47 691 läst ·
30 svar
48k läst
30 svar
Harv till gårdsplan?
Medlem
· Västernorrland
· 528 inlägg
Det var väl fasen vad ni sätter griller i huvudet på en... 
Jag velar fortfarande fram och tillbaka. Jag kan tänka mig att köpa den dyrare varianten - är bara rädd att den inte klarar ogräset lika bra. Vägunderhållet är inte så stort då den i grunden är välgjord och används som sagt bara av oss så det är inte mycket trafik.
Jag velar fortfarande fram och tillbaka. Jag kan tänka mig att köpa den dyrare varianten - är bara rädd att den inte klarar ogräset lika bra. Vägunderhållet är inte så stort då den i grunden är välgjord och används som sagt bara av oss så det är inte mycket trafik.
Den dyrare varianten klarar ogräs utan problem, har själv en kranman vs170 och kör min uppfart och parkering (2-300m2)samt en vägbit på ca 200m 2 gånger om året, saltar på med magnesiumklorid efter varje skrapning för att få vägen hård och dammfri och det funkar toppenbra, ogräset håller sig undan och gruset klarar sig väldigt bra även vid kraftigt regn.
Har aldrig kört med kellfri's vägsladd men dom är inte direkt ökända för att sälja prylar av hög kvalitet men det går säkert att googla sig fram till hurvida sladden funkar bra eller inte.
Har aldrig kört med kellfri's vägsladd men dom är inte direkt ökända för att sälja prylar av hög kvalitet men det går säkert att googla sig fram till hurvida sladden funkar bra eller inte.
Blev det nån sladd/hyvel?
Har ca 75m väg med väldigt eftersatt underhåll med gropar som följd.
Har också en Kubota att dra med, provade ett år att skrapa/hyvla med snöbladet fram med det gick så där...
Någon som har en ritning på en enkel konstruktion?
Har egentligen ingen plats att vända på så, en som går att dra åt båda håll vore ju toppen, iaf till att börja med så man får bort hålorna.
Har också en Kubota att dra med, provade ett år att skrapa/hyvla med snöbladet fram med det gick så där...
Har egentligen ingen plats att vända på så, en som går att dra åt båda håll vore ju toppen, iaf till att börja med så man får bort hålorna.
Ska du använda snöbladet så ska du bomberna vägen.nino skrev:
Blev det nån sladd/hyvel?
alltså luta bladet så du lyfter in material i vägen.. från 2 håll sedan så rakställer du bladet.. Och jämnar till.. Sedan så packar du med något tungt efter... typ vält..
Problemet med bladet är att det hålls nere av sin egen vikt, vilken inte är så hög så jag skrapar mest runt på ytan.
Hjulbasen är så kort så vid ett hål så går inte bladet ner först, sen när framhjulen går ner så hackar ju bladet ner ordentligt och när bakhjulen går ner så går bladet i luften
Så nåt att hänga bakom dom inte sitter fast i traktorn är nog ett måste.
Hjulbasen är så kort så vid ett hål så går inte bladet ner först, sen när framhjulen går ner så hackar ju bladet ner ordentligt och när bakhjulen går ner så går bladet i luften
Ah jag glömde läsa "fram"..nino skrev:
Problemet med bladet är att det hålls nere av sin egen vikt, vilken inte är så hög så jag skrapar mest runt på ytan.
läsförståelsen är inte bra idag
En 2x6" med en ram som sedan har en rejäl vikt på sig borde göra jobbet lika bra...
kom ihåg en plåt framtill på plankan bara
Vägskrapa till ATV
https://www.maskinklippet.se/skog/a...JvfW_cj1YDSUBOOCpo3Bnm8yqmBc8c2UaAs6cEALw_wcB
Denna var lite dyr för leksak.. Men idén är korrekt..
https://www.maskinklippet.se/skog/a...JvfW_cj1YDSUBOOCpo3Bnm8yqmBc8c2UaAs6cEALw_wcB
Denna var lite dyr för leksak.. Men idén är korrekt..
Kan tilläggas att Kellfri gjort en omarbetad version av sin gårdsharv som nämns i #6, som är betydligt mer robust:
https://www.kellfri.se/gardsharv-atv-med-justerbart-chassi-och-drag
Vi slog till på den härom året och får väl förvisso säga att det funkar sådär. Inte direkt något fel på själva harven, utan det är väl konceptet som fungerar bättre i teorin än i praktiken.
https://www.kellfri.se/gardsharv-atv-med-justerbart-chassi-och-drag
Vi slog till på den härom året och får väl förvisso säga att det funkar sådär. Inte direkt något fel på själva harven, utan det är väl konceptet som fungerar bättre i teorin än i praktiken.
Medlem
· Västernorrland
· 528 inlägg
Jag gav upp hela idén eftersom jag tyckte att ogräset bara fick mer fart. Jag brukar sprida salt en gång när det börjar gro och jag tycker det blivit mycket bättre.
Vad det gäller vägen så blev det både billigare och bättre att leja bort när det behövs. I höst skrapade de och fixade bomberingen och sedan blev det ett lager asfaltskross. Sedsb gick jag över bra många svängar med vibroplatta och det blev kanon.
Vad det gäller vägen så blev det både billigare och bättre att leja bort när det behövs. I höst skrapade de och fixade bomberingen och sedan blev det ett lager asfaltskross. Sedsb gick jag över bra många svängar med vibroplatta och det blev kanon.