Micke184 skrev:
Sen är det ju så att man tenderar att välja det man känner igen från reklamen - mig veterligen och rätta mig gärna om jag har fel - så är B&D de enda som haft reklam för sina grejjer - eller?
Vad är det för reklam du sett? Inget som gått på tv va?

Jo det har det välla.. Slipmus, trådlös trimmer. Tror det iaf men jag kan ju ha drömt (mardrömmar).

H
Förstår inte riktigt syftet med denna tråd. Visst B&D är inte topp kvalitet men för de som använder maskiner 20 timmar per år så är det helt OK. Har även vissa mskiner som håller samma klass som t.ex. Bosch. Vilken jag själv INTE tycker om. Vi kanske skulle starta en ny tråd HATA BOSCH. Bosch gröna jämnför jag med B&D och Bosch blå med Dewalt och andra.

Denna tråd överlever för vi är många som tycker att B&D kostar mer än vad man får.
Starta en HATA GRÖNA BOSCH tråd men jag tror inte att den blir lika populär.

hokanp skrev:
Förstår inte riktigt syftet med denna tråd. Visst B&D är inte topp kvalitet men för de som använder maskiner 20 timmar per år så är det helt OK. Har även vissa mskiner som håller samma klass som t.ex. Bosch. Vilken jag själv INTE tycker om. Vi kanske skulle starta en ny tråd HATA BOSCH. Bosch gröna jämnför jag med B&D och Bosch blå med Dewalt och andra.
Jag tror att många delar det synsätt som Binesh uttrycker i post 123 angående B&D. Men det står naturligtvis dig, och alla andra, fritt att argumentera emot detta synsätt. Sen tror jag inte att man ska ta denna tråd på för stort allvar, den har ju en viss humor i sig kan jag tycka.

Personligen så tror jag att (förutom det som Binesh skriver i inlägg 123) att många är negativa till B&D för att det nog ofta är ett märke som en nybörjarfixare väljer - alltså har många använt B&D, och efterhand som man provar andra märken så kommer man kanske fram till att B&D inte riktigt lever upp till reklamen.

H
Daniel, då får läsa det men lite ironi. Men faktum är som du skriver att det är första steget in för många nybörjare. Och visst vissa av deras saker är mindre prisvärda men det finns även de som är prisvärda liksom många andra märke. Provade t.ex. en grön Bosch kap/girsåg vilket var något av det sämsta jag har provat.

H
Springare skrev:
Denna tråd överlever för vi är många som tycker att B&D kostar mer än vad man får.
Starta en HATA GRÖNA BOSCH tråd men jag tror inte att den blir lika populär.
Att folk inte vill skriva att de hatar Bosch gröna kanske är för att de betalt för mycket för sin maskin och sedan inte vill erkänna detta. Ungefär som om man frågade men Mercedes ägare för några år sedan om deras bilar rostade. De svarade garanterat, Nä Mercedes rostar inte fast att du kunde se hur rosten spred sig under samtalet.

hokanp skrev:
Att folk inte vill skriva att de hatar Bosch gröna kanske är för att de betalt för mycket för sin maskin och sedan inte vill erkänna detta. Ungefär som om man frågade men Mercedes ägare för några år sedan om deras bilar rostade. De svarade garanterat, Nä Mercedes rostar inte fast att du kunde se hur rosten spred sig under samtalet.
Det du skriver här tror jag är ett vanligt sätt att resonera - har man betalat dyrt så måste ju saken vara bra. Jag tror att det är lätt att man hamnar i den fällan.

Tror nog Daniel slår huvudet på spiken:
många använt B&D, och efterhand som man provar andra märken så kommer man kanske fram till att B&D inte riktigt lever upp till reklamen
Skulle tro att 94,46% av läsarna i detta forum som är hemmafixare har gått via B&D. När intresset steg så började vi kika uppåt och insåg att prissteget till en "promaskin" inte var så stort. Efter att ha testat blir vi sålda.
Men oj vad dyr resan vart....

Så energin i tråden bygger på att många delar med sig... "gör inte samma misstag som oss", gå raka vägen till riktiga grejer utan att passera B&D.

Hokanp: OT men jag har nog aldrig sett att någon varit så kritiskt till PCM sågarna...

Tror inte man kan övertalas att gå direkt till bra maskiner. Det är liksom en process man måste genomlida. Även om någon satt upp en skylt med "nymålat" så tror man inte på det förrän man kännt efter själv... (Ja, jag erkänner. Jag gillar dåliga liknelser...)

H
Hokanp: OT men jag har nog aldrig sett att någon varit så kritiskt till PCM sågarna...[/QUOTE]

Kände på en senast idag. I kan inte på långa vägar jämnföra den med min Dewalt. Trots att det bara skiljer 1000:- mellan dessa. Skulle lätt lägga 2000:- bara för att slippa just PCM. De blå har jag ingen kommentar till, har inte provat den.

H
bigsnucke skrev:
Tror inte man kan övertalas att gå direkt till bra maskiner. Det är liksom en process man måste genomlida. Även om någon satt upp en skylt med "nymålat" så tror man inte på det förrän man kännt efter själv... (Ja, jag erkänner. Jag gillar dåliga liknelser...)
En process som kostar pengar. Även om man nu kanske inte alltid behöver gå till det dyrare steget. Är väl lite som att vad har grannen, kan ju inte vara sämre än honom.

Kände på en Makita idag. Klart överaskad men 5600:- är kanske lite mycket. Men den kändes helt klart OK:

• Festool_BF1E.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
mattiasp skrev:
Vad betyder "ons"? Är det skånska?

Edit: Jaha... O.N.S. !!!
Kul för dig att du begriper. Jag gör det fortfarande inte....!?!

overnight stand

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.