Hej!

Bor i ett suterränghus från 1969. Köpte av ett dödsbo och tyvärr finns inga ritningar att tillgå.

I besiktningsprotokollet står det ”Grundläggning: källargrund (platta på mark)”.
Det är synliga betonggolv i flertalet av rummen i källaren och i några rum är det rejäla trägolv.
Idag påbörjade vi renovering av ett av rummen i källaren där det står ”träreglat golv mot betongen” i besiktningsprotokollet.

Något förvånad blev jag då jag plockade bort golvlisterna och såg isolering under golvet… mätte med tumstocken, ca 17-20cm innan jag nådde något fast.
Sågade upp ett hörn i golvet och möts då av isolering, stenkross, plast, mera stenkross.
Jag lägger med ett par dåliga foton då jag inte brutit upp så mycket av golvet ännu. Men även viss betong.

Blev helt ställd. Hade förväntat mig ett trägolv mot en betongplatta och vi tänkte nu lägga in en lämplig heltäckningsmatta för bra luft osv.

Ser ut som det är både stenar och krossad betong (även blåbetong) som ligger under golvet.

Ge mig råd? Vad ska jag göra? Bara bryta upp, tömma ut och beställa en betongbil och gjuta och göra om? Dumt att riva upp när det ändå upplevs torrt och fint (det vi kan se iaf).

Ska tilläggas att vi upplever ingen konstigt lukt i källaren. Det jag sågat upp var torrt och fint. Huset dränerade vi i höstas och det var torrt och fint runtom (nästan överallt).
Dock har vi lite höga radonvärden i källaren.

Kan det vara så att det bara är fyllt med stenkross, isolering osv och ingen gjuten platta alls i de här rummen med trägolv?

Tack på förhand för tips och råd 🙏🏻

• Hand med handske lyfter träplanka, exponerar isolering och plast över betong och stenkross i källargolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering och stenkross synliga under ett uppsågat trägolv i ett källarrum, med plast och betongfragment i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Isolering, plast, stenar och träregel under ett delvis avtäckt golv i en källare.
    Skapa konto
  • Trägolv med uppsågat hörn visar isolering och krossad sten under brädorna.
    Skapa konto
  • Gilla
Juldagen
  • Laddar…
Mats-S
L Lijotege skrev:
Kan det vara så att det bara är fyllt med stenkross, isolering osv och ingen gjuten platta alls i de här rummen med trägolv?
Ja! (förutsatt att din beskrivning ovan stämmer) Men 100% säker är du först när du rivit trägolvet och avlägsnat böset som ligger under.
L Lijotege skrev:
Vad ska jag göra? Bara bryta upp, tömma ut och beställa en betongbil och gjuta och göra om?
Troligtvis den bästa lösningen på sikt, men då ska du givetvis göra ett seriöst underarbete med isolering under betongen.

• Gilla
Lijotege
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Ja! (förutsatt att din beskrivning ovan stämmer) Men 100% säker är du först när du rivit trägolvet och avlägsnat böset som ligger under.

Troligtvis den bästa lösningen på sikt, men då ska du givetvis göra ett seriöst underarbete med isolering under betongen.
Tack. Ja, jag får nog ta upp mer golv för att få en bättre bild av hur det är gjort egentligen. Undrar om det var vanligt på 60- och 70-talet att man gjorde såhär (om det nu är som jag kanske misstänker)? Ingen platta utan fyllde igen och reglade upp ett golv, känns så underligt tycker jag. Vårat förra hus byggt 1961 som också det var ett suterränghus hade gjuten platta överallt så med min ringa erfarenhet tänkte jag ju givetvis en gjuten platta även här. Framförallt när det även står platta på mark i besiktningsprotokollet.

Mats-S
L Lijotege skrev:
Framförallt när det även står platta på mark i besiktningsprotokollet.
Ja, då borde det ju vara så ... men sanningen lär avslöja sig när du gräver dig ner under golvet 🤔

Men jag har personligen varit med om 2 villor från sent 50-tal som saknade platta, golven vilade på reglar som vilade på en typ grusbädd med div bös, typ som hos dig. Vi grävde ur böset, la typ 15 cm lecakulor i botten och sedan en armerad betongplatta som underlag för nya golvet. Det var 30 år sedan, konstruktionen har fungerat 100% alla dom åren :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.