Vi har köpt ett hus som har en måbärshäck som inte klippts på jättelänge.
Den är jättebred på vissa ställen o smal på andra.

Nu vill vi göra något åt detta och undrar ifall det bästa är att klippa ner den jättehårt så att bara typ 20 till 30 cm återstår eller ska man ta det lite försiktigare?

En del av häcken står i skugga under några granar och den är jättestor o bred där.
En annan del står under några lövträd och där ser den ganska så eländig ut.
En tredje del står "fritt" utan just någon skugga o ser likadan ut som den under granarna.

Någon som har några råd angående beskärningen och vilken tid den bör beskäras
???

/Anna-Karin

 
Sök avancerat på google med begreppen 'beskärning' och 'måbär' - du får mängder av goda råd där!
 
Tack! Ska kolla där!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.