Det var väl fasen vad ni sätter griller i huvudet på en... :-)

Jag velar fortfarande fram och tillbaka. Jag kan tänka mig att köpa den dyrare varianten - är bara rädd att den inte klarar ogräset lika bra. Vägunderhållet är inte så stort då den i grunden är välgjord och används som sagt bara av oss så det är inte mycket trafik.

Den dyrare varianten klarar ogräs utan problem, har själv en kranman vs170 och kör min uppfart och parkering (2-300m2)samt en vägbit på ca 200m 2 gånger om året, saltar på med magnesiumklorid efter varje skrapning för att få vägen hård och dammfri och det funkar toppenbra, ogräset håller sig undan och gruset klarar sig väldigt bra även vid kraftigt regn.
Har aldrig kört med kellfri's vägsladd men dom är inte direkt ökända för att sälja prylar av hög kvalitet men det går säkert att googla sig fram till hurvida sladden funkar bra eller inte.

Blev det nån sladd/hyvel?

Har ca 75m väg med väldigt eftersatt underhåll med gropar som följd.

Har också en Kubota att dra med, provade ett år att skrapa/hyvla med snöbladet fram med det gick så där...

Någon som har en ritning på en enkel konstruktion?
Har egentligen ingen plats att vända på så, en som går att dra åt båda håll vore ju toppen, iaf till att börja med så man får bort hålorna.

P
nino nino skrev:
Blev det nån sladd/hyvel?

Har ca 75m väg med väldigt eftersatt underhåll med gropar som följd.

Har också en Kubota att dra med, provade ett år att skrapa/hyvla med snöbladet fram med det gick så där...

Någon som har en ritning på en enkel konstruktion?
Har egentligen ingen plats att vända på så, en som går att dra åt båda håll vore ju toppen, iaf till att börja med så man får bort hålorna.
Ska du använda snöbladet så ska du bomberna vägen.
alltså luta bladet så du lyfter in material i vägen.. från 2 håll sedan så rakställer du bladet.. Och jämnar till.. Sedan så packar du med något tungt efter... typ vält..

Problemet med bladet är att det hålls nere av sin egen vikt, vilken inte är så hög så jag skrapar mest runt på ytan.
Hjulbasen är så kort så vid ett hål så går inte bladet ner först, sen när framhjulen går ner så hackar ju bladet ner ordentligt och när bakhjulen går ner så går bladet i luften :D

Så nåt att hänga bakom dom inte sitter fast i traktorn är nog ett måste.

• Gilla
gomja
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Problemet med bladet är att det hålls nere av sin egen vikt, vilken inte är så hög så jag skrapar mest runt på ytan.
Hjulbasen är så kort så vid ett hål så går inte bladet ner först, sen när framhjulen går ner så hackar ju bladet ner ordentligt och när bakhjulen går ner så går bladet i luften :D

Så nåt att hänga bakom dom inte sitter fast i traktorn är nog ett måste.
Ah jag glömde läsa "fram"..
läsförståelsen är inte bra idag:crysmile:

En 2x6" med en ram som sedan har en rejäl vikt på sig borde göra jobbet lika bra...
kom ihåg en plåt framtill på plankan bara;)

• Gilla
nino
  • Laddar…
En ram och sen en 2x6" tvärs över vägen?
Tänkte kolla på jobbet om det finns gamla hyvelstål som inte är helt slut man kan få

• Gilla
1
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
En ram och sen en 2x6" tvärs över vägen?
Tänkte kolla på jobbet om det finns gamla hyvelstål som inte är helt slut man kan få
Jajemän en fram till många har en slav baktill som är snedställd för att mata in material..

Ska kolla om jag inte hittar någon bild.. :thinking:

• Gilla
nino
  • Laddar…
P
Ersatt metallkonstruktion med krokar och galler på en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade denna hos nima.. hade blivit ersatt..
Men man får en bild så att säga;):crysmile:

• Gilla
nino
  • Laddar…
C
Kan tilläggas att Kellfri gjort en omarbetad version av sin gårdsharv som nämns i #6, som är betydligt mer robust:
https://www.kellfri.se/gardsharv-atv-med-justerbart-chassi-och-drag

Vi slog till på den härom året och får väl förvisso säga att det funkar sådär. Inte direkt något fel på själva harven, utan det är väl konceptet som fungerar bättre i teorin än i praktiken.

Jag gav upp hela idén eftersom jag tyckte att ogräset bara fick mer fart. Jag brukar sprida salt en gång när det börjar gro och jag tycker det blivit mycket bättre.

Vad det gäller vägen så blev det både billigare och bättre att leja bort när det behövs. I höst skrapade de och fixade bomberingen och sedan blev det ett lager asfaltskross. Sedsb gick jag över bra många svängar med vibroplatta och det blev kanon.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Ja frågan är ju hur mycket vikt man behöver ha på för att det ska bita i och då ska ju även lilltraktorn orka dra :)

C
nino nino skrev:
Ja frågan är ju hur mycket vikt man behöver ha på för att det ska bita i och då ska ju även lilltraktorn orka dra :)
Ja, man får ladda på en hel del för att det skall bita om underlaget är hårt.
Men jag drar vår harv med en Kubota F1900 och den klarar det utan något som helst problem.

nino nino skrev:
Ja frågan är ju hur mycket vikt man behöver ha på för att det ska bita i och då ska ju även lilltraktorn orka dra
Toppentillfälle att köpa en större traktor :thinking:

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.