7 258 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Hårdhet golvspån
Sida 1 av 2
Allvetare
· Härifrån
· 787 inlägg
Jag gör ett tillägg/kompletterande fråga till ovanstående (hoppas det är OK):
Kan man använda MDF som golvunderlag i stället för golvspån eller golvgips?
Kan man använda MDF som golvunderlag i stället för golvspån eller golvgips?
Allvetare
· Härifrån
· 787 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Golvspånet är ju spontat, det misstänker jag att dina MDF plattor inte är, och en golvspånskiva måste alltid antingen ha stöd utefter sidan av en annan skiva via sponten eller en underliggande regel.
Allvetare
· Härifrån
· 787 inlägg
plockar upp tråden....
Har liknande fråga som jag funderar på, fast det handlar om golvspån med spont vs. vanligt spån med samma tjocklek...
hur mycket sämre blir det om man lägger vanlig spån med "alla" skarvar över reglarna (600cc)?! mot att lägga limmat golvspån på samma reglar?
Kan det vara en lösning att förstärka de ostöttade skarvarna med extra tvärgående reglar!?
ser naturligtvis poängen med sponten, men med tanke på priset och att jag skall lägga det i en vind/gästrum så försöker jag hålla nere priset
hoppas att någon kan stötta mig i tankearbetet....
Har liknande fråga som jag funderar på, fast det handlar om golvspån med spont vs. vanligt spån med samma tjocklek...
hur mycket sämre blir det om man lägger vanlig spån med "alla" skarvar över reglarna (600cc)?! mot att lägga limmat golvspån på samma reglar?
Kan det vara en lösning att förstärka de ostöttade skarvarna med extra tvärgående reglar!?
ser naturligtvis poängen med sponten, men med tanke på priset och att jag skall lägga det i en vind/gästrum så försöker jag hålla nere priset
hoppas att någon kan stötta mig i tankearbetet....
Kan inte svara på hur mycket sämre det blir i procent eller så men kan konstatera att det var så man gjorde förr. I två av de rum jag renoverat låg spikade golvspånskivor från 60-talet utan not och spont. Samtliga skarvar var gjorda över reglar men dessa skarvar knarrade otroligt eftersom skivorna gneds imot varandra allteftersom spikarna hade börjat krypa ur....
Om man skruvlimmar mot reglarna och har upplag under alla skarvar tror jag inte du märker någon praktisk skillnad mot spontad 22mm spånskiva men du klara troligen inte att certifiera konstruktionen med avseende på punktlaster od. jämfört med en spontad golvskiva.
/Ingenjören
Om man skruvlimmar mot reglarna och har upplag under alla skarvar tror jag inte du märker någon praktisk skillnad mot spontad 22mm spånskiva men du klara troligen inte att certifiera konstruktionen med avseende på punktlaster od. jämfört med en spontad golvskiva.
/Ingenjören
Men om man nu har vanlig spån i mängder så man kan gödsla med det, varför inte se till att alla skarvar hamnar 20cm från bjälkarna och under alla skarvar komplettera med en 30-40cm bred spånremsa som skruvas och limmas under de båda skivorna som ska skarvas?
Å andra sidan: Om jag tittar på priser på golvspån vs vanligt spån på Byggmax så undrar jag om det verkligen är så stor skillnad i pris i slutändan? Vad kostar en 22mm spånskiva vs golvspån (89sek/st i 60cm bredd)?
Å andra sidan: Om jag tittar på priser på golvspån vs vanligt spån på Byggmax så undrar jag om det verkligen är så stor skillnad i pris i slutändan? Vad kostar en 22mm spånskiva vs golvspån (89sek/st i 60cm bredd)?