskiva är inte bästa material att lägga flytspackel på då skivorna påverkas av fukt,
    gips är att föredra.

5. J
    Medlem · 1 050 inlägg

jessica

Medlem

Min spontana reaktion är att det är pga spånskivan..jag har fått lära mej att man alltid skall ha golvgips..
    Men det är trist för dig. Hoppas det löser sig.

God jul! :)

6. P
    Medlem · 24 inlägg

peksan

Medlem

Tack för svaren,

HAr platta på mark, flytande golv av spånskiva. Har inte märkt av något sviktande alls tidigare. Hade en laser på stativ stående på golvet när jag som nybörjare försökte markera ut hur mycket jag skulle spackla, då kan man ju snabbt se om golvet svajjar när man går på det när "strålen" gungar. KAn också sägas att sprickan e nästan exakt längs med en skarv i spånskivorna.
    Har tydligen lyssnat lite för mycket på snickarna och "byggvaruhusens" experter för nu när jag ringt om mitt problem säger dom att jag skulle spacklat 20mm???? Va fan sa dom inte direkt för??? Får väl skylla mej själv när jag inte läst på regler och verk. En fråga var undergolv, har flytandegolv vilket börjar mala i mitt huvud, då finns det inga reglar lr???
    HAr nog gått lite väl fort tycker jag nu, skulle ha kollat in det här forumet först.

Ingen rolig jul det här inte, sprickan gör mej vansinnig :'( :( >:(

7. P
    Medlem · 115 inlägg

PeterF

Medlem

Ett flytande golv = inga reglar , skivor ligger löst på underlaget.

Angående flyspackel så rekomenderar olika leverantörer olika lösning.
    Jag använder mej av ardex och dom rekomenderar att spackelskiftet ska
    vara 10mm ovan kabeln om du har annat underlag än keramik

Som någon sa så kan ju även kvaliteten ha en viss inverkan.

Beklagar, hoppas det löser sig för dej

God Jul

8. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

tror det ser värre ut än det är, du behöver nog inte oroa dig. Hade börjat med en hel platta över skarven, för att säkra eventuell avvikelse mellan skivorna.

9. P
    Medlem · 24 inlägg

peksan

Medlem

Tack för visat intresse.
    Nu har största paniken lagt sig,

Har mått upp sprickan till ca .2mm. Tydligen var jag inte särskilt påläst innan jobbet påbörjades, e huvvet dumt får kroppen lida. Mer spackel och golvgips var att föredra. Sprickan har inte "växt" på 10dar och nu har operation räddning börjat.
    Tror ni att det går att göra en "krigs"reparation enl följande;
    -Megga kabeln och att den inte tagit skada
    -Prima
    -Armera
    - FlytSpackla på 6-7mm till???????

Försöker ju rädda det som går eller är det bättre att göra om allt. Kostnaden är ju inte så stor att försöka spackla mer än att bila upp allt. T2röden går kanske inte att rädda om allt ska bilas upp igen?
    Är jag desperat eller tror ni på detta?

10. P
    Medlem · 24 inlägg

peksan

Medlem

HeHe, inga svar = ingen bra ide!!!!! ;D ;D ;D ;D

11. B
    Medlem · 260 inlägg

Bricky

Medlem

Jag hade nog gjort så som du beskriver. Det ultimata och bästa enligt "regelboken" och konstens alla regler är såklart att göra om allting. Men förmodligen så kommer du inte stöta på några problem om du gör så. Visst finns det en liten risk men den får du vara beredd att ta.

12. D
    Medlem · 108 inlägg

DACKE

Medlem

I går upptäkte jag till min fasa att mitt flytspacklade golv också hade små små sprickor. Slängde mig på telefonen och ringde Maxit..(ABS317).

Han på supporten trodde det berodde på för snabb uttorkning. Han rekomenderade att man ska försegla spacklet efter tre dagar med tätskikt. Sprickorna var i sig ingen större fara trodde han.
    Jag har inga värmekablar ingjutet. Sprickorna går lite kors & tvärs över golvet.

Så man för väl leva med vetskapen att man har sprickor i golvet.

13. P
    Medlem · 24 inlägg

peksan

Medlem

OK, då e jag inte ensam med sprickor. Tätskikt, det är jag nog lite sent ute med nu. Varför det egentligen, behålla fukten i spacklet kanske??? :surprised: Har inte påbörjat
    "krigsreppen" jag nämde tidigare. Sprickan har ökat till .3mm och två, typ torrsprickor har börjat vandra från ursprungliga sprickan ut.
    Jaja, leker man yrkesman blir det i mitt fall bara s.... av det.

14. D
    Medlem · 108 inlägg

DACKE

Medlem

oj 3mm bred spricka har inte jag. Det kanske är någon annan orsak än den jag har. (För snabb uttorkning)
    Mina sprickor är nog som dina torksprickor

15. P
    Medlem · 24 inlägg

peksan

Medlem

0,3mm inte 3mm ;D. Var dom så stora hade jag nog gått på lungnande medicin nu..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.