Jag är tämligen säker på att begreppet "fackmannamässigt" faktiskt kan innebära att våtrum utföres utan fuktspärr utan att det kan anses som icke fackmannamässigt utfört.

Det finns inga lagkrav på att det skall vara med fuktspärr. Däremot är det förkastligt att inte göra det med fuktspärr, eller egentligen enligt branschregler såsom Byggkeramiksrådets anvisningar, men det är en annan sak. Först och främst är det försäkringsbolagen som kräver att det är fuktspärr och naturligtvis för dig själv som skall leva med skadorna annars.

Vad jag vill säga med ovan är att det räcker inte med att begära att det är "fackmannamässigt utfört" när det gäller våtutrymmen utan man måste fråga:
- Är det utfört enligt t.ex. byggkeramikrådets anvisningar" ?

Om jag skulle köpa en tjänst så skulle inte jag acceptera något annat på kvittot eller offerten att det står att det är utfört enligt den metoden. Har du inte detta på pränt någonstans kommer du att hamna i en svår sits senare utifall det blir en vattenskada och tvist.

Där har du fel Fabrikatör Stava. Bl.a. på konsumentverkets hemsida står det att fackmannamässigt bl.a. innebär att man utför arbetet enligt gällande branschregler i de fall det finns branschregler (varför skulle de annars kallas branschregler?). Det innebär också att utförandet (det estetiska) håller en standard som man kan förvänta sig av en hantverkare.

Och innan man börjar säga någon om vad som är rätt eller fel så bör man titta på vad branchteglerna säger om tollerans. Det har jag fått erfara att dessa regler är rätt vida och generösa.

Så här tolkar jag det:

I och med att det inte finns någon skyldighet att utföra en renovering av badrum på ett visst sätt så kan ingen anklaga en hantverkare för att jobbet "icke är fackmannamässigt utfört". Jag kan ha fel men tror inte det. Det torde finnas rättsfall på och är det som Fhre säger så viker jag mig.

Den lag man torde stödja sig på är konsumentjänstlagen. Se nedan. Det kan också finnas andra skyldigheter/rättigheter om det varit en "småhusentreprenad".

Ja, hantverkare skall utföra det fackmannamässigt, men jag kan ej finna att de skall följa till ex. byggkeramikrådets föreskrifter, det är mer ett "råd" tror jag. Som hantverkare bör du följa t.ex. Boverkets Byggregler. Ska kolla om jag hittar något där som stödjer er teori.

Konsumentjänstlagen.

Utförande och material

4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare
med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda
med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.

Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren
skall tillhandahålla behövligt material.

Nedan norpade jag från Boverkets länk till Byggkeramikrådet.
Som jag kan tyda det finns ingen skyldighet för en våtrumshantverkare att renovera enligt BBV. Det är detta jag menar med att man måste ställa frågan om arbetet är utfört enligt Byggkeramiks föreskrifter. I sådant fall kan man luta sig tillbaks till nedan text.

Om branschreglerna

Byggkeramikrådets branschregler för våtrum (BBV) är ett frivilligt regelsystem. För att BBV skall gälla måste reglerna avtalas mellan beställare och behörig entreprenör. BBV uppfyller de tvingande regler som finns i Boverkets byggregler.Genom BBV blir dock kravet på arbetets utförande högre. Eftersom BBV fått en stark ställning på marknaden, refereras ofta till att funktionen som uppnås genom BBV är ett mått på den fackmässighet som allmänt ska kunna krävas vid utförande av arbeten i våtrum.Detta kan till exempel medföra att en domstol i en tvist, utgår från BBV när fackmässighet skall bedömas, även om dessa regler inte föreskrivits.

Fabrikör Stavra:

Du har fel.

Ditt resonemang faller dessutom på sin egen orimlighet. Om du hade rätt skulle begreppet "fackmässigt utfört" vara helt tandlöst bara för att det inte finns något lagkrav på vad som är "fackmässigt".

Min tolkning är att "fackmässigt" är något som kommit till just för att det vore helt orimligt att skriva i en lagbok hur en fuktspärr ska se ut. Dock så behöver lagvrängarna något att stödja sig på i domstolen när de bedömer vad som är rätt och fel varvid begreppet kom till. (Men jag kan inte förstå varför de skulle ändra fackmannamässigt till fackmässigt. Det påminner mig om när landstinget skulle ha ny logga och betalade miljoner för att behålla den gamla.)

Redigerat:
Hittade mera från denna länk: http://www.bkr.se/vanliga_fragor.asp

Är det lag på att man måste följa branschreglerna?
Svar: Byggkeramikrådets branschregler för våtrum (BBV) är ett frivilligt regelsystem. För att BBV skall gälla måste reglerna avtalas mellan beställare och behörig entreprenör. BBV uppfyller de tvingande regler som finns i Boverkets byggregler. Genom BBV blir dock kravet på arbetets utförande högre. Eftersom BBV fått en stark ställning på marknaden, refereras ofta till att funktionen som uppnås genom BBV är ett mått på den fackmässighet som allmänt ska kunna krävas vid utförande av arbeten i våtrum. Detta kan till exempel medföra att en domstol i en tvist, utgår från BBV när fackmässighet skall bedömas, även om dessa regler inte föreskrivits.

Se min kommentar i fet stil blandad i texten nedan:

Är det lag på att man måste följa branschreglerna?
Svar: Byggkeramikrådets branschregler för våtrum (BBV) är ett frivilligt regelsystem MEN EJ KRAV . För att BBV skall gälla måste reglerna avtalas mellan beställare och behörig entreprenör. BBV uppfyller de tvingande regler som finns i Boverkets byggregler. Genom BBV blir dock kravet på arbetets utförande högre. Eftersom BBV fått en stark ställning på marknaden, refereras ofta till att funktionen som uppnås genom BBV är ett mått på den fackmässighet som allmänt ska kunna krävas vid utförande av arbeten i våtrum. Detta kan MEN MÅSTE INTE till exempel medföra att en domstol i en tvist, utgår från BBV när fackmässighet skall bedömas, även om dessa regler inte föreskrivits.[/QUOTE]

Det innebär att om man inte avtalat om att hantverkaren skall följa BBV så hamnar du i ett onödigt dåligt rättsligt läge. Du måste därmed ställa krav på entreprenören, samt få på pränt, att denne följer BBV. Det räcker inte med att du begär att du skall få det fackmässigt utfört för att du skall känna dig helt säker.

Den är ju frivillig eftersom man kan välja tex GVK eller MVK istället, men enligt VVS-branschens branschregler (Säkervatten) skall någon av dessa följas för att arbetet skall anses fackmannamässigt.

Som du själv hittade på BKR's hemsida så är ju de av samma åsikt.

Du måste aldrig begära att få något fackmannamässigt utfört, en hantverkare måste utföra saker fackmannamässigt enligt lag och detta kan inte ens förhandlas bort även om kunden så önskar.

Jag tolkar BKRs svar som att BBV är frivillig såtillvida att det finns andra branschregler man kan välja, inte att man kan strunta i dem.

frhe skrev:
Den är ju frivillig eftersom man kan välja tex GVK eller MVK istället, men enligt VVS-branschens branschregler (Säkervatten) skall någon av dessa följas för att arbetet skall anses fackmannamässigt.

Som du själv hittade på BKR's hemsida så är ju de av samma åsikt.
Självklart plussar branschorganisationerna för att man skall vända sig till en "auktoriserad" våtrumsentreprenör men det synes inte vara ett krav vid en rättslig prövning och det är ju det som jag vill lyfta fram!

Man får sällan bättre än vad man köpt. Har man inte avtalat det skriftligt blir det ett problem vid en tvist.

Det finns tusentals entreprenörer där ute som gör våtrumsjobb och som inte följer eller är anknytna till någon organisation.

Om man vänder på det - på detta forum är det många som frågar om de får göra våtrumsarbete själv. Svaret de får är att jobbet måste vara fackmannamässigt och att de därför måste följa gällande branschregler.

Om en domstol skall ta reda på om ett arbete är fackmannamässigt frågar de förstås branschorganisationerna om hur arbetet skall bedömas. De lär ju hänvisa till sina branschregler.

Skall se om jag kan hitta någon dom som stöder min åsikt.

Du missar poängen. Man är inte skyldig att följa dessa branschregler. Du kan bygga om ditt eget badrum utan fuktspärr men du får också ta konsekvenserna om en vattenskada inträffar. Försäkringsbolagen lär säga att du kan inte aktivera din hemförsäkring för att återställa skadan.

Vi glider ifrån trådskaparens fråga. Jag råder dig att ta kontakt med den firma som skall ha utfört arbetet. Be att få kopia på fakturan, de måste spara dem i 10 år om det är ett aktiebolag.

Till andra våtrums-renoverar-köpare: Nöj er inte med att enbart be att få det fackmässigt utfört. Det öppnar bara upp för tolkningstvister om vilken metod som använts. Be entreprenören redogöra, på papper, vilken metod (läs vilken branschorganisations föreskrifter) de avser att följa. Då har du ett systematiskt schema på vilka moment som skall utföras och därmed också ett dokument som blir lätt att jämföra vid en ev. tvist. Därutöver, ta alltid referenser. t.ex. de 3 senaste jobben. Kolla också att entreprenören har ett certifikat från sin branschorganisation som stödjer att denne genomgått adekvat utbildning. Obs, jag tror att certifikaten är kopplade till personen, inte bolaget.

Som privatperson är jag inte skyldig men som hantverkare är jag skyldig (att utföra jobbet fackmannamässigt).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.