Vi köpte en totalentreprenad av en nyproduktion. Dock följer inte dessa kontraktet eller snarare gör sin egna tolkning av det mot vad vi sagt. Exempelvis skulle de sätta häck på framsidan av tomten som insynsskydd där de nu bara vill sätta precis framför huset inte hela framsidan av tomten dvs. de utelämnar ca 11-12 meter. De skulle dessutom bygga mur mellan stenläggningen och gräsmattan och nu vill de att vi ska betala extra för ca 3 meter de inte vill bygga muren på och de vill dessutom att vi ska betala extra för att de behöver göra den lite högre än vad de tänkt. Det är mycket annat och deras attityd är riktigt dålig.

Nu undrar vi om det finns möjlighet att häva avtalet med dem och låta andra hantverkare göra det återstående av huset. Är det någon här som gjort något liknande?

BirgitS
Kommunens konsumentvägledare ska vara experter när det gäller lagar kring avtal så det kan vara bra att kontakta dem också. Finns också bra information på Konsumentverkets och Boverkets gemensamma webbplats: http://www.omboende.se

• Gilla
Martin Lodin
  • Laddar…
Beror helt på hur kontraktet är utformat och en bra sak att börja med att ta kontakt med dem som Birgit rekommenderar.

Om inte det går att bryta kontrakt så kan ni ju välja att reklamera, gör ni det till ARN så är det viktigt att samla så myclet bevis det bara går för att de skall kunna fastställa vem av er som har rätt.
Dock så tar ju ARN minst 6månader.
Ni kan reklamera till entrepenörer, viktigt är att vara sakliga och skriva korrekt och specificera punkt för punkt.
Viktigt är att NI aggerar proffesionellt även om motparten börjar svamla.

De har ju en viss sk skälig tid att åtgärda de saker som ni hävdar är fel i kontraktet, väljer de att inte vara tillmötes gående så har ni rätt att ta in en annan firma och sedan kräva den summan i skadestånd.
Dock skall man ej vara för självsäker och tro att det bara är att kräva.
Är ni med i Villaägarna så kan ni få juridisk hjälp därifrån.
Man kan bli medlem online och sen rådfråga.

• Gilla
Martin Lodin
  • Laddar…
Det går också att låta besiktningsmannen besiktiga, och konstatera att muren osv. inte är byggd enl. avtalet. Även om trädgårdsanläggningar kanske ofta inte ingår i en normal slutbesiktning, så finns inget som hindrar att du låter en bes. man "tolka" avtalet.

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Tänker om man kanske kan hålla på de sista inbetalningarna tills man är helt nöjd med allt? Men då kanske man själv kan hamna i problem på något sätt?

Fick precis dessutom en faktura från dem där jag ska betala för att de färdigställt väggar för målning. Åkte upp för att titta men det va definitivt inte klart för det. Hade det inte varit som det är hade jag inte varit så noggrann, men nu känner jag ju inte direkt för att betala den förrän det är helt klart.

När det gäller slutbetalning, så kan du inte hålla inne pengar på helt eget bevåg. Du skall låta en bes. man ange vilka brister det finns, och tidsgräns för hur lång tid entreprenören får på sig att åtgärda, ofta 2 månader. Du får då hålla inne pengar motsvarande vad det kostar om du måste anlita ngn. annan för slutförande. Bes. mannen kan ofta ge ett förslag på hur mycket du kan fortsätta att hålla på. Men om du kan dokumentera att det kostar mer så kan du hålla inne mer.

• Gilla
Martin Lodin
  • Laddar…
Jag tycker det låter som att de följt avtalet, även om de inte gjort vad du förväntat dig. Då är det nog svårt att driva något. Kommer man överens om häck framför huset så är det rimmligt att flrvänts sig häck längd hela gränsen. Men rötter de häck just framför huset så har de ju gjort det som är avtalat. Det är en svår situation.

Du behöver inte betala för ej levererade varor eller tjänster. Men bara för att du inte är helt nöjd kan du inte hålla inne en betalning.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Har du några exempel på formuleringen i avtalet?

Om det t.ex. står "häck skall planteras framför huset för insynsskydd" istället för "häck skall planteras längs med hela tomtgränsen på husets framsida." Så går det ju att hävda att de följer avtalets formulering.

Det är lätt att vara efterklok, men ibland får man bita i det sura äpplet och acceptera att man inte har läst formuleringen tillräckligt noga.

• Gilla
Martin Lodin
  • Laddar…
Tjaaa.. Låter som gränsfall. man skall dock komma ihåg att vid en småhusentreprenad så har privatpersonen/beställaren tolkningsföreträde.

Om du som beställare tolkar avtalet på ett visst sätt, så gäller din tolkning, såvida inte entreprenören kan "bevisa" att entreprenörens tolkning är rätt.

Men om det står att häck planteras framför huset som insynsskydd, då är nog risken stor att entreprenörens tolkning kan vara rätt. Men här får man väga formuleringar på guldvåg, och om formuleringen kan anses tvetydig, då gäller beställarens tolkning.

Står det "häck på framsidan som insynsskydd", då tycker nog jag att man kan förvänta sig hela framsidan, men det kan ju framgå av en ritning hur de hade tänkt.

• Gilla
Martin Lodin
  • Laddar…
När det gäller muren så behöver man ju veta hur de motiverar vägran att bygga den sista delen.

Vad gäller höjden så skall de som totalentreprenör bygga rätt höjd såvida de inte i avtalet skrivit ngt. i stil med 70cm hög mur.

Om höjdproblemet på något sätt går att koppla till en ändring som du har gjort/beställt, så kan de också komma fria.

Och entreprenörer kan vara väldigt kreativa när de beskriver hur en ändring ger oväntade effekter.

Så jag hoppas du förstår att om du ändrade färgval på köksluckorna, så är det solklart ditt fel att muren i trädgården behöver höjas.;)

• Gilla
Martin Lodin
  • Laddar…

Bästa svaret

H hempularen skrev:
När det gäller slutbetalning, så kan du inte hålla inne pengar på helt eget bevåg. Du skall låta en bes. man ange vilka brister det finns, och tidsgräns för hur lång tid entreprenören får på sig att åtgärda, ofta 2 månader. Du får då hålla inne pengar motsvarande vad det kostar om du måste anlita ngn. annan för slutförande. Bes. mannen kan ofta ge ett förslag på hur mycket du kan fortsätta att hålla på. Men om du kan dokumentera att det kostar mer så kan du hålla inne mer.
Jag funderar på det du säger om att hålla inne pengar "på eget bevåg". Menar du att det står skrivet någonstans att man måste gå via en besiktningsman?

Det jag tänker på är att advokater m fl brukar mena det - att hålla inne pengar, det är det enda påtryckningsmedel du har. När du har betalat är det mycket svårt att få rätt. Att TS i det här fallet borde uppskatta värdet av det han inte får ut av det som är överenskommet, och hålla inne den summan. Självklart är det bra om en besiktningsman är med på tåget, men inte nödvändigt. (?)

Jag har erfarenhet av att vara i tvist med en entreprenör. Konsumentvägledaren rådde oss att betala och sedan försöka få rätt via ARN. Vi fick rätt, men entreprenören betalade inte tillbaka för den sakens skull.

Hade samma sak hänt mig idag, så hade jag inte slutbetalat förrän jag var nöjd. Då kan ju entreprenören skicka fakturan till kronofogden, varpå jag meddelar kronofogden att jag inte anser att jag ska betala fakturan och då händer det inget mer. Nästa steg blir då för entreprenören att ta hjälp av en advokat och stämma mig, men innan dess så förhandlar vi nog och kommer överens.

• Gilla
Idus och 1 till
  • Laddar…
Nu är det ju så att mycket sagts muntligt och sedan har de skrivit ett kontrakt som låter som det vi sagt muntligt, men som de kanske om de verkligen vill kan få det att låta som det som de nu hävdar. MEN det är väldigt osannolikt att man skulle kommit överens om en sådan sak. När kontraktet skrevs var de ju extremt trevliga och tillmötesgående, men det har ju ändrats efteråt tyvärr.

I efterhand förstår man att man skulle vart extremt petig med kontraktet och inte så godtrogen som man var. Dock är det även mycket som man som privatperson inte hade kunnat förutse då man inte kan byggbranschen.

Exempel på saker i kontraktet som vi tvistat om:

1. Vi kunde byta ut kök om vi ville och då sa de att det befintliga kostade en summa. "Pris kök och tvättstuga ... ex. moms. Kunden betalar mellanskillnad". De sa sedermera att de kunde montera köket. I efterhand säger de att montaget va inräknat i de ... kr så om vi vill ha det monterat måste vi betala det utöver vårt köks kostnad.

2. Ang. häcken står det "Plantera tuja buskar cirka 1,2 meter höga på framsidan av huset mot gatan". Vi pratade om att de skulle sätta buskarna för att inte våra barn och hundar skulle springa ut i vägen samt för insynsskydd. Att de bara sätter framför själva huset är lite fånigt.

3. Ang. mur och stenläggning. "Benders labyrint maxi som avslut mellan stensättning och gräsmatta cirka 2 stenar hög". Nu vill de ju inte sätta hela vägen där gräset möter stensättningen för det första och sedan vill de inte sätta mer än 2 stenar upp. På övre delen kanske det är 1-2 stenar hög mur men nertill är det kanske 3-4. För mig var det en självklarhet när vi diskuterade innan husköp att vi skulle få en mur i höjd med gräsmattan. Att de skrev ca 2 var för att den var olika hög på sina ställen.

På punkt 3 har du ju i alla fall lite att hämta då det står "cirka 2 stenar hög". Uttrycket "cirka" borde i detta fall kunna innebära både 1 och 2 stenar till på några ställen. Dock skulle jag själv ogilla att ha sådana ord i ett kontrakt. Lämnar för mycket tolkningsutrymme.

På punkt 2 skulle jag hänga upp mig på "mot gata". Med det kan ju menas både att häcken ska ligga i direkt anslutning mot gatan men även att den ska vara på den sidan av huset som är mot gatan. Försök nyttja ditt tolkningsföreträde som konsument här för att få det som du vill. Rätt skrift skulle nog varit "i direkt anslutning till gata" samt en längd.

Punkt 1 är svårt att säga något om utan mer information. Men beteendet är inte ovanligt hos entreprenörer och hustillverkare.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag funderar på det du säger om att hålla inne pengar "på eget bevåg". Menar du att det står skrivet någonstans att man måste gå via en besiktningsman?

Det jag tänker på är att advokater m fl brukar mena det - att hålla inne pengar, det är det enda påtryckningsmedel du har. När du har betalat är det mycket svårt att få rätt. Att TS i det här fallet borde uppskatta värdet av det han inte får ut av det som är överenskommet, och hålla inne den summan. Självklart är det bra om en besiktningsman är med på tåget, men inte nödvändigt. (?)

Jag har erfarenhet av att vara i tvist med en entreprenör. Konsumentvägledaren rådde oss att betala och sedan försöka få rätt via ARN. Vi fick rätt, men entreprenören betalade inte tillbaka för den sakens skull.

Hade samma sak hänt mig idag, så hade jag inte slutbetalat förrän jag var nöjd. Då kan ju entreprenören skicka fakturan till kronofogden, varpå jag meddelar kronofogden att jag inte anser att jag ska betala fakturan och då händer det inget mer. Nästa steg blir då för entreprenören att ta hjälp av en advokat och stämma mig, men innan dess så förhandlar vi nog och kommer överens.
Det är precis så jag läst mig till tidigare och även så en byggkonsult rekommenderat mig att göra. Jag har varit i mejlkontakt med dem och förklarat att det är så onödigt att bråka över sådant här då det bara kommer leda till att båda tar skada.

Ytterligare saker jag inte skrivit om tidigare är att de tagit otroliga överpriser på allt extra de ska göra. Att de skulle ta några procent mer skulle inte vara någon fara, men det har handlat om otroliga priser. Ex. 1. Vi ville ta bort vildvuxet på en del av tomten och lägga gräsmatta där. Då ville de först ha 250 000 kr för det vilket de senare ändrade till 150 000 kr. Samma arbete av en annan entreprenör var ca 20 000 kr. Ex. 2. De skulle ta bort en gammal brunn där de sa 2-3 timmar vilket var ok, när fakturan kom låg de timmarna på 1200 kr/tim. Prata med en bekant som arbetar som grävmaskinist som sa att med den lilla maskinen kan man max ta mellan 500-800 kr. De skulle dra in vatten i mitt garage där vattenröret redan låg förberett där garagegrunden skulle gjutas, vilket betyder att de inte var något direkt extrajobb att göra det. De skulle de ha 5000 kr extra för. Vi skulle byta ut en kamin till en som kostade 20 000 kr mer i listpris och inte krävde någon merarbete att installera. Den ville de ha 40 000 kr för om vi skulle byta. Och nu till sist så ville de ha 10500 kr extra för att sätta de extra 3-4 stenarna på höjd vid nedre delen av uppfarten, kanske 3-4 meter. Då är alltså redan de 2 stenarna som ingick satta så det är bara att stapla de andra på dem. Max någon timmes jobb plus materialkostnad borde snarare hamnar på max 3000 kr.

Har de sagt det muntligt till dig och om texten i kontraktet kan tolkas så som du har uppfattat det så hade jag stått på mig och hållt inne med betalning. Är det kanske en fristående säljare du har haft att göra med som lovar guld och gröna skogar?

Jag vet ju inte exakt hur mycket som återstår att göra, om det är värt det extra arbete som det blir för dig att avbryta kontraktet, låta en besiktningsman göra en avsyning hur mycket som är utfört och uppskatta vad du ska betala och sedan leta upp en ny entreprenör som gör resterande. Men det vet du säkert själv, om det är värt besväret. Alternativet är att vara hård mot dem och helt enkelt inte betala förrän de har utfört arbetet så som du blev lovad muntligen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.