Är de ja som gör fel eller skall det bara vara såhär:

Ja får inte upp farten med trådlöst nätverk, har 54mbit 3com produkter. Har testat allt alla kanaler och avstånd på 1 meter till 20meter.. alltid samma fart (runt 5% av 54mbit)

Är det sånt man får leva me om de är halvt omöjligt att dra kabel?

Ursäkta om det är en dum fråga, men har du koll på bit och byte?

Hur har du testat förbindelsen?
/CC

Nu kanske jag missförstått ditt inlägg, men det är sällan man får fulla 54 mbit/s även om produkten i sig ska kunna klara av det. Det kan bero på sådana saker som kryptering, övrig utrustning i nätverket, hastighet på internetanslutningen om det är mot internet du mäter - och det allra vanligaste, datorn i sig klarar inte av att utnyttja nätverkets kapacitet fullt ut.

Hej,

Det beror lite på hur man mäter, men 54Mbit/s kommer man aldrig upp i. Detta är den teoretiska maxhastigheten i radiogränssnittet och en del går förlorad i det gränssnittet för kontroll etc. Sedan tappar man en hel del i själva TCP/IP så ...

5% är iofs väldigt lite. Hos mig brukar det ligga som bäst på 25MBit/s och som sämst 1-2Mbit/s.

Jag använder ciscos 54Mbit/s prylar. 1-2 bärbara (hand)datorer uppkopplade + någon småpryl såsom PSP etc. Huset jag har är 210m2, 1plan, med lättbetong i ytterväggar och trä/gips i innerväggar.

Räkna med bara 50% bandbredd i ditt trådlösa LAN så blir du inte alltför besviken. ;-)

Nä ja hade inte blivit besviken med 50%, men 5% är lite i underkant. Ja ja vet skillnad på bit å byte....

Har testat genom att kopiera en stor fil mellan två datorer först kabel (båda kabelanslutna till trådlös bredbandsrouter) 100mbit:
85% (85mbit)
sedan trådlöst (1dator kabelansluten till trådlös bredbandsrouter och den andra med trådlöst till routern) mellan samma datorer 54mbit
5% (2,7mbit)

Skall tillägga att det är kollat i "aktivitetshanteraren" i XP

Hej pröva o stäng av krypteringen , o testa igen, och kolla om du har olika fabrikat av prylarna , usb pinnar antenner osv, en del kommer inte överens riktigt,
har en enkel 11 mbits trådlöst får ca 7 mbit mot en lös burk, fast det är klart enda grannen är ju ekorren....

// Goerana

Spontant så låter det som drivrutiner. 3Com har haft lite problem där. Passa på att kolla bios på AP/router på en gång. Du är säker på att alla prylar hanterar 820.11G dvs 54 mbit standarden. Det räcker att en pryl inom räckviden är en B för att nätet ska växla till B standard dvs 11Mbit

Som Thomas skriver så är det radiodelen som är på max 54Mbit. Den ska först delas mellan sända/ta emot så där får man alltså max 26 åt ett håll sen ska detta delas på alla anslutna prylar

Prova även byt kanal, det kan göra underverk!

Grannen hade samma problem med en 3com.
Han åkte tillbaka med utrustningen till butiken och bytte.
Fungerar perfekt nu ;D

Jag har 108mbit/s från min bärbara just nu.
D-Link Air plus

Phille skrev:
Jag har 108mbit/s från min bärbara just nu.
D-Link Air plus
Hur har du mätt det?

Diagnosprogg i datorn.

Phille skrev:
Diagnosprogg i datorn.
Jo, men mot vad har du mätt? 108 Mbit/s är snabbt riktigt snabbt om du lyckas skyffla data i denna hastighet, speciellt om du gör det trådlöst!

wertok skrev:
Jo, men mot vad har du mätt? 108 Mbit/s är snabbt riktigt snabbt om du lyckas skyffla data i denna hastighet, speciellt om du gör det trådlöst!
Mot Routern mäter den väll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.