Hej på er igen. Har ett hus sedan i somras och det finns en IVT greenline E17 installerat samt en vanlig vedpanna med 2 kubik acktankar. Huset är byggt i början på 1900 talet med skumisolering i grund uppemot golvet samt lite på vissa vindssidor. Huset är 275 kvm samt garage på 175kvm. Förra ägaren har fixat till det så man styr det via en dator o det mesta går på automatik.Dvs inga kranar att vrida på om man eldar vice versa. Bergvärmen går ffa nattetid o ibland dagtid på helger om jag inte eldar då det är kallt ute.
Jag har aldrig kört bergvärmen mer än typ 14 timmar o då verkar den gått hela tiden typ 6 kw/h i timmen oavsett värme ute det beror ju på acktankarna antar jag ,mkt att värma ju plus kåk o garage. Garaget håller jag 6 grader i , huset ca 19-21 grader, vissa rum kallare då jag inte är där mkt....
Jag har timpris o kör de timmar det är billigt. Ofta vardagar mellan 22-06. Är det några plusgrader håller sig värmen hela dagen annars stödeldar jag på morgonen eller i braskaminen samt kakelugn ibland. Är det sol håller det sig hela dagen. Är det dyrt med elen så eldar jag i vedpannan hela tiden. Men ibland eldar jag mer pga den fantastiska värmen det blir från ved. Men vad är vettigast o mest ekonomiskt att använda bergvärmen? Hade jag inte haft stora acktankar o vedpanna så hade BV gått 24/7. Vilket ska ju vara mest ekonomiskt vad jag förstår om man inte hade acktankar.... Hur ska jag tänka o göra?
Jag har aldrig kört bergvärmen mer än typ 14 timmar o då verkar den gått hela tiden typ 6 kw/h i timmen oavsett värme ute det beror ju på acktankarna antar jag ,mkt att värma ju plus kåk o garage. Garaget håller jag 6 grader i , huset ca 19-21 grader, vissa rum kallare då jag inte är där mkt....
Jag har timpris o kör de timmar det är billigt. Ofta vardagar mellan 22-06. Är det några plusgrader håller sig värmen hela dagen annars stödeldar jag på morgonen eller i braskaminen samt kakelugn ibland. Är det sol håller det sig hela dagen. Är det dyrt med elen så eldar jag i vedpannan hela tiden. Men ibland eldar jag mer pga den fantastiska värmen det blir från ved. Men vad är vettigast o mest ekonomiskt att använda bergvärmen? Hade jag inte haft stora acktankar o vedpanna så hade BV gått 24/7. Vilket ska ju vara mest ekonomiskt vad jag förstår om man inte hade acktankar.... Hur ska jag tänka o göra?
Vad är break even på ved? Har 90 öre per kWh just nu men med coop på pump, vad är ok för ts och vi andra att betala?J Josth skrev:
Jag har ett liknande system i min kåk fast inte lika stort. Eldar när jag hinner/orkar och slår om till bergvärmen när de slocknat och om de är värme kvar i tankarna låter jag kran till de stå öppna annars stängt till tank. Dags att tända igen när innertemperaturen går under 20c eller när pumpen startar hela tiden.
Det blir lite kranar och olika pumpar att greja med beroende på vilken värmekälla man använder.
Veden är gratis om man bortser från tiden jag lägger på det 😅
Det blir lite kranar och olika pumpar att greja med beroende på vilken värmekälla man använder.
Veden är gratis om man bortser från tiden jag lägger på det 😅
Har förstått det efter att ha läst på en del. En vvsare gav tipset att stänga flödet till acktankarna antingen tillopp eller returen . Enligt honom spelade ingen roll vilken utav den jag stängde. Men har inte testat det än. Då slingan ut till garaget går via acktank 2.....Då lär ju garaget bli kalltE EyEr0n skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Hej
Är det så att BV värmer acctankarna till 60 grader, sen är det stopp och elpatronen klickar i för att toppa tankarna?
/W
Är det så att BV värmer acctankarna till 60 grader, sen är det stopp och elpatronen klickar i för att toppa tankarna?
/W
Jag räknar nu med ett totalt el-pris på 2,25 kr/kWh i SE3 under vinterhalvåret då den stora förbrukningen är. Har man en bra modern bergvärmeanläggning ligger SCOP på runt 4. Varje kWh värme kostar då 56 öre netto. Köper man björkved för 1400 kr/kbm och varje kbm ger ca 1500 kWh blir det ca 93 öre/kWh. Dessutom brukar man säga att verkningsgraden på vedpannan är 75% så då blir det ca 1,24 kr per kWh värme i huset.john68 skrev:
Den värmer nästan upp till 60 gr men verkar inte som det klickar i en värmepatron. Borde jag väl se att strömförbrukningen skjuter iväg? Tyvärr kan jag inte fråga ägaren då han avled o installatören är sjuk men hoppas han repar sig så jag kan fråga honom hur det är uppbyggt.Workingclasshero skrev:
Kan ställa in tider via en dator när den ska gå. Inget automatiskt efter elpriset men det funkar då man ser elpriset i en app 36h framåt. Lite omständigt men då systemet är som det är så finner jag det lämpligast just nu.D Daniel 109 skrev: