TRJBerg
Har ett gammalt härbre på min fastighet som jag inte ägnat många tankar på pga andra prioriteringar.

Nu undrar jag lite över åldern, den ska enligt muntlig uppgift vara från 1600-talet. Vad tror (vet?) ni?
Vidare funderar jag på vad som bör prioriteras för underhåll. Nyligen tog jag ner sly runt det för att minska fuktigheten.

Lite bilder:
Gammalt rödmålat härbre av trä, troligtvis från 1600-talet, omgivet av grönskande vegetation och skog; fönster och dörrar är slitna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt härbre med mossa och snö på taket, omgiven av trädgrenar, delvis skymt av vegetation.
Skapa konto
Gammalt rött härbre i trä med tegeltak, omgiven av träd och buskar. Ligger på en gräsyta, ser ut att behöva underhåll.
Skapa konto
Gammalt härbre från 1600-talet i trä, beläget utomhus med sly nyligen nedtaget runtom för att minska fuktigheten.
Skapa konto
Öppet fönster i ett gammalt härbre med träväggar och en dörr med synliga gångjärn, insidan visar en trappa med spindelväv.
Skapa konto
Gammalt härbre av trä med rödmålad fasad och tegelpannetak, omgivet av träd och buskar. Står på stenar, med vegetation nedanför.
Skapa konto

En bra princip är väl att se till att taket håller tätt, det räddar resten av byggnaden.

Det ser ut att vara byggt på stora rejäla stenar som grundläggning, att konstruktionen kommer upp en ordentlig bit från marken borde ge goda förutsättningar att undvika rötskador. Så det finns nog en god chans att byggnaden generellt är i bra skick.

• Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.