Kör med laddomat 4030 mot strömsnäs TS-500.
Laddpumpen står i läge 3 - 1800 rpm, och urladdpumpen står i läge 2 - 1500 rpm. Ibland får jag känslan av att panntempen hinner ifatt laddningen. Dvs pannan vill nästan koka. Ska man kanske öka på hastigheten till 2000 rpm. Eller påverkar detta skiktningen negativt? Eller är det bara urladdningen då värmen ska tillbaka till pannan som är noga? Jag har aldrig ändrat hastigheterna, utan de har stått så sedan pannan installerades.

du skall köra pumparna med så låg hastighet som möjligt........ställ ner laddpump så lågt du kan utan att pannan går i kok..........vilka temperaturer har du vid laddpumpstart o urladdning ??

Jag har för mig ett termoventiler rekommenderar högsta hastighet på pumpen (laddomat 21 beskrivningen).
Jag tror det var någonting om starttrycket? med i motiveringen.
Jag har inte pappret framför mig nu.

Har oxå hört att man ska köra dom på så låg fart som möjligt, men det gör inte jag :P jag Kör på järnet, ibland spärrar jag upp dragluckan och annars hinner inte laddomaten med (oxå 4030) Kör på ca 80grader laddning och "ur på 40-45 inte säker"

Jag vågar inte ställa ner pumpen mer. Då blir det nog kokning direkt...

Jag kör laddning på 90-95 grader ungefär och urladdning på 60 grader. Sen tar oljebrännaren över vid 55 grader...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.