Hej!
Första gången vi skulle koppla på vattnet i stugan i midsommar, och vi stoppade förstås i sladden till vvb innan den var påfylld. Då dog den! Tidigare ägare hänvisar till en bruksanvisning som vi inte kan finna, för att se om det finns ett överhettningsskydd som går att återställa. Jag har googlat ihjäl mig utan att hitta den här modellen på vvb som antagligen är äldre som allt annat i huset. Lyckas inte lossa kåpan heller för att kolla hur det ser ut under. Däremot hittade jag en klisterlapp på undersidan (som man ser om man ligger på golvet med näsan upp mot botten av apparaten) där det står på danska hur extremt viktigt det är att man inte stoppar i sladden innan varmvattenberedaren är påfylld... Finns det någon som vet om den här har ett återställningsbart överhettningsskydd?
Är rädd att vi har pajat den helt
Märke ISEA
30 liter
Se bilder.

• Varmvattenberedare från ISEA 30 liter i ett hörn med temperaturreglering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klistermärke på undersidan av en ISEA 30-liters varmvattenberedare med varningstext på danska och teknisk information.
    Skapa konto
R
Kollat så det inte sitter en återställning under ratten till termostaten?

Men det är möjligt att ni haft sönder värmeelementet också. Överhettningsskyddet sitter kanske inte monterat mot elementet och utan vatten som leder värmen är det inte säkert att det känt av någon egentlig värme alls. Och utan vatten som kyler så lär elementet blivit rödglödgat. Det är det antagligen inte konstruerat för att tåla.

Hej!

Tack för svar. under ratten är det bara ”pinnen” som ratten sitter på, se bild, jag vet dock inte hur ett överhettningsskydd ser ut?

R RoAd skrev:
Kollat så det inte sitter en återställning under ratten till termostaten?

Men det är möjligt att ni haft sönder värmeelementet också. Överhettningsskyddet sitter kanske inte monterat mot elementet och utan vatten som leder värmen är det inte säkert att det känt av någon egentlig värme alls. Och utan vatten som kyler så lär elementet blivit rödglödgat. Det är det antagligen inte konstruerat för att tåla.

• Vit vattenberedarfront med röd indikatorlampa, kontrollhål och märkning "iSEA Glasslined Top Glass Europe".
    Skapa konto
R
I Inniki skrev:
Hej!

Tack för svar. under ratten är det bara ”pinnen” som ratten sitter på, se bild, jag vet dock inte hur ett överhettningsskydd ser ut?
Nej det verkar inte vara något där, och då har jag ingen bättre idé tyvärr.

• Gilla
Inniki
  • Laddar…
Hur länge var den inkopplad utan vatten? Jag skulle spontant gissa att om den dör utan vatten i sig så är det snarare elementet som brunnit än överhettningsskyddet som löst. Går det att öppna på den plats där kabeln går in i den?Hittar du inget överhettningsskydd som är åtkomligt utåt så måste du öppna upp. Ingen skruv under klisteretiketten till höger om vredet?

Den hade börjat fyllas när vi satte i sladden, men den var inte full. Efter kanske 10-15 minuter slocknade lampan på den. Jag har lossat två skruvar under, de enda som fanns att skruva ut, men det gjorde ingen skillnad för kåpan som riskerar att brytas sönder, har bänt lite med en mejsel men eftersom den lilla röda lampan sitter som den gör så tar den emot och kåpan går inte att öppna.

Jag bände lite mer våldsamt och fick bort den grå delen av kåpan. Under där fanns en liten röd knapp som jag tryckte på. Det klickade till. När jag sedan satte i sladden för att testa om den funkade slog jordfelsbrytaren ifrån direkt. Vad kan ha hänt?

Min gissning är då att överhettningsskyddet visst löst ut och det var vad du hittade och återställde. Tyvärr löste det inte ut innan beredaren tagit skada. Att jordfelsbrytaren löser omedelbart när man kopplar in en apparat är ett tydligt tecken på att den är trasig. Det brukar vara möjligt att byta elementet. Men du kommer ju genast åter till att du inte hittar någon info om den och den är gammal.

Även efter att man slagit på vattnet finns det luft i beredaren. Kanske räckte det för att elementet skulle vara kvar i luften även efter att vattnet slagits på. Jag brukar slå på vattnet och öppna varmvattenkranen och spola tills det inte längre kommer någon luft innan jag slår på beredaren.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
R
I Inniki skrev:
Jag bände lite mer våldsamt och fick bort den grå delen av kåpan. Under där fanns en liten röd knapp som jag tryckte på. Det klickade till. När jag sedan satte i sladden för att testa om den funkade slog jordfelsbrytaren ifrån direkt. Vad kan ha hänt?
Antagligen har elpatronen tagit skada och är numera inte elektriskt isolerad mot vattnet som i sin tur leder ut ström via annan väg än nollan. Ett inte helt ovanligt fel.

Jag håller med @Avemo i det hen inte riktigt säger rakt ut: det bästa är nog att du byter den.

Tack för era svar! Det verkar onekligen som att vi har haft sönder den. Usch vad tråkigt men man lär så länge man lever. Vi har aldrig haft hus förut, det finns mycket att hålla reda på! Det blir till att värma i kastruller ett tag till som vi gjort hela vintern, och sedan skaffa en ny beredare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.