Inte riktigt pool, men kanske nära nog. Jag har haft en idé om att ha en skimmer som ligger i havet och sörplar i sig skräp så att jag slipper få upp det på stranden. Dags för enklast möjliga prototyp.

Jag har en dränkpump som verkar ok med bräckt vatten. Köpt för projektet: en hink med lock och tvättpåsar.
Prototyp av skimmersystem med hink, dränkpump, tvättpåsar och rördelar på en smutsig verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite random rördelar som är över från något tidigare projekt.

Hand som håller en plastavloppsrör bit ovanför en geringssåg i en verkstad, indikerar DIY-projektarbete.
Skapa konto

All hål i hinken istället för i locket. Det hade nog varit enklare tvärtom men det här minskar risken för att allt ska falla isär i vattnet.

Översiktsbild på ett DIY-projekt med en vit hink som har flera hål borrade i sig, verktyg och byggmaterial syns runtomkring.
Skapa konto
Vit hink med centralt hål i botten, arbetsbord med verktyg och tillbehör i bakgrunden.
Skapa konto
Vit hink med hål i botten och verktyg på ett smutsigt arbetsbord.
Skapa konto

Tada!

Det är viktigt att man inte överarbetar saker innan man vet att de kommer att fungera. Check på den.
En provisorisk apparat med en plasthink och rör på gräset, troligtvis ett DIY-projekt.
Skapa konto

Att få den att flyta på rätt djup visade sig vara väldigt svårt. Så fort röret kommer över ytan drar den ner en luftpelare och börjar flyta.
En apparat med rör och flytelement delvis flytande i vatten vid strandkant.
Skapa konto

Provar att ta bort flytelementet och ställer den på botten istället.
Rör på botten av sjö med luftbubblor och vågor på vattenytan, omgivet av vass.
Skapa konto

Hm. Utblås uppåt funkar rätt dåligt visar det sig

Jag provar att hänga den i bryggan istället för enklare hantering under testfasen. Eftersom avstånd till ytan är så kritiskt måste det nog till flytelement om det här ska bli bra men det ger en hint. Frånvattnet avleds med slang. Funkar ok men får lätt hela grejen att rotera.
Testutrustning hängande i bryggan med slang, flytelement och gröna växter i vattnet.
Skapa konto

Och fortfrande risk för den här

Apparat hängandes i vatten från brygga med slang, omgiven av vass och träkonstruktion.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.