Jag läste någonstans att man ska hålla upp fun light på fat runt omkring för de gillar det söta men aspartan tar död på dem. Har inte provat så jag vet inte om det stämmer men det är ju enkelt och billigt så du kan ju testa.

MultiMan
A Ankan77 skrev:
Jag läste någonstans att man ska hålla upp fun light på fat runt omkring för de gillar det söta men aspartan tar död på dem. Har inte provat så jag vet inte om det stämmer men det är ju enkelt och billigt så du kan ju testa.
En myt som spridits via internet som mycket annat trams, tyvärr: https://tyngre.se/Artiklar/Myror-tycker-om-aspartam/
http://periodicos.uefs.br/index.php/sociobiology/article/view/598/503

"Kort och gott så tog man hela 16 stycken kolonier med myror som man gav aspartam och sen hade man 14 stycken kolonier som kontroll, dessa fick alltså ingen aspartam. De här kolonierna fick sen under knappt 6 veckor äta en speciell mat som då antingen innehöll aspartam eller som inte innehåll det. I det här försöket såg man ingen effekt alls hos myrorna som fick aspartam. De mådde precis lika bra som kolonierna där man inte åt aspartam."

Man kan säkert dränka myrorna om man häller Fun Light direkt på, men det är ju inte så det sägs fungera.

PS. Jo, vi har faktiskt landat på månen. ;)

• Gilla
Pytt och 3 till
  • Laddar…
Skulle måla om huset som var klätt med vitmålad masonit och träläkt. Upptäckte skador på masoniten på ett ställe på nordsidan. Då jag rev bort masoniten upptäckte jag att det var stockmyror i väggen. Det var fem lager med timmer i väggen som skadats och var fulla med stockmyror. Monterade ett vinkeljärn (100x100x10mm längd 6meter) 2 meter upp på väggen med långa franska träskruv. Med 6 jämnt fördelade stämp (95x95) mellan vinkeljärnet och 6 domkrafter på marken förde jag över den övre väggens tyngd till stämpen. Sedan delade jag upp stockarna i mindre bitar med motorsåg. De gamla vitmålade masonitskivorna lade jag ut på marken. Sedan tog jag bit efter bit av stockarna och la på det vita underlaget. Sedan smulade jag sönder stockarna med olika handverktyg. När stockmyrorna kom utspringande syntes dom tydligt på masoniten där det var lätt att mosa dom med en handskförsedd tumme. Jag känner mig säker på att inte en enda kom undan (många hundra). Väggen byggdes upp som vid nyproduktion idag, reglar isolering fuktspärr vindskydd. Trots att ytskikten på väggarna invändigt (kök med kakel över bänk. rum med tapet på porös fiberskiva) fanns kvar hela tiden så påverkades de inte av ingreppet. Spikarna följde snällt med stockarna ut, inget märktes varken på kakel eller tapet. En värmeradiator monterades ned och monterades sedan upp på samma ställe men nu istället skruvad i en väggregel istället för i stockarna. Huset kläddes sedan helt i korrugerad rödlackerad stålplåt (på håll tror man att det är träpanel). När myrorna kommer tillbaka så är det enkelt att skruva ned plåten, reparera och skruva upp plåten igen. Resultatet känns lyckat.

• Wow
  • Gilla
Garningen och 1 till
  • Laddar…
Kanske tillverkaren som ligger till grund för ryktet.

Vi hade hästmyra för ett par år sedan i vårt hus från -65. Vi vet att de hade letat sig in i halva golvet på undervåningen där de kom upp i ett hål vid en radiator. Försäkringsbolaget hänvisade till AC som kom ganska skyndsamt, jag hade hittat huvudboet precis vid tomtgräns men på grannens fastighet i en rutten stubbe. Vi har bra relation så inga problem där. AC utrotade boet fullständigt med ett pulver som är bättre än det som köps i handel. Jag fick också en mindre burk med samma medel i reserv som har plockat några strömyror.

Golvet då? Det skulle ändå rivas ut och bytas, även stommen men var i mycket bättre skick än befarat. Oklart varför myrorna hade sökt sig dit. Inga satelitbon heller som jag kunde se.

nizzehult
Jag undrar hur stor träbit/stubbe som behövs för att dom ska bygga bo? Räcker nåt som är stort som två knytnävar eller behövs det nåt i storleken fotboll (motsv) för att dom ska kunna bosätta sig?
Efter kortsidan på huset har jag en ingjuten cementram som fungerar som jordgubbsland som sträcker sig en meter ut från huset. Det är i yttre hörnet på den som stigen börjar/slutar. Där satte jag ner spaden i förrgår och det kryllade av myror där, det fanns t o m ägg! Men där finns mig veterligt inget trä, det är ju i princip mitt i gräsmattan. Dom fick en rejäl dos Myrr och nu är det lugnare där men helt dött är det inte. Kan detta ha varit boet ändå? Såg inget trä alls, bara jord.

nizzehult nizzehult skrev:
Jag undrar hur stor träbit/stubbe som behövs för att dom ska bygga bo? Räcker nåt som är stort som två knytnävar eller behövs det nåt i storleken fotboll (motsv) för att dom ska kunna bosätta sig?
Efter kortsidan på huset har jag en ingjuten cementram som fungerar som jordgubbsland som sträcker sig en meter ut från huset. Det är i yttre hörnet på den som stigen börjar/slutar. Där satte jag ner spaden i förrgår och det kryllade av myror där, det fanns t o m ägg! Men där finns mig veterligt inget trä, det är ju i princip mitt i gräsmattan. Dom fick en rejäl dos Myrr och nu är det lugnare där men helt dött är det inte. Kan detta ha varit boet ändå? Såg inget trä alls, bara jord.
Ang storleken på boet. I mina svärföräldrars stuga så var boet i syllen till en gammal bastu. Den var sjöblöt och pulveriserad av gångar. Men syllen bestid av en stock på ca 15cm i diameter. När vi lyfte bort bastun med hjullastaren så uppenbarades den väldiga myrkolonin. Vi brände syllen och efter 10min kom en stor myra ut, ungefär dubbelt så stor som dem andra, detta var nog drottningen, bossen. Vi dräpte henne och firade likt de allierade då hitler sköt sig själv!

• Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Lider verkligen med dig @nizzehult - att se hästmyror på tomten är inte skoj, inte heller nonchalansen som jag uppfattar kommer både från försäkringsbolag och Anticimex. Nu har jag inte läst alla inlägg, men uppfattar att du inte har varken gamla träd eller stubbar på din tomt? Kan det vara en nära angränsande fastighet/tomt som har gamla träd, eller möjligen ett vedupplag?
Jag hade tidigare ett sommarhus där hästmyror vandrade in i ett av uthusen (gammal torrtoa + förråd) och de klättrade längs med insidan av en dörr och började äta på en gammal rulle med Gullfiber som stod i förrådet.
Att återgå till starka bekämpningsmedel som vissa skriver tycker jag mest låter sorgligt, även om jag själv kunde tänkt tanken men inte genomfört det. Funderar på det här med antibiotika som inte går att lita på längre för att det förskrivits för minsta lilla åkomma, och i längden så kommer dessa starka Myrr/Radar/DDT bara förstöra mer för oss.
Har läst om kanel, kaffesump och Fun Light som tips på att lokalt utrota myror, testade kanel mot svartmyror i mitt växthus och det funkade OK - sen lärde jag mig att en öppnad säck med jord är väldigt bra lockbete för myror att bygga bo i, så förpacka dem väl, om du har öppnat och inte använt hela säcken. Nästa tips, inte prövat, är majsmjöl (eller popcorn som man malt) att lägga ut, för myrorna äter av det och sväller tills de spricker..

• Gilla
Trollöra
  • Laddar…
lärjungen
Garningen Garningen skrev:
Vi dräpte henne och firade likt de allierade då hitler sköt sig själv!
Fast Hitler tog en giftampull, han sköt sig inte. Men resultatet blevo ju detsamma, och detta lilla faktamisstag till trots förstår jag ändå illustrationen över eder glädje ;)

• Wow
Garningen
  • Laddar…
MultiMan
lärjungen lärjungen skrev:
Fast Hitler tog en giftampull, han sköt sig inte. Men resultatet blevo ju detsamma, och detta lilla faktamisstag till trots förstår jag ändå illustrationen över eder glädje ;)
Hitler sköt sig, enligt alla historiker och dokumentärer jag sett. Spännande att du vet annorlunda, utveckla gärna!

• Gilla
SaabNiklas och 2 till
  • Laddar…
nizzehult
@lärjungen, @MultiManOriginal : Nu håller vi oss till ämnet, tack!
Som jag tidigare skrev @Maria T så duger det inte med att lägga ut medel som myror ogillar utan man måste få drottningen att abdikera. Eller: dö, på ren svenska.
I detta fall är det dom eller mig och då hymlar jag inte med att likvidering är det enda som hjälper.

Har i alla fall (troligen) rönt framgångar med min insats: sedan jag satte spaden i jorden och gav härden en rejäl dos Myrr så har jag sett endast sett två myror inomhus på tre dagar och tittar man i "stigen" utomhus så förekommer bara enstaka individer numera. Kan jag ha lyckats? Ligger det en träbit där nere så kan den knappast vara större än en apelsin, typ och jag undrar då: räcker det verkligen för att bygga ett bo?

lärjungen
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Hitler sköt sig, enligt alla historiker och dokumentärer jag sett. Spännande att du vet annorlunda, utveckla gärna!
Helt rätt. Jag som uppfattat fel. Dumt att gå off topic när man dessutom gör bort sig :oops:

• Haha
  • Gilla
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Helt rätt. Jag som uppfattat fel. Dumt att gå off topic när man dessutom gör bort sig :oops:
Jag köpte det du sa rakt av eftersom du verkade så tvärsäker :crysmile:

nizzehult
Nä, dom rackarna verkar ha överlevt :(. Dom är inte lika många längre - och faktiskt också lite mindre - men jag hittar någon eller några i huset varje dag. Tog och satte spaden i marken där jag sist hittade boet(?) eller iaf en massa myror samt ägg och visst fanns det några myror där men inget som kan påminna om ett bo (rötterna som syns tillhör rabarberna). Men kan dom verkligen inte husera i frigoliten (som syns i slutet)? Det här är precis i hörnet av huset och "stigen" går härifrån och några meter ut i gräsmattan och jag har sett myror komma bärande på saker på väg till huset.

Jord uppgrävd vid hörnet av ett hus, med synliga rötter och frigolit, i en trädgård med rabarberblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Testa med Cederträolja där de kommer in i huset. Många små insekter och annat ogillar detta och går istället någon annan stans. Finns också träkulor av detta material som man kan köpa som du kanske kan trycka ner i boet, detta har jag själv aldrig testat men värt ett försök.

Annars är det väl nippon eller liknande som kan ta död på de små gynnarna. Fun Light ska väl också funka vad jag hört.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.