Hej, har en bastu från 70-talen som fanns i huset när vi köpte den.

När man vrider den vänstra ratten så startar bastun sa ägarna innan. Men är det en timer eller ska man vrida för att stänga av den på samma? Antar att den högra är önskad temp?

Någon som vet hur den fungerar?

• Kontrollpanel för en Tylö bastu med två rattar; vänstra rundas upp, högra ställer in temperatur mellan 70 och 110 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
PuMMBA PuMMBA skrev:
Någon som vet hur den fungerar?
Jag kan inte svara säkert för just din modell men ofta är den vänstra ratten ett tidur och den högra för temperaturen. Tiduret kanske går att ställa på max 12 timmar där aggregatet slår på kanske de sista fyra. Om du ska basta klockan åtta på kvällen kan du då vrida uret till max klockan tio på förmiddagen, aggregatet slår på vid sextiden och bastun är varm vid åtta.

Finns det några markeringar på rattarna som ger ledning?

Välkommen till forumet.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag kan inte svara säkert för just din modell men ofta är den vänstra ratten ett tidur och den högra för temperaturen. Tiduret kanske går att ställa på max 12 timmar där aggregatet slår på kanske de sista fyra. Om du ska basta klockan åtta på kvällen kan du då vrida uret till max klockan tio på förmiddagen, aggregatet slår på vid sextiden och bastun är varm vid åtta.

Finns det några markeringar på rattarna som ger ledning?

Välkommen till forumet.
Hej och tack. Tog lite närmare bilder på panelen men det finns inga markeringar för timer eller så. Har den gamla manualen för panelen kvar men den gör mig inte mycket klokare så därför jag försökte vända mig hit.

• Manualtext om manöverpanel för bastu, inklusive instruktioner om timerinställningar och funktioner för olika paneltyper i samband med värmereglering.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel för en Tylo bastu, med två rattar för inställningar och en röd indikator. Inga timer-markeringar synliga.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel för en Tylo bastu med två rattar och en röd indikatorlampa, utan timer-markeringar.
    Skapa konto
PuMMBA PuMMBA skrev:
Tog lite närmare bilder på panelen men det finns inga markeringar för timer eller så.
Du har ju snedstrecket vid timerratten som jag gissar är vid inkopplingstiden som tydligen är tre timmar där jag gissade på fyra. Siffrorna 70 och 110 på termostaten borde rimligen vara grader Celsius.

• Gilla
PuMMBA
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du har ju snedstrecket vid timerratten som jag gissar är vid inkopplingstiden som tydligen är tre timmar där jag gissade på fyra. Siffrorna 70 och 110 på termostaten borde rimligen vara grader Celsius.
Finns ingen förinställningsur på den panelen, kom mycket senare. Det är bara till/från på den vänstra och termostat den högra. Så det blir att manuellt sätta på bastun före i tid, som behövs för att få den varm.

J jonaserik skrev:
Finns ingen förinställningsur på den panelen, kom mycket senare.
Enligt manualen som TS visar borde det kunna finnas. Men är ratten bara på/av borde den vara ganska lättanvänd. 😀

Alfredo Alfredo skrev:
Enligt manualen som TS visar borde det kunna finnas. Men är ratten bara på/av borde den vara ganska lättanvänd. 😀
Den är en beskrivning på flera modeller, se sista stycket om timer 0ch TS panel har inga timmarkeringar.

J jonaserik skrev:
Den är en beskrivning på flera modeller, se sista stycket om timer 0ch TS panel har inga timmarkeringar.
Ja har den ingen timer så borde den som sagt vara lätt att använda. 😀

Alfredo Alfredo skrev:
Ja har den ingen timer så borde den som sagt vara lätt att använda. 😀
Testade att vrida på den. Men frågan är om den stänger av sig självmant eller ej? När jag försöker vrida tillbaka den vänstra ratten så möter jag motstånd. Tog i lite för att få den till de lilla sträcket och då gick jordfelsbrytaren i huset???

Tänker om det är en inbyggd timer men isåfall vilken tid. Vill inte att bastun ska vara på för evigt och blir lite bökigt att slå på jordfelsbrytaren efter varie bastu besök.

PuMMBA PuMMBA skrev:
då gick jordfelsbrytaren i huset???
Har aggregatet varit oanvänt länge?

PuMMBA PuMMBA skrev:
Vill inte att bastun ska vara på för evigt
Du får väl testa dig fram helt enkelt. Det finns nog ingen här som säkert kan svara på hur lång tid en eventuell timmer är på om den nu ens finns och fungerar.

Yes, inte används så flitigt vad jag förstått så de har varit oanvänt länge

PuMMBA PuMMBA skrev:
Testade att vrida på den. Men frågan är om den stänger av sig självmant eller ej? När jag försöker vrida tillbaka den vänstra ratten så möter jag motstånd. Tog i lite för att få den till de lilla sträcket och då gick jordfelsbrytaren i huset???

Tänker om det är en inbyggd timer men isåfall vilken tid. Vill inte att bastun ska vara på för evigt och blir lite bökigt att slå på jordfelsbrytaren efter varie bastu besök.
Är väl bara att vrida på vänstra och ställa upp termostaten på max, slingorna blir röda och sen vrida tillbaka brytaren till off. Då kallnar ellementen i aggregatet. Så det blir nog att både sätta på och av manuellt, kanske ha en väckarklocka som ställs in och larmar, STÄNG AV BASTUN betyder det.

J jonaserik skrev:
kanske ha en väckarklocka som ställs in och larmar, STÄNG AV BASTUN betyder det.
Eller så stänger man bara när man bastat klart...

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Panelen har bara till/från på vänstra ratten och temperatur på högra. Ingen timerfunktion. Den är från början av 70-talet. Har haft en sådan så jag råkar veta.

M mlkjhr skrev:
Panelen har bara till/från på vänstra ratten och temperatur på högra. Ingen timerfunktion. Den är från början av 70-talet. Har haft en sådan så jag råkar veta.
Men om jag förstår rätt så stänger jag av den då igenom att vrida tillbaka den vänstra ratten till det lilla sträcket? Kan ju vara så att den är trasig då för när jag försöker vrida tillbaka ratten så är det super trögt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.