Nu har vi köpt det mesta till det nya köket, men bänkskivorna återstår.

Det blir antagligen några enkla skivor av trä, kanske stavlimmade billiga björkskivor. Men hur ska de behandlas?

Lack verkar ju inte vara något vidare alternativ, men vi har läst om den nya(?) hårdvaxoljan, och undrar om den inte vore något att satsa på. Den verkar ju ge en tålig yta, utan att den blir så tjock o blank som lacken. Och skulle man lyckas få fläckar borde man väl enkelt kunna slipa bort dem och sen olja om?

Finns det några erfarenheter av den - positiva eller negativa?

vitfärgad hårdvaxolja i både sovrum och i kök. Funkar fin fint. Lite klurig att jobba med bara då det kan bli flammigt om man inte lägger på jämnt. Ingen erfarenhet av hur det blir när det är flammigt, gjorde jobbet själv och det blev kanonbra. Ska lägga upp en bild om du vill.

Vi ska hårdvaxa våra ekbänkskivor. Vi har bekanta som gjort det och de är supernöjda, även en snickarvän som gör har stor erfarenhet av det och båda säger att det är kanon och ingen av dem har haft problem med ringar eller att skivan svartnar eller så. Så hårdvax känns som ett solklart val.

Vi har vaxolja på våra ekbord och det tycker vi funkar väldigt bra, lite jobbigt att arbeta in det med en slipkloss men det står sig bra, och ju fler gånger vi behandlat ju längre håller det sig fint mellan gångerna, man mättar väl träet på något vis.

Jag har tänkt hårdvaxaolja bänkskivorna i vårt nästa kök. Verkar väldigt praktiskt. Är det någon som vet om det går att hårdvaxolja på en bänkskiva som är grundoljad redan när man köper den?

Swede2 skrev:
Jag har tänkt hårdvaxaolja bänkskivorna i vårt nästa kök. Verkar väldigt praktiskt. Är det någon som vet om det går att hårdvaxolja på en bänkskiva som är grundoljad redan när man köper den?
FärgRiket, ekologisk färg och träolja
Klicka sedan "Ny Oljeguide" så får du automagiskt svar på frågan och rätt produkt rekommenderat.

Tack för länken, men jag hittade ingen hårdvaxolja. Är det förresten inte Osmo som gör den?

Jag såg i och för sig vaxolja men jag trodde inte att det var samma sak som hårdvaxolja. Någon som vet?

Swede2 skrev:
Tack för länken, men jag hittade ingen hårdvaxolja. Är det förresten inte Osmo som gör den?
Golv- och Möbelvax 310
Vax i pastaform. Baserad på bivax och carnaubavax (världens hårdaste växtvax). Dessa 2 i kombination ger slitåliga ytor, tålighet mot fläckar, lite mera glans än 245 eller 249.Ytan blir även halare än. Ytan bör poleras efter 8 - 10 timmar. Slutbehandlingsolja är att föredra på stora ytor om man inte har tillgång till poleringsmaskin och även på ytor som ofta utsätts för vatten, eftersom vaxet ibland kan ge vita fläckar.

Ovanstående är från färgrikets beskrivning av Golv- och Möbelvax 310.
Carnaubavax används b.la i de dyraste bilvaxer, så man kan ju jämföra vilken slitage en bilplåt utsätts för med väder, vind, salt etc. Dessutom är det ju som de skriver ovan världens hårdaste växtvax.

Det jag gillade med Färgrikets produkter är att de genomgående skyr alla typer av giftiga lösningsmedel och annat som inte är bra för levande organismer. Speciellt om man har tänkt att ha livsmedel på köksbänken.
Under rubriken Fulldeklaration visar de vilka beståndsdelar produkterna har.

henrik79 skrev:
vitfärgad hårdvaxolja i både sovrum och i kök. Funkar fin fint. Lite klurig att jobba med bara då det kan bli flammigt om man inte lägger på jämnt. Ingen erfarenhet av hur det blir när det är flammigt, gjorde jobbet själv och det blev kanonbra. Ska lägga upp en bild om du vill.

Ja, kan du inte lägga upp lite bilder!? Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.