Skall mura leca och undrar om nån har någon pejl på murbruk-torrprodukt-åtgång ungefär, så att jag kan uppskatt hur mycket jag skall köpa då jag skall mura upp 650 st lecablock i en 6-varvs torpargrund. Någon??
Ni som murat själva, hur många stenar hinner man i timmen om man inte skall bryta ryggen av sig. I lagom tempo alltså.
mvh
Anders

Vad jag hört så hinner man ca 1 kvm / timme / pers men har ingen egen erfarenhet (än). Berätta resultatet!

hasse_f skrev:
Vad jag hört så hinner man ca 1 kvm / timme / pers men har ingen egen erfarenhet (än). Berätta resultatet!
1 kvm leca / timme? Bättre tempo än en sten var nionde minut kan man väl hålla, eller ingår fika? :)

Om man räknar in blandartid, kånka sten och bruk , fixa armering o.s.v så är 1 kvm/h inte så fel, det går betydligt snabbare och blir mycket roligare (nåja ;)) om man är flera.

Jag kommer inte ihåg exakt åtgång, vi har murat ca 1000 sten 25x19x59 och till det har vi gjort av med ca 230 säckar enligt mina fakturor. Då ingår även fogning, alltså fyllning av fogar på ut och insida för att få en jämn yta.

Vi har använt stötfog, kör man utan stötfog så går det ju åt mindre.

Ett tips, skaffa många par rejäla arbetshandskar. Lecablock är som rivjärn.

Vad jag förstått så går det betydligt fortare om man har "markservice" med framkörning av block, bruk etc. Dessutom är ju tjockfogsmurning betydligt långsammare än tunnfogsmurning.

Det låter som om ca en timme per kvadrat är det som är rimligt...
Jag skall mura 90 kvadrat och med 8 timmars arbetsdag så blir det ca 11 dagar. Om jag har hantlangare kanske jag kan klara det på 7 dagar?
Jag har nu paddat ut ca 40 kubik 16-32-makadam och skall snickra formen på det snart.
På själva strängen som skall gjutas skall 6 lager leca ställas och ett tvåplans hus på det. Nån som vet vart man kan vända sig för att ta reda på hur jag skall dimensionera grundsulan? Tänkte gjuta strängar som är 600x150mm alt. 600x200mm i tvärsnitt, med armering, tre järn överst och tre underst. Skillnaden är drygt två kubik betong.
Räcker en sula som är 150mm tjock tror ni?
/Anders :-/

Om underlaget är stabilt måste det ju räcka (berg/sprängsten) men kolla med en konstruktör, sånt här får ju liksom inte bli fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.