J jonaserik skrev:
veden värmer 4 gånger = hugga , klyva, bära in , elda.
Så du både hugger och klyver?

Men ofta blir det ännu fler moment än dessa. Varje vedträ lyfts mer än fyra gånger.

D Daniel 109 skrev:

Men ofta blir det ännu fler moment än dessa. Varje vedträ lyfts mer än fyra gånger.
Hugger=Skogsarbete/hemkörning
Klyva=kapning/klyvning/stapling
Bära in= Inbärning/mer stapling
Eldning=Eldning

/ATW

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
D Daniel 109 skrev:

Att hugga ner en skog är att ta ned skog att avverka skogen..
Klyver gör man efter huggningen..

H heimlaga skrev:
Vedpanna är bra. Jord/bergsvärmepump är bra. Du har en kombination av de två bästa värmekällorna som överhuvudtaget finns. Nu gäller det bara för dig att lära dig samköra dem på bästa sätt. Kanske göra någon mindre förändring så de fungerar bättre ihop.

Jag tror också att du behöver kunna stänga cirkulationen i ackumulatortankarna och styra flödet direkt från värmepumpen till värmesystemet när du inte eldar. Nå du eldar behöver du antagligen stänga av flödet genom värmepumpen så den inte far illa där den står avstängd. En kunnig rörmokare vet säkert mera men min gissning är att du skall öppna och stänga kulventiler när du växlar mellan värmekällorna.
Bara som info, det går i stället för ventiler sätta in 2 backventiler, blir samma funktion.

H heimlaga skrev:
Vedpanna är bra. Jord/bergsvärmepump är bra. Du har en kombination av de två bästa värmekällorna som överhuvudtaget finns. Nu gäller det bara för dig att lära dig samköra dem på bästa sätt. Kanske göra någon mindre förändring så de fungerar bättre ihop.

Jag tror också att du behöver kunna stänga cirkulationen i ackumulatortankarna och styra flödet direkt från värmepumpen till värmesystemet när du inte eldar. Nå du eldar behöver du antagligen stänga av flödet genom värmepumpen så den inte far illa där den står avstängd. En kunnig rörmokare vet säkert mera men min gissning är att du skall öppna och stänga kulventiler när du växlar mellan värmekällorna.
Alltid bra med 2 värmekällor tycker jag med. Förra ägaren har gjort det automatiskt. Dvs ventilerna stänger/öppnar själva. Så skulle Bergvärmen vara på o pannan går under 60 gr sätter den igång automatiskt. Däremot värmer BP alltid ackarna utom på sommar inställningen då den bara värmer vattnet. Tänkte stänga kranen lite grand till ackarna o testa men får nog ta det easy då BP är 17kw/h.....

C
Svårt att se utifrån bilderna hur det är kopplat. Jag tror det bästa är om du ritar upp ett schema över anläggningen, hur det är kopplat och sen fundera på om du bör göra några ändringar.

Du vill inte ha (okontrollerad) laddning av tankarna när pumpen går. Normalt skall shunten stå mer eller mindre helt öppen vid bergvärmedrift och istället låter man pumpen reglera. Däremot inte nödvändigtvis fel att tankarna finns i kretsen när pumpen går, som volymförstoring.

Ritningen ser ut såhär....
C cpalm skrev:
Svårt att se utifrån bilderna hur det är kopplat. Jag tror det bästa är om du ritar upp ett schema över anläggningen, hur det är kopplat och sen fundera på om du bör göra några ändringar.

Du vill inte ha (okontrollerad) laddning av tankarna när pumpen går. Normalt skall shunten stå mer eller mindre helt öppen vid bergvärmedrift och istället låter man pumpen reglera. Däremot inte nödvändigtvis fel att tankarna finns i kretsen när pumpen går, som volymförstoring.
Ser ut såhär

• Schematisk bild av ett värmesystem med temperaturmarkeringar, pumpar, ventiler och flödesriktningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A apanq skrev:
Ritningen ser ut såhär....

Ser ut såhär
Värmekurvan styr shunten upp till huset. Som ni ser på bilden är värmekurvan ställd på 41 grader till elementen. Det aktuella värdet dit är 41,5gr. Så öpnnar jag shunten helt så ökar bergvärmen värmen upp till elementen helt enkelt

• Gilla
Geografica
  • Laddar…
C
A apanq skrev:
Så öpnnar jag shunten helt så ökar bergvärmen värmen upp till elementen helt enkelt
Är det REGO:n i värmepumpen som styr även shunten?
Dvs. när du pratar om kurva, är det kurvan i värmepumpen du menar då?

C cpalm skrev:
Är det REGO:n i värmepumpen som styr även shunten?
Dvs. när du pratar om kurva, är det kurvan i värmepumpen du menar då?
ja, precis

C
A apanq skrev:
ja, precis
OK, då är det säkert uppsatt enligt IVT:s "systemlösning" för dockning med vedpanna.
Då styr man shunten med värmekrets 2 i REGO:n, som då skall ha exakt samma kurva och rumsbör som värmekrets 1. Det innebär i praktiken att shunten kommer att vara öppen när värmepumpen går, eftersom pumpen och shuntstyrningen jobbar med samma börvärde = flytande kondensering.
Vilket är bra.

C cpalm skrev:
OK, då är det säkert uppsatt enligt IVT:s "systemlösning" för dockning med vedpanna.
Då styr man shunten med värmekrets 2 i REGO:n, som då skall ha exakt samma kurva och rumsbör som värmekrets 1. Det innebär i praktiken att shunten kommer att vara öppen när värmepumpen går, eftersom pumpen och shuntstyrningen jobbar med samma börvärde = flytande kondensering.
Vilket är bra..
Ok jag som är lite novis då. På bilden ser du att BV är igång men shunten är bara öppen 41% .Det skickas till Elementen 41,5 grader. Börvärdet är41gr.. Resterande värme dvs 47,3 gr går till tankarna.. Detta är alltså vettigt gjort? Tack för engagemang :).

C
A apanq skrev:
Detta är alltså vettigt gjort? Tack för engagemang :).
Enligt min amatörmässiga bedömning ser det principiellt vettigt ut, men som du säger, om den bara shuntar ut 41% och det är representativt för driften och inte bara en ögonblicksbild så fungerar det ju inte som det är tänkt. Det jag ville komma till är detta med att det är två värmekretsar inblandade i styrningen om det är uppsatt enligt IVT:s lösning. Kan det vara så att de inte har samma kurva?

Det fattas en backventil ovanför vid GT 24, VP ska inte kunna få hetvatten i sig när pannan är i drift. Och storknar nog med att ev lösa på HT. Samt som nu är så kommer VP att ladda tankar och VVB, om tanken är det som troligt. Är VP utomhusstyrd så fungerar det om shunten i VP och SV 21 är kopplade i sekvens.

J jonaserik skrev:
Det fattas en backventil ovanför vid GT 24, VP ska inte kunna få hetvatten i sig när pannan är i drift. Och storknar nog med att ev lösa på HT. Samt som nu är så kommer VP att ladda tankar och VVB, om tanken är det som troligt. Är VP utomhusstyrd så fungerar det om shunten i VP och SV 21 är kopplade i sekvens.
Är ingen expert på detta, Men utomhusstyrd menar du utomhustemperatur styrd? Allt fungerar ju bra så troligen är sv21 och VP sammankopplade i sekvens. Får kolla upp men nu dags o sova.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.