644 läst ·
17 svar
644 läst
17 svar
Hej, Någon som vet hur denna panel till en bastu fungerar?
Hej, har en bastu från 70-talen som fanns i huset när vi köpte den.
När man vrider den vänstra ratten så startar bastun sa ägarna innan. Men är det en timer eller ska man vrida för att stänga av den på samma? Antar att den högra är önskad temp?
Någon som vet hur den fungerar?
När man vrider den vänstra ratten så startar bastun sa ägarna innan. Men är det en timer eller ska man vrida för att stänga av den på samma? Antar att den högra är önskad temp?
Någon som vet hur den fungerar?
Jag kan inte svara säkert för just din modell men ofta är den vänstra ratten ett tidur och den högra för temperaturen. Tiduret kanske går att ställa på max 12 timmar där aggregatet slår på kanske de sista fyra. Om du ska basta klockan åtta på kvällen kan du då vrida uret till max klockan tio på förmiddagen, aggregatet slår på vid sextiden och bastun är varm vid åtta.PuMMBA skrev:
Finns det några markeringar på rattarna som ger ledning?
Välkommen till forumet.
Hej och tack. Tog lite närmare bilder på panelen men det finns inga markeringar för timer eller så. Har den gamla manualen för panelen kvar men den gör mig inte mycket klokare så därför jag försökte vända mig hit.Alfredo skrev:
Jag kan inte svara säkert för just din modell men ofta är den vänstra ratten ett tidur och den högra för temperaturen. Tiduret kanske går att ställa på max 12 timmar där aggregatet slår på kanske de sista fyra. Om du ska basta klockan åtta på kvällen kan du då vrida uret till max klockan tio på förmiddagen, aggregatet slår på vid sextiden och bastun är varm vid åtta.
Finns det några markeringar på rattarna som ger ledning?
Välkommen till forumet.
Du har ju snedstrecket vid timerratten som jag gissar är vid inkopplingstiden som tydligen är tre timmar där jag gissade på fyra. Siffrorna 70 och 110 på termostaten borde rimligen vara grader Celsius.PuMMBA skrev:
Finns ingen förinställningsur på den panelen, kom mycket senare. Det är bara till/från på den vänstra och termostat den högra. Så det blir att manuellt sätta på bastun före i tid, som behövs för att få den varm.Alfredo skrev:
Testade att vrida på den. Men frågan är om den stänger av sig självmant eller ej? När jag försöker vrida tillbaka den vänstra ratten så möter jag motstånd. Tog i lite för att få den till de lilla sträcket och då gick jordfelsbrytaren i huset???Alfredo skrev:
Tänker om det är en inbyggd timer men isåfall vilken tid. Vill inte att bastun ska vara på för evigt och blir lite bökigt att slå på jordfelsbrytaren efter varie bastu besök.
Har aggregatet varit oanvänt länge?PuMMBA skrev:
Du får väl testa dig fram helt enkelt. Det finns nog ingen här som säkert kan svara på hur lång tid en eventuell timmer är på om den nu ens finns och fungerar.PuMMBA skrev:
Är väl bara att vrida på vänstra och ställa upp termostaten på max, slingorna blir röda och sen vrida tillbaka brytaren till off. Då kallnar ellementen i aggregatet. Så det blir nog att både sätta på och av manuellt, kanske ha en väckarklocka som ställs in och larmar, STÄNG AV BASTUN betyder det.PuMMBA skrev:
Testade att vrida på den. Men frågan är om den stänger av sig självmant eller ej? När jag försöker vrida tillbaka den vänstra ratten så möter jag motstånd. Tog i lite för att få den till de lilla sträcket och då gick jordfelsbrytaren i huset???
Tänker om det är en inbyggd timer men isåfall vilken tid. Vill inte att bastun ska vara på för evigt och blir lite bökigt att slå på jordfelsbrytaren efter varie bastu besök.
Men om jag förstår rätt så stänger jag av den då igenom att vrida tillbaka den vänstra ratten till det lilla sträcket? Kan ju vara så att den är trasig då för när jag försöker vrida tillbaka ratten så är det super trögt.M mlkjhr skrev: