N
Cheesus skrev:
Black o Deckers slipmus....mördade en igår när jag slipade ner efter spackling...Det var den det. Fast å andra sidan har den slipat åtskilliga golvhörn vid golvslip, massor av meter med skivskarvar osv. Inte så tokig egentligen, dessutom dessa fantastiska gelkuddar...haha.

Har även Black/Deckers batteridrivna mackapär för lim och fogtuber. Sisådär bra, eller egentligen värdelös då det tar en halv dag att tömma en tub. Inget bra köp.

Finns det någon annan tillverkare som har en bättre mackapär för det ändamålet? Har lite problem med de handdrivna efter en skada i fingrarna som gör att det värker nå´t så grymt utav pumpandet.

B/D...bra ibland och suger ibland precis som Festool.... ( Skojade bara )
som tidigare har sagts så har milwaukee en batteridriven fogspruta som väl är det bästa som finns på marknaden just nu. Men den är ganska dyr. Panasonic har åtminstone 2 modeller med olika batteristyrka som nog är lite billigare och riktigt bra.

I stället för att starta en ny tråd så stämmer jag in här. Själv har jag ingen B&d men köpte en Ferm planslip då min Skil gick sönder efter många års sporadiskt körande.
Vill då varna för att: FERM Planslip 150 W Art nr: 010105 på Jula (det gick inte att länka dit *hmm*) INTE PASSAR MED GROVIS. (Dock passar dammsugaren men den blir ju full med en gång).

Kan bara instämma ang. B&D förr och nu.
Jag har en c:a 20 år gammal B&D slagborrmaskin som verkar oförstörbar. Numera gör jag ju det mesta småborrandet med skruvdragaren (AEG) men B&D:n hålsågar, blandar fix och fog m m utan att protestera.
När jag skulle börja renovera för två och ett halvt år sen köpte jag en B&D Sandstorm slipmaskin...tyckte att det verkade praktiskt med excenterslip, "strykjärnsslip" och detaljslip i ett men den är i stort sett oanvändbar. Vibrerar och bullrar grymt, måste blåhållas för att inte sticka iväg åt sidan, dammuppsamlaren ramlar av hela tiden. Ett riktigt värdelöst verktyg.

Yttre påverkan fungerar. Hur lockande erbjudanden man än får på B&D så verkar det vara pengar i sjön å köpa en B&D.

Men såg en rolig sak igår på leksaksavdelningen.. sån skall min dotter få när hon blir lite äldre (bara 1 år nu); Den låter å snurrar (ett varv i låååg fart).

122415.jpg

Det hela kan ju bero på att allt skall göras billigare nuförtiden och att de bra B&D maskinerna numera heter DeWalt...

Men jag gillar inte heller deras prylar. Är däremot rätt förtjust i Ferm. Klart snäppet över den vanliga kinaskiten som man inte vill ta i. Och jag har ett par Festool-saker oxå...

När det gäller Kamasa, jag har tre stora hylsnyckelsatser. En Bacho, en Kamasa och en Biltema. Biltemas är överlägset bäst.

Mikael_L
lindengbg skrev:
Yttre påverkan fungerar. Hur lockande erbjudanden man än får på B&D så verkar det vara pengar i sjön å köpa en B&D.

Men såg en rolig sak igår på leksaksavdelningen.. sån skall min dotter få när hon blir lite äldre (bara 1 år nu); Den låter å snurrar (ett varv i låååg fart).

[bild]
Hmmm, undra om jag ska köpa en sådan och sen pimpa upp den med lite blå färg och bosch-dekaler. :)

Och när min dotter lessnat på den, kan jag väl sälja den på blocket som en blå bosch, så gör jag ju mig en hacka i slutändan ... :D

I så fall är det väl bättre att börja med rätt märke.

Borsch Mini

• screwdriver.jpg
robsarve skrev:
I så fall är det väl bättre att börja med rätt märke.

Borsch Mini
Ah! Har jag inte sett i handeln men räknade med att det fanns (såg leksaksmotorsåg ifrån grön bosch)

robsarve skrev:
Det hela kan ju bero på att allt skall göras billigare nuförtiden och att de bra B&D maskinerna numera heter DeWalt...

Men jag gillar inte heller deras prylar. Är däremot rätt förtjust i Ferm. Klart snäppet över den vanliga kinaskiten som man inte vill ta i. Och jag har ett par Festool-saker oxå...

När det gäller Kamasa, jag har tre stora hylsnyckelsatser. En Bacho, en Kamasa och en Biltema. Biltemas är överlägset bäst.
Detta var intressant. Vad har du för bahco-sats, och vilken biltema-sats, och varför är biltemasatsen överlägset bäst?

Bachosatsen är denna
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage...elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=4929.htm

Biltemasatsen är denna
handverktygssatser.jpg

Generellts sett så håller Biltemagrejjerna för mer misshandel (har inte lyckat ha sönder nån) greppar runda bultar bättre och är lättare att greppa med olijiga händer. Att Bachosatsen är ungefär tre gånger så dyr spelar naturligtvis oxå in.

När jag tänker efter så är nog de enda Bachogrejjerna jag är riktigt nöjd med skruvmejselsatsen och snabbpolygripen.

Det er vel laget av wurth ettersom jeg har hørt, en del av det på Biltema. Sånt verktøy er det ingenting å si på prisen hos biltema.

En del verksteder mister som regel en del verktøy før det er slitt ut, så det er en hel del som handler på Biltema.

robsarve skrev:
Bachosatsen är denna
[länk]

Biltemasatsen är denna
[bild]

Generellts sett så håller Biltemagrejjerna för mer misshandel (har inte lyckat ha sönder nån) greppar runda bultar bättre och är lättare att greppa med olijiga händer. Att Bachosatsen är ungefär tre gånger så dyr spelar naturligtvis oxå in.

När jag tänker efter så är nog de enda Bachogrejjerna jag är riktigt nöjd med skruvmejselsatsen och snabbpolygripen.
Min uppfattning om Bahco vs biltema är precis den motsatta, å andra sidan är min abahco verktyg äldre än dina (och en del heter belzer) men de känns betydligt stryktåligare, smidigare, med bättre precision och lättare att jobba med än biltema. Sen har jag köpt mycket av mina bahcoprylar 1 och 1, dvs inte i en sats, vill minnas att någon på forumet skrivit att det inte är samma nycklar i bahcos satser som när man köper styckevis. Eller så kanske bahcos kvalitet på vissa prylar har försämrats över åren...

Har "mördat" ett antal Black & Decker i mina dar, vinkelslipar har luktat illa och slutat brumma, oscillerande slipar likaså.
Cirkelsågen brummade faktiskt hysteriskt, men klingan snurrade ej.... (fick iaf en ny på garantin)
Ååå andra sidan har jag också lyckats avliva någon enstaka AEG och grön Bosch.

Metabo, blå Bosch och Hitachi maskinerna lever dock vidare.

Ska det användas mycket ska det INTE vara B&D

Mvh
Jante

Ja, i Morfars verkstad fanns det gott om Bacho Betzer under min uppväxt. Helt annan kvalit'e på än det som är i de orangea lådorna. Men hylsorna är mycket bättre idag tack vare smartare geometrier.

H
Reppo skrev:
Jag är 100% övertygad om att black & decker för 30 år sedan var många gånger bättre än idag.

Dock är det en viss skillnad i pris jämfört med då. Om maskinerna kanske kostade 300:- för 30 år sedan som exempel så är det ju ganska mycket mer pengar än vad en 700-800:- maskin kostar idag!

så du betalar ju också en väldigt lite summa för maskinen jämfört med då, köp en proffsmaskin som motsvarar prestandan på den gamla black & deckern istället så blir man ju nöjd.
Kan inte undgå känslan av att B&D maskinerna är överprissatta. En 12 volt skruvdragare B&D annonseras nu på Jula till superpris 799:-?? Vaddå. Köpte min HomeWork 12 volt skruvdragare år 2003 på medlemspris COOP Extra. Jag gav 79:- och har ännu inte lyckats köra slut på den. Om nu B&D bara är snyggt designat skräp antyder det en vinstmarginal på 90%, inte så dåligt.
Tror inte vinstmarginalen är sämre på de sk. proffsmaskinerna snarare är den ändå större.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.