4 663 läst ·
28 svar
5k läst
28 svar
Här samlar vi alla husmorsknep
Allvetare
· Härifrån
· 787 inlägg
Mitt recept för sura träningskläder:
10 liter vatten, 2dl ättika -lägg ned kläder i detta i 15-20 minuter, sedan tvätta i maskin som vanligt.
Funkar jättebra!
10 liter vatten, 2dl ättika -lägg ned kläder i detta i 15-20 minuter, sedan tvätta i maskin som vanligt.
Funkar jättebra!
För att avkalka kaffemaskiner utan svindyra specialprodukter:
Köp några liter citronsyra (billigast i kemibutiker men hyggligt pris på kryddhyllor på stormarknader).
Vid avkalkning: tag 2-3 msk citronsyra i lite vatten i en liten kastrull och lös upp under svag uppvärmning.
Nu har du avkalkningsmedel till 1 % av priset för en specialprodukt. Späd med vatten till önskad volym för din maskin och häll i.
Köp några liter citronsyra (billigast i kemibutiker men hyggligt pris på kryddhyllor på stormarknader).
Vid avkalkning: tag 2-3 msk citronsyra i lite vatten i en liten kastrull och lös upp under svag uppvärmning.
Nu har du avkalkningsmedel till 1 % av priset för en specialprodukt. Späd med vatten till önskad volym för din maskin och häll i.
Vi kör igenom ättika innan vi börjar anv kaffebryggaren på våren (vi har kaffebryggare ute i ladan, som vi brygger i när vi har gäster osv.. kaffemaskin inne). Blandar med lite vatten och sedan häller vi ut det varma ättiksvattnet på fogarna till stenläggningen.. så dör vårogräset ocksåD datja skrev:För att avkalka kaffemaskiner utan svindyra specialprodukter:
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Ett tips jag snappade här på forumet för flera år sedan.
Men först idag blev det av att prova (för några veckor sedan kom jag mig för att sno åt mig ett gammalt däck i samband med inköp av nya sommardäck)
För att göra finhuggen tändved, pressa in en massa grovhuggna vedträn i ett bildäck.
Gå sen maniac med yxan ...
Funkade det då?
Tja, sådär. Jag tror man måste testa sig fram lite för att få till knixen.
Veden känns som att den måste vara av mest lättkluvna sort, dvs ganska kvistfri osv.
Men först idag blev det av att prova (för några veckor sedan kom jag mig för att sno åt mig ett gammalt däck i samband med inköp av nya sommardäck)
För att göra finhuggen tändved, pressa in en massa grovhuggna vedträn i ett bildäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Funkade det då?
Veden känns som att den måste vara av mest lättkluvna sort, dvs ganska kvistfri osv.
Blir det inte mycket rök av däcket?Mikael_L skrev:
[bild]
[bild]
Funkade det då?
Kan annars bara kapa dom i skivor med kapsågen, tändved behöver inte vara i avlång formMikael_L skrev:
[bild]
[bild]
Funkade det då?
Mitt husmorsknep.
Skölj av, städa, torka innan skiten fastnar.
Tex städat min dusch 1 gång sen jag flyttade in för 8 år sen, ändå ser den fortfarande ut som ny.
Bra gummiskrapa till väggarna och glasdörrarna, och en gammal väl sugande frotehandduk till kranen och golvet.
(Har bra ventilation så den torkar till nästa dusch)
Väl intränat tar det 30 sekunder.
"Krypa på golvet med trasa" tänker nån då.
Nä, jag använder foten.
Nästa (som det verkar bortglömt) är blötläggning, häll vatten med nån droppe diskmedel och låt stå, tiden gör jobbet.
Samma med rengöringsmedel, vänta och låt medlet göra jobbet, folk ska på och gnugga efter 3 sekunder, medlet har inte en suck att hinna lösa upp nått.
Jag sprutar tex lite rengöringsmedel på hällen, plockar med nått annat i 5 min, sen ett svep med trasan och allt är borta.
Skölj av, städa, torka innan skiten fastnar.
Tex städat min dusch 1 gång sen jag flyttade in för 8 år sen, ändå ser den fortfarande ut som ny.
Bra gummiskrapa till väggarna och glasdörrarna, och en gammal väl sugande frotehandduk till kranen och golvet.
(Har bra ventilation så den torkar till nästa dusch)
Väl intränat tar det 30 sekunder.
"Krypa på golvet med trasa" tänker nån då.
Nä, jag använder foten.
Nästa (som det verkar bortglömt) är blötläggning, häll vatten med nån droppe diskmedel och låt stå, tiden gör jobbet.
Samma med rengöringsmedel, vänta och låt medlet göra jobbet, folk ska på och gnugga efter 3 sekunder, medlet har inte en suck att hinna lösa upp nått.
Jag sprutar tex lite rengöringsmedel på hällen, plockar med nått annat i 5 min, sen ett svep med trasan och allt är borta.
När får kvar små skvättar av olika saker fryser jag ibland in det i isbitsformen, sen får de till frysta bitarna hamna i någon lämplig fryslåda, det kan vara grädde, passerad tomat, vitt eller rött vin osv
Här är det rödvin.
Här är det rödvin.
Logga in
Skapa konto
Låt julskinkan ligga kvar sin oöppnade plastförpackning och låt gå över natten i ugnen på 70-80 grader beroende på preferens. Klar till morgonen men kan ligga kvar till det är dags att förbereda den för griljering.M MagHam skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför har man byggt en innervägg i källaren mot gråstensmuren?
Byggnadsvård -
Vad har jag för möjligheter gällande häck mot grannen
Bygglov -
Vad kallas ett sånt här lås?
Fönster & Dörrar -
Varför klipper den så sällan där jag har satt 80% ?
Robotgräsklippare -
Kan man lägga till ett eluttag om befintlig installation ser ut såhär?
El