5 128 läst ·
46 svar
5k läst
46 svar
Hårdlödade kopparrör antikt?
Att byta för bytandets skull verkar väldigt korkat! Så vitt jag vet så är kopparrör godkända av säkervatten. Jag tror inte att rören är slut.
Ni får gärna förklara varför man ska byta till plaströr om det inte är några inspektionslucka..
Ni får gärna förklara varför man ska byta till plaströr om det inte är några inspektionslucka..
45x45 reglar är vad jag har, med cc60 mellan reglarna. Om jag behöver byta till större dimension 45x70 inkräktar jag om inte annat på utrymmet och minskar boytan (ett av badrummen har snedvägg där det handlar om att kunna ha 90x90 istället för 80x90 duschvägg).
Ingen av de sakkunskapiga entreprenörerna har sagt något om väggtjockleken, förutom angående inbyggda rör. Och är det verkligen så att alla snabb-byggda Skanska 70-talshus måste bredda väggarna om man vill kakla dem? Kan man göra cc30 eller cc45 regling och få det tillräckligt stabilt? En del entreprenörer snackar om OSB-skivor.
Så, gärna ett expertutlåtande:
Går det att sätta kakel på en gipsvägg med 45x45 reglar? CC mått isåfall?
(Det är inte lätt att vara amatör...Kanske borde bott i hyreslägenhet. Jag tackar ödmjukast för all input men blir mer och mer och mer förvirrad
)
Ingen av de sakkunskapiga entreprenörerna har sagt något om väggtjockleken, förutom angående inbyggda rör. Och är det verkligen så att alla snabb-byggda Skanska 70-talshus måste bredda väggarna om man vill kakla dem? Kan man göra cc30 eller cc45 regling och få det tillräckligt stabilt? En del entreprenörer snackar om OSB-skivor.
Så, gärna ett expertutlåtande:
Går det att sätta kakel på en gipsvägg med 45x45 reglar? CC mått isåfall?
(Det är inte lätt att vara amatör...Kanske borde bott i hyreslägenhet. Jag tackar ödmjukast för all input men blir mer och mer och mer förvirrad
Hur du än gör med reglarna bör du bygga enligt våtrumsvägg 2??? som specificerar plyfa bakom gips. Detta för att få tillräcklig stadga i väggen. Kakel är tungt...
Väggdosor finns förstås men då missar man en av fördelarna med RiR, nämligen att innerröret kan bytas om man råkar göra hål på det.
Väggdosor finns förstås men då missar man en av fördelarna med RiR, nämligen att innerröret kan bytas om man råkar göra hål på det.
Det är nog ingen som sagt att man måste byta bort kopparrören. Jag skrev tex i mitt första inlägg att oskarvad prisol är ett alternativ.Odjuret skrev:
Men eftersom TS har pratat om hårdlödda rör utgick jag nog ifrån att det även var lödda skarvar inne i väggen för det verkar lite konstigt att ha en massa hårdlödda skarvar utanför väggen om det nu är ett dolt montage dvs med rören inne i väggen.
Sen om man ändå ska öppna upp väggarna verkar det lite som att fel snåla genom att inte byta både tilloppsvatten- och avloppsvattenledningar oavsett om man väljer att tex dra prisol i väggen.
Allt blir lite gissningar eftersom vi inte vet vad som egentligen ska ske, men det verkar ju som om väggarna skall bytas till viss del i alla fall. Och då är man ju inne på ganska så genomgripande renovering och för att också då få tillräcklig styvhet i väggen kanske man får lägga till fler reglar eller åtminstone använda både gips och träskivor vilket då antagligen gör att de instick som finns idag på rören för tex blandare blir för korta. 1977 var det ju brukligt att bara köra en enkel gips på reglarna.
Men än en gång om TS har heldragna rör utan skarvar i väggen och som räcker in genom en ny vägg för att koppla på någon ny blandare eller vad det nu är så är det väl ok.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Du kan inte få till 90 gradersböjar med prisol i en 45mm reglad vägg
Nä det blir tufft eftersom ett 12 mm rör kommer att behöva >48 mm men eftersom vi inte vet hur det ser ut där rören ska ut kan åtminstone inte jag uttala mig om det,det kan ju vara en utbyggnad eller så.
Det går definitivt att dra prisol i väggen men en 70 vägg är ju standard och krav för att klara bockningen ut 90 grader från väggen.
Men det lär det nog bli något sådant (70 mm) om det skall på kakel och om man skall få till en tillräcklig styv vägg.
Det går definitivt att dra prisol i väggen men en 70 vägg är ju standard och krav för att klara bockningen ut 90 grader från väggen.
Men det lär det nog bli något sådant (70 mm) om det skall på kakel och om man skall få till en tillräcklig styv vägg.
Vad jag förstår går det att byta åtminstone LK's innerrör även om man använt väggdosor. Dock bara dimension 16 mm. 20 mm innerrör i kombination med LK's väggdosa går ej att byta. Hur det är med andra fabrikat vet jag inte.tommib skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
fast det är väl fortfarande så att inget försäkringsbolag NEKAR en ersättning för att man inte har utfört arbetet enligt dagens regler.......Det är väl mest så att man riskerar lägre ersättning om det kommer fram att läckagen är orsakat av en skarv inne i en vägg.
Annars skulle det nog bli väldigt märkligt om alla renoveringar måste utföras enl dagens norm. Alla betongbjälklag och väggar måste brytas upp och rör dras om osv osv....
Alla ärenden blir ju från fall till fall och om en dusch läcker i tätskiktet och det rinner ner i golvet så säger de ju knappast nej för att inkommande vatten 4 meter bort under ett handfat har en skarv i väggen.
Annars skulle det nog bli väldigt märkligt om alla renoveringar måste utföras enl dagens norm. Alla betongbjälklag och väggar måste brytas upp och rör dras om osv osv....
Alla ärenden blir ju från fall till fall och om en dusch läcker i tätskiktet och det rinner ner i golvet så säger de ju knappast nej för att inkommande vatten 4 meter bort under ett handfat har en skarv i väggen.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Vi har kört kapillärrördelar i alla år utan problem. Det är tom säkrare än RiR-skiten som är i plast. Och även säkrare än Prisol som är av tunnare koppar. En skruv viker nämligen av om du skruvar i ett kopparrör.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Det skulle jag inte förlita mig på. En välplacerad skruv och ett kopparrör som inte flyttar sig tror jag inte är en bra kombination.AndersMalmgren skrev:
Även om jag gillar att löda så är en stor fördel med t ex RiR är att man undviker heta arbeten. Det går inte alltid att löda på plats pga brandrisken.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Nej men du kan förlita dig mer på det än med plaströr eller tunn Prisolrör. Men visst, man caddar ju sin el och rördragning just för att veta var man inte kan skruva.
Fördelen med rördelar är ju att det finns ingen annan lösning som blir lika lågbyggande vid böjar, samt att den är sjukt mycket enklare än prisol och RiR. Såhär såg det ut när vi bokade prisol i ett stycke i min lägenhet, var ett jävla bök.
Visa bilaga 107908
Fördelen med rördelar är ju att det finns ingen annan lösning som blir lika lågbyggande vid böjar, samt att den är sjukt mycket enklare än prisol och RiR. Såhär såg det ut när vi bokade prisol i ett stycke i min lägenhet, var ett jävla bök.
Visa bilaga 107908