Hur fungerar den kommunala fastighetsavgiften, tillfaller den kommunen där fritidshuset finns eller där man är skriven?

A AndersS skrev:
Hur fungerar den kommunala fastighetsavgiften, tillfaller den kommunen där fritidshuset finns eller där man är skriven?
Går till kommunen där huset ligger

M MagHam skrev:
Jag vill nog, utan att ha någon kalkyl på det, påstå att fritidsgäster inte belastar den gemensamma servicen speciellt mycket. Möjligen de fall då hemtjänst utnyttjas nu under Corona där det varit personalbrist.
Skola (som är bland det dyraste) kan vi räkna bort.
V/A, renhållning, bygglovstjänster och liknande betalar man för.
Antar att kommunen också får den kommunala fastighetsavgiften.
Sedan när man handlar och rör sig vid sevärdheter stödjer man den lokala affärsverksamheten.
Samma sak gäller mitt fasta boende också. Jag har inte äldreomsorg, inga barn i skolan, åker inte kommunalt och har inte belastat sjukvården. Det mesta betalar jag för. Alltså belastar jag inte den gemensamma servicen speciellt mycket. Kan jag då slippa betala kommunalskatt?

D Dr Jumping Jack skrev:
Går till kommunen där huset ligger
Då får många kommuner intäkter för stugor/fritidshus som använder minimalt med kommunala tjänster och tillför troligtvis intäkter till näringslivet på orten. Men även via sop/avloppsavgifter som hjälper till att hålla nere kostnader på landsbygden för att hålla igång den verksamheten.
Där vi har fritidshuset finns det så få som kommer ut på marknaden att statistik saknas i det som redovisat senast, är i Astrid Lindgren bygd.

D Dr Jumping Jack skrev:
Samma sak gäller mitt fasta boende också. Jag har inte äldreomsorg, inga barn i skolan, åker inte kommunalt och har inte belastat sjukvården. Det mesta betalar jag för. Alltså belastar jag inte den gemensamma servicen speciellt mycket. Kan jag då slippa betala kommunalskatt?
Så du tänker att bara för att man har ett hus till i en annan kommun så ska man betala dubbel kommunalskatt?
Som vi konstaterat så sker en ekonomisk kompensation i de fall skola eller omsorgstjänster utnyttjas, samt att fastighetsavgiften tillfaller aktuell kommun.
Känns lite som "surt sa räven" syndromet.

M MagHam skrev:
Så du tänker att bara för att man har ett hus till i en annan kommun så ska man betala dubbel kommunalskatt?
Som vi konstaterat så sker en ekonomisk kompensation i de fall skola eller omsorgstjänster utnyttjas, samt att fastighetsavgiften tillfaller aktuell kommun.
Känns lite som "surt sa räven" syndromet.
Inte alls. Jag svarade på inlägget att om man har en stuga och inte utnyttjar service så behöver man inte betala något till kommunen. Svaret var mer ironiskt menat. Skatt betalar vi solidariskt även om vi inte utnyttjar service i kommunen. Jag menar arr det är rimligt att man skattar där man bor, bor man i sommarstugan 1 mån så betalar man 1/12 och 11/12 till den andra kommunen, Naturligtvis inte dubbel skatt. Fastighetsavgiften är ju förhållande till inkomstskatt ganska blygsam

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Delvis kan jag hålla med. Att man betalar en viss procent i kommunal skatt på respektive ställe. Frågan är hur det ska bli bra fördelat. Det är ju trots allt så att pedagogisk verksamhet (skola mm) och omsorg brukar vara de i särklass dyraste utgiftsposterna. Ofta runt 80 % av total budget och här har vi konstaterat att det - när tjänsten eventuellt utnyttjas - sker en ersättning från hemkommunen.
Jag tror därför det är rimligt att anta att infrastruktur, planering och liknande är det som drabbar den andra kommunen i realiteten. Det är ju så att mitt fritidshus upptar en "boplats" som skulle kunna innehas av en på orten boende.
Men som sagt det är inte det allra dyraste.

Trycket på lokala vårdcentralen blir ju större i visa fall blir det så dom går på knäna

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Trycket på lokala vårdcentralen blir ju större i visa fall blir det så dom går på knäna
Jo, men det är ju också beroende på hur fritidshuset används. Själva gör vi sedan flera år (redan innan Corona) mest tillsynsbesök med en övernattning och medhavd mat.
Visst kan man hamna på vårdcentralen ändå, men det är inte alla som bor månadsvis i fritidshuset och har stora privata fester med fylla och snuva.
Nu i pandemin har många förehavanden ålagts med rekommendationer där man drar alla över en kam.

M maria01 skrev:
Beror ju på var du bor då vårdcentral hanteras av region, vi bor inom samma region men hus och fritidshus i olika kommuner. ;)

A AndersS skrev:
Beror ju på var du bor då vårdcentral hanteras av region, vi bor inom samma region men hus och fritidshus i olika kommuner. ;)
Du är listad på en vårdcentral i den kommun du är skriven, det där du får din vård, om fritidshuset ligger i en annan kommun kan du bara få akutsjukvård där.

D Dr Jumping Jack skrev:
Du är listad på en vårdcentral i den kommun du är skriven, det där du får din vård, om fritidshuset ligger i en annan kommun kan du bara få akutsjukvård där.
Man kan lista sig på en vårdcentral i en annan kommun.
Jag är listad i grannkommunen där min arbetsplats finns men tillhör samma län.

D Dr Jumping Jack skrev:
Är det inte vad man behöver när man är i fritidshuset inom en region;)
Försöker vi inte leta problem nu:D

Huddingebo Huddingebo skrev:
Man kan lista sig på en vårdcentral i en annan kommun.
Jag är listad i grannkommunen där min arbetsplats finns men tillhör samma län.
Nyheter för mig, efter lite koll ser jag att du har helt rätt, man behöver inte ens tillhöra samma region ( det finns inget som heter län inom sjukvården). Det betyder ju att det är läge att lista sig någonstans där man kommit längre i vaccinationsprogrammen än i min kommun där det går bedrövligt långsamt.

M MagHam skrev:
Jo, men det är ju också beroende på hur fritidshuset används. Själva gör vi sedan flera år (redan innan Corona) mest tillsynsbesök med en övernattning och medhavd mat.
Visst kan man hamna på vårdcentralen ändå, men det är inte alla som bor månadsvis i fritidshuset och har stora privata fester med fylla och snuva.
Nu i pandemin har många förehavanden ålagts med rekommendationer där man drar alla över en kam.
Tänkte mer på äldre en barnfamiljer som bara ut då och då många äldre flyttar till sina sommarhus den här helgen faktiskt är kvar långt in i september och många med besök på vårdcentralerna en gång i veckan med åldersjukdomar

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.