Hej allihop!

Vi håller på att renoverar en gammal gård från början av 1800-talet och på gården finns flera byggnader förutom gårdshuset. Min idé var att samtidigt som vi gräver för VA, el och dränering för alla husen så vill jag lägga ned teletråd i backen, alltså utöver modernt bredband, tele och TV. Och här kommer poängen med det och min fråga...

Jag skulle vilja koppla in ett internt telenät på gården och kunna använda gamla bakelittelefoner för detta. Det vill säga en telefon i varje hus, sammanlagt 4-5 telefoner, en autoväxel om det behövs och kabel i marken som inte har förbindelse med samhällets nät. Det vore så sjukt roligt att meka ute i garaget och få ett telefonsamtal från torpet att bastun är varm.

Problemet är att jag har ingen aning om hur man gör eller om man får göra det. Vi gjorde det i lumpen och då var det sjukt enkelt.
Hur gör man?
Vilka prylar behöver man?
Do's and don'ts?

Tackar!

Ingen mobiltäckning? ;)

Ok, så långt ut från civilisationen är vi inte...;)
Detta är en ren nostalgitripp, jag VILL höra bakelittelefonen ringa, inte är det vibrerar och någon Nokia-tunes sjunger ut från min mobil. Det ska vara enligt gammalt he he!
Plus att jag inte får någon räkning!!!

Att du får göra det är det ingen tvekan om.
Gissar att det lär gå att få tag i en gammal växel billigt om du söker lite, växeln lär vara ett måste för annars så funkar det inte.

/Kent

Någon som känner någon som har en gammal växel?

bovfre skrev:
Hej allihop!

Vi håller på att renoverar en gammal gård från början av 1800-talet och på gården finns flera byggnader förutom gårdshuset. Min idé var att samtidigt som vi gräver för VA, el och dränering för alla husen så vill jag lägga ned teletråd i backen, alltså utöver modernt bredband, tele och TV. Och här kommer poängen med det och min fråga...

Jag skulle vilja koppla in ett internt telenät på gården och kunna använda gamla bakelittelefoner för detta. Det vill säga en telefon i varje hus, sammanlagt 4-5 telefoner, en autoväxel om det behövs och kabel i marken som inte har förbindelse med samhällets nät. Det vore så sjukt roligt att meka ute i garaget och få ett telefonsamtal från torpet att bastun är varm.

Problemet är att jag har ingen aning om hur man gör eller om man får göra det. Vi gjorde det i lumpen och då var det sjukt enkelt.
Hur gör man?
Vilka prylar behöver man?
Do's and don'ts?

Tackar!
Lättast är väl att köra pc baserad telefonväxel. Googla på Asterisk.
Sen köper du några VoIP-telefonadapters typ http://www.dustin.se/pd_5010197050.aspx
Är inte säker på om dessa klarar att läsa av pulse dialing. Men det finns kort till pc som klarar det. http://www.voip-info.org/wiki/view/Asterisk+zaptel+pulse+dialing

Sen kan ju Asterisk kopplas ihop med SKYPE... d^_^b

Asterisk är annars super kul att leka med. Göra ringgrupper, telefonsvarare, menyer och massa annat kul.

http://www.youtube.com/watch?v=UP9b_FEZuUE

Att koppla ihop två telefoner är ju inte så svårt. En DC-strömkälla på ca 30mA som lämnar max 50V (funkar med betydligt lägre spänning oxå om det inte är så långa avstånd) i serie med telefonerna, så kan man prata.
Ringningen är lite knepigare, en AC-spänningsskälla på ca 80V 25Hz (Kanske funkar med andra värden oxå, men det vet inte jag) ska injiceras på linjen till den telefon som det ska ringa i.

Glömde skriva en viktig sak.
Jag skulle aldrig som amatör inom "pc telefonväxlar" lämna den öppen mot internet. Det förekommer att hackers kopplar in sig och kör "telemarketing fraud".
Blev själv uppringd på hemtelefonen av en Autodailer. Som sa:
Congratulations! You've won a free caribbean cruise!
Press 9 to claim your price
q(;^;)p

Varför inte sätta in en "riktig" telefonväxel, då kan grannen ringa direkt till garaget och bjuda in på en öl/fika/middag/eller att basta i hans bastu.

Protte

Man kan utvidga snaggletoth's koppling ovan till flera telefoner om man som i telefonens barndom i USA använder party line, dvs alla telefoner kopplas in på samma trådpar och alla kan tala med alla som lyfter på luren.

Det borde ju finnas hur många fältväxlar och fältapor som helst över, nu när vi lagt mer försvaret. Var har de tagit vägen? De är ju i vilket fall enkla att handha och koppla in. I princip vilken tråd som helst duger.

Tackar tackar! Grymma svar.

Som Andersmc och mycke_nu skriver i de senaste posterna, så skulle jag kunna tänka mig att göra. Det vill säga använda någon gammal fältväxel och koppla in alla telefoner på samma tråd eller för den delen fördela till respektive telefon om det också är enkel att göra.

Har lite svårt att fatta hur det här med växeln fungerar dock, min klena hjärna får inte ihop det riktigt! Antar att det löser sig när man ser växeln...

Ska försöka att hålla allt analogt och tycker det vore grymt med Asterisk men kommer nog att drabbas av lathet och inte använda det;)

Nu ska det jagas telefoner och någon gammal militär växel!!

Ett tips kan vara att gå till biblioteket eller ett antikvariat och låna/köpa lite äldre litteratur om telefoni. En bok som jag vet har en hel del info om analoga telefonisystem är Elektoteknisk Handbok från 1940-talet. Kolla i fjärde bandet.
Ska du kunna använda fingerskivan krävs en automatisk växel. En proppväxel funkar för telefoner med vev för ringsignal, men kräver en växeltelefonist för att koppla samtalet.
Försvarets bok om telefoni och växlar har jag för mig hette Handbok i televerkets nät (HTvtNät).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.