Hej!
Har lite problem med att allt regnvatten från vägen samlas på våran tomt. Har vägverket något ansvar för detta eller är det bara att lösa problemet själv?
Våran tomtgräns går fram till vägen.

Enda problemet egentligen är att våran granhäck håller på att drunkna. Har gjort en tillfällig lösning med en grävd gropp och en pump som jag pumpar bort allt vatten till ett dike cirka 15m bort men känner att det är dags att göra en permanent lösning.

Pratade med en grävmaskinist som rekommendera att man gräver en ränna från groppen till vårat dike och lägger ner dräneringsrör. Antar att det är lättaste sättet?

• Grå dag, vattensamling vid vägkant, barrträd förgrunden, lastbil och skog bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ring och prata med dom, var lite påstridig, er tomt går inte ända ut till asfalten , det är alltid någon/ra meter som tillhör vägområdet. Annars att lägga en dränslang så blir det nog på frostfritt den ska ner.

Väghållaren ska ta hand om sitt vatten. Däremot kan det vara din fastighet som vägen ligger på, Trafikverket har då Vägrätt om det nu är Trafikverkets väg. Jag tror dom kommer vilja lösa det där.

J Johan456 skrev:
Väghållaren ska ta hand om sitt vatten. Däremot kan det vara din fastighet som vägen ligger på, Trafikverket har då Vägrätt om det nu är Trafikverkets väg. Jag tror dom kommer vilja lösa det där.
Det hela löste sig med att jag själv anlitade en grävmaskinist som la ner dräneringsrör från en slänt en bit bort. Funkar kanon nu.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.