100 263 läst ·
280 svar
100k läst
280 svar
Har Wahlgren rätt? (Någon som testat Purify från Ozoneair?)
I Ny Teknik finns en artikel om detta. Den handlar främst om ozon-renare men oxo om "Purify"Ulltand skrev:
Mycket reklam numera om ozonbaserad luftrening. Känt är ju sedan tidigare att ozon är giftigt och reagerar med många material och sägs lukta gott. Ozon i skadesaneringssammanhang är nog oomtvistat en bra metod att slå ut oönskade molekyler. I den akvatiska världen kör man ozon för att avdöda oönskade organismer vilket också fungerar bra
Men efterlyser här personliga erfarenheter av luftrenare med ozon. Ger det en fräsch lukt i hemmet som Pernilla hävdar? Borde man rent av ha en själv? Tack på förhand!
Alla testade ozonluftrenare döms ut – kan skada andning och elektronik
Direktlänk till Elsäkerhetsverkets och EU:s test
Jag har astma. Har svårt med grannars skorstensrök som "ramlar" ner på mitt hus och tränger in. Det eldas alla möjliga tider på dygnet, vinter som sommar. Alla möjliga lukter. Gamla pannor med aggregat, så tar man bort aggregatet så kan man ju
elda lite av varje. Vinden spelar liten roll eftersom mitt hus ligger lägre så kommer jag inte undan. Har haft kommunen in-kopplad - men det hjälpte föga. Ibland måste jag åka till barn o bekanta eller stugan för att kunna sova. För ca 6 år sedan
skaffade jag Woods luftrenare och för drygt 2 år sedan skaffade jag Purify luftrenare från Ozoneair. Det finns nog ingen renare som effektivt tar bort rök - oavsett vilken rök - man blir tvingad att andas in föroreningen. Purify är hittills den bästa
luftrenaren jag haft. Men när det är som värst så använder jag också en mask. Många gånger blir man förtvivlad och det
värsta är att inte bli trodd. Går man ut för att skotta snö och det kommer en rökpust så blir det hosta - tungt att andas - så
hänger man över "snöbjörn" - då är det bara att gå in igen och sätta på fläktar och renare. Klart jag har inhalator- det är ju bra, men jag blir ju ändå tvungen att andas in alla rökpariklar. CatW
elda lite av varje. Vinden spelar liten roll eftersom mitt hus ligger lägre så kommer jag inte undan. Har haft kommunen in-kopplad - men det hjälpte föga. Ibland måste jag åka till barn o bekanta eller stugan för att kunna sova. För ca 6 år sedan
skaffade jag Woods luftrenare och för drygt 2 år sedan skaffade jag Purify luftrenare från Ozoneair. Det finns nog ingen renare som effektivt tar bort rök - oavsett vilken rök - man blir tvingad att andas in föroreningen. Purify är hittills den bästa
luftrenaren jag haft. Men när det är som värst så använder jag också en mask. Många gånger blir man förtvivlad och det
värsta är att inte bli trodd. Går man ut för att skotta snö och det kommer en rökpust så blir det hosta - tungt att andas - så
hänger man över "snöbjörn" - då är det bara att gå in igen och sätta på fläktar och renare. Klart jag har inhalator- det är ju bra, men jag blir ju ändå tvungen att andas in alla rökpariklar. CatW
Medlem
· Västra Götaland
· 85 inlägg
Villaägarna har testat dessa. Totalt meningslösa.C CatW skrev:Jag har astma. Har svårt med grannars skorstensrök som "ramlar" ner på mitt hus och tränger in. Det eldas alla möjliga tider på dygnet, vinter som sommar. Alla möjliga lukter. Gamla pannor med aggregat, så tar man bort aggregatet så kan man ju
Artikeln är bakom en paywall. Men idén med ozongeneratorer är att man inte kör dom när människor eller djur finns närvarande. Och när behandlingen är över så vädrar man ut ev kvarvarande ozon. Så jag ser inte problemet.
Helt fel att det finns möjlighet att göra felTRJBerg skrev:
OZON är cancerogent
Cancerogena ämnen i en luftrenare,? Hallå
Sanering är inget som skall finnas i en människas närhet
Sanering är inget som skall finnas i en människas närhet
Ska användas med förnuft. Folk verkar inte läsa information som ges ordentligt alternativt så förstår de inte vad de eg läser.
Människan är inte alltid förnuftig, varken de som testar maskiner/utrustning eller vi andra som handlar saker (många tester görs utifrån hur människorna som handlat maskinerna anv dem - dvs inte alltid som maskinerna var tänkta att användas..)
Just ozongeneratorerna är bra för vissa ändamål - men (som mycket annat) de är inga mirakelmaskiner som fixar alla problem man har i sitt hus.
Ozon tror jag inte är ett skvatt nyttigt.. men jag vill inte heller anv den som syrgas! Jag håller mig borta nått dygn från utrymmen och saker som haft kontakt med det (måste vädras, torkas /städas osv innan jag tycker det är ok igen..).
Man får helt sonika läsa på lite och ta ett eget beslut.
Människan är inte alltid förnuftig, varken de som testar maskiner/utrustning eller vi andra som handlar saker (många tester görs utifrån hur människorna som handlat maskinerna anv dem - dvs inte alltid som maskinerna var tänkta att användas..)
Just ozongeneratorerna är bra för vissa ändamål - men (som mycket annat) de är inga mirakelmaskiner som fixar alla problem man har i sitt hus.
Ozon tror jag inte är ett skvatt nyttigt.. men jag vill inte heller anv den som syrgas! Jag håller mig borta nått dygn från utrymmen och saker som haft kontakt med det (måste vädras, torkas /städas osv innan jag tycker det är ok igen..).
Man får helt sonika läsa på lite och ta ett eget beslut.
Det var en lite udda artikel. Alla produkter som genererade ozon sågades för att de inte klarade testet. Efter som ozon är skadligt. De som var godkända var de som bara har ozon eller något liknande i namnet men inte genererar ozon. Tex den som tråden handlar om.TRJBerg skrev:
https://ki.se/imm/riskwebbenpanodil skrev:
Ozon är cancerogent.
Hittar man rätt sida på din första referens så står det ” Det finns ännu inte tillräckligt med bevis för cancerogena effekter av ozon.”
https://ki.se/imm/ozon
Det betyder inte att ozon inte är cancerogen, det är den sannolikt. Men det tycks inte vara det stora problemet.
https://ki.se/imm/ozon
Det betyder inte att ozon inte är cancerogen, det är den sannolikt. Men det tycks inte vara det stora problemet.
Ozon är en mycket irtiterande gas och klassas som cancerogent och har sitt gränsvärde