Byggahus.se

Har nog råkat ut för en riktig skojare

  1. Disneygrisen
    Medlem Nivå 6
    Anlitade en byggfirma för att göra en del arbeten hos mig, bl.a: Byta karmar, lägga golv, socklar, foder och byta till bänkskiva med ho i köket. Sedan påbörjade de arbeten runt min ytterdörr, men det fick jag avbryta. Varför förklarar jag längre ner.

    Det började bra med själva rivningen, men sen kom återuppbyggnaden. Golvet las och det socklades, men jag hittade skarvar där de inte klickat i golvplankorna ordentligt så de fick riva bort en sockelrad och banka in golvet och på med en ny sockelrad igen (kollar man inte golvet innan man socklar?).
    Har inte hunnit kolla hela golvet än, men med tanke på hur knasigt allt blev så skulle jag inte bli förvånad om jag hittar fler ”hårda skarvar”.

    Hur som helst: Sen kom karmarna och det upptäcktes att jag hade lättbetongväggar. Det slets, svors och frustades över de omöjliga karmarna. Dörrarna lutade och slog i tröskel och karm. Fick tjata om att de måste rätas till så att dörrarna kan stängas. ”Nej, det är bra” sa dem, ”men ser ni inte att dörren lutar? Man ser ju plastknoppen till hålet där karmskruvarna sitter”.
    Det slutade med att de fick sätta karmarna med fogskum, inget konstigt med det (hoppas jag), förutom att jag aldrig mer kan byta karm enligt chefen på byggfirman. Idag kan 2 av 3 dörrar stängas smärtfritt. En dörr tar fortfarande i karmen. Ska den göra det?

    Chefen på byggfirman hade planerat att karmarna skulle ta en dag att montera (enligt offerten) men nu var vi inne på den tredje dagen och allt blev extremt stressigt. De satte fel bredd på foder i badrummet och lämnade en hel del limrester efter sig (som jag påpekade att de måste torka bort innan det torkar, vilket inte gjordes). Enligt chefen, som försökte torka bort limmet några dagar senare, kommer limmet att vittra. Hoppas det för nu ser det ut som att någon har kletat snor över fodret. När en tröskel skulle ner i en karm i köket så rev de upp karmen så det ser ut som att någon har dragit med en sån där som man river ost med. Jag bad att de skulle snygga till det men fick då höra av chefen att ”om jag var du skulle jag strunta i det”.

    Bänkskivorna hade kapats på Bauhaus och det köptes till kantband som de limmade på med en hårfön eller något sen skar de till kantbanden och slipade lite och tanken var väl att kantbanden skulle slipas ner ännu mer innan montering eftersom de var vågiga/ojämna, något jag frågade om/tjatade på flera gånger, men det hände inget och bänkskivorna monterades på skåpen. Nu satt alltså bänkskivorna på och det såg inte bra ut. Kanten på bänkskivorna var vågiga/ojämna och på flera ställen var det gropar in i skivan som att de hade slipat för hårt och för mycket. Jag påpekade flera gånger "ska ni inte slipa till dem?" Det gjordes ett tappert försök att slipa dem på plats, men det gick inte så bra eftersom bänkskivorna redan låg mot skåpen. Nu är de ojämna, gropiga, repiga och dessutom är de kapade i olika djup. Bänkskåpen har samma djup så bänkskivorna borde också ha det tycker jag. Chefen har låtit meddela att de inte kommer åtgärda detta. Tråkigt på nya fina bänkskivor.

    Det värsta är ändå det de gjort i trapphuset runt min ytterdörr. Tanken var att de skulle ta bort smyglister som satt runt fodret på ytterdörren, spackla och slipa (om det behövdes), hitta färgkoden, måla (bara runt dörrfodret) och sen lägga en fin fog mellan vägg och dörrfoder. Jag sa flera gånger att de måste vara noga eftersom det är i trapphuset.

    Det började med att de tog bort smyglisterna som var limmade och infogade. Jag tog själv bort limrester och fog när jag kom hem från jobbet och gjorde det rent och fint. Det här blir fint tänkte dumma, naiva jag.

    Dagen efter lägger hantverkaren väggspackel med maskeringstejp runt dörrfodret. Han låter spacklet torka och drar sedan bort maskeringstejpen så att det bildats en kant. Varför gör man så? Jag tänkte att den slipar han nog bort, men icke. Nu ska det hittas rätt färg så han kommer med en färgvippa, men hittar inte kulören utan åker och lånar en färgläsare. Hur mycket han läste av väggen vet jag inte, men han visade att han hade hittat en färgkod, sen åkte han och köpte färg och målade runt dörrfodret. Efter ett tag ropar han ”Det här är inte rätt nyans”. Jag tittade då på vad han gjort och såg att han inte slipat bort spackelkanten utan målat rakt på och dessutom med en färgnyans som var helt fel och med fel glans (han hade valt en silkesmatt glans till ett trapphus där glansen är 10-20 enligt vad färgbutikerna sagt när de kollat på färgflagor som jag senare lyckats ta från väggen). Kollar man inte färg och glans innan man börjar måla? Fattar ingenting.

    Jag påpekade att det var fel nyans på färgen och ifrågasatte varför han lämnat en skarp kant efter spacklet. ”Kan du jämna ut den där kanten?” frågade jag. Men det gick inte enligt honom så han la då på mer spackel, men nu var han tvungen att lägga spacklet så långt ut att det började täcka den målade bården i trapphuset. Det var nu jag började bli nervös. Jag undrade också varför han inte skyddat fodret när han slipade utan gjort fula slipmärken på fodret (som är fabriksmålat stål) Han blev då extremt sur/aggressiv och skrek ”Tror du jag vill göra det här? Jag gör inte det här!” sen slet han upp min ytterdörr, gick in och smällde igen dörren. Vad tusan hände? Jag ville inte gå in till min bostad när han var därinne utan gick ut och ringde chefen och sa vad som hänt ”han blir arg på mig också” sa han, ”okej, men jag vill inte vara i min egen bostad nu om han är där inne, det känns obehagligt”. Chefen höll med om att det inte var okej. Efter någon timme ser jag hur hantverkaren hoppar in i bilen och åker. Jag går in till min bostad och ser att han har ”städat”. Är de klara undrar jag? Tittar runt i bostaden och nä, de är inte klara. Jag försöker ringa chefen men får inget svar. Skriver ett SMS där jag frågar om hans hantverkare kommer komma tillbaka och säger vad som är kvar att göras. Inget svar. Ringer igen. Ingen svarar. Skriver ytterligare ett SMS och skriver att jag måste åka och undrar om hantverkaren har nyckeln för jag måste åka och låsa. Senare mot kvällen får jag ett meddelande där chefen skriver ”Ledsen, har varit upptagen hela dagen.”. Det skulle jag också varit om det inte varit för att jag fått sitta hemma och vänta hela dagen.

    Nu vill företaget inte göra något mer verkar det som då chefen låtit meddela att han ”inte tänker lägga mer timmar hos mig” och att jag måste ”sluta nu” när jag kommit med synpunkter och saker de måste åtgärda. De tänker dessutom debitera mig utöver det vi avtalat om i offerten med motiveringen att jag har dåliga väggar. Ska inte en byggare kolla det innan de skickar en offert?


    Jag undrar lite: Vad har jag gjort för fel? Jag anlitade dem för att jag inte vet eller kan göra dessa saker själv. Det är väl givet att jag kommer ha synpunkter och undra över saker under arbetets gång utan att hantverkaren ska gå och bli obehaglig och smälla i mina dörrar? Jag har haft önskemål och de har bara sagt ”det fixar vi” Jag kan inget om väggar, karmmonteringar eller färgnyanser. Det är något jag fått gå en snabbkurs i de senaste veckorna.

    Jag kanske låter kaxig i texten, men mest av allt så är jag bara ledsen över allting. Ledsen över att chefens hantverkare verkade vara under en omänskligt stor press. Under andra omständigheter hade de kanske fått chansen att göra ett bra jobb. Det var alltid två här åt gången och de var alltid trevliga, med undantag för killen som kom in på slutet. Han var trevlig, så länge man inte hade synpunkter.

    Jag vill att de ska få betalt, men samtidigt vill jag att arbetena ska vara korrekt utförda.


    Om någon undrar: Ja, jag tog in 8 offerter. Valde inte den billigaste. Var noggrann med vad jag ville ha utfört. Ändå blev det fel.
     
  2. H
    Medlem · Nivå 10
    Låter inget vidare bra det här. De hantverkare jag anlitat har vi haft en i alla stycken respektfull dialog med, hot eller dylikt är givetvis helt utanför kartan och förstår inte att du kan acceptera detta. Jag har temperamentsfulla hantverkare som blir förbannade när det inte gick som det skulle- Älskar det! Likgiltighet... vad blir det för resultat? En bra hantverkare osar det om ibland, explosivt men det handlar om verktyg, material. Aldrig uppdraget eller uppdragsgivaren.

    Ibland har jag fått försöka hejda mina hantverkare när de lägger för mycket fokus på på petdetaljer, men visst jag måste respektera yrkesstoltheten att lämna ett perfekt jobb efter sig. De får fullfölja och resultatet blir fantastiskt bra.

    Det är aldrig så att jag har anledning att detaljstyra vad mina betrodda hantverkare gör. Det är snarare tvärtom, de tar egna initiativ för att få till riktigt fina lösningar. En del saker kanske de kunde lämnat till mig att fixa - enligt vad jag säger att jag kan göra - men i efterhand uppskattar jag att de fixat till småpiffet jag förmodligen aldrig skulle ha hittat tid och energi att ordna.

    Vill bara ge en liten glimt av hur det bör kännas när man har att göra med superproffs. Jag har en oerhört rak kommunikation med mina bästa hantverkare, de känner mig extremt väl och vet vad jag förväntar mig - och strävar alltid efter att överträffa mina förväntningar med råge.
     
  3. Jonatan79
    Medlem · Nivå 16
    Betala inte en krona för de delar av jobbet du är missnöjd med. Bestrid resten av fakturan. Lägg gärna upp bilder på eländet här så får du bättre hjälp.
     
  4. Disneygrisen
    Medlem Nivå 6
    Kommer inte betala för de jobb som inte blev bra och som de, just nu, inte verkar vilja åtgärda, men varför ska jag bestrida resten av fakturan?

    Ska lägga upp bilder.
     
  5. Jonatan79
    Medlem · Nivå 16
    Sorry, menade betala delar och bestrid resten.
     
    • Laddar…
  6. Disneygrisen
    Medlem Nivå 6
    Precis, jag betalar det som blev okej utfört. Just nu försöker jag ta hit en sakkunnig för att titta på hela jobbet för det kan vara saker som jag, som amatör, inte ser eller känner till att det är fel.
     
    • Laddar…
  7. M
    Medlem · Nivå 11
    Tänk också på att hålla inne tillräckligt med pengar för att kunna ta in någon annan som kanske först måste börja med att riva det som inte är bra är gjort, kostnader för att återställa skador de orsakat samt att sen göra det faktiska jobbet.
     
  8. H
    Moderator · Nivå 25
    När det gäller hur mycket du inte skall betala, så bör du ordna offert från någon annan på vad åtgärd kostar, och dra av den summan från det offererade priset. Du har rätt att få det beställda arbetet utfört inom den angivna kostnaden.

    När det gäller just finish på målning, ex. spackelkanten. Så är reglerna för vad som kan anses fackmannamässigt väldigt "generösa". Brister som inte går att se på ett visst avstånd (en meter tror jag), är OK enligt reglerna. Sådana brister får man tyvärr acceptera inom det fasta priset, såvida man inte avtalat om högre finish.

    En nyuppsatt dörr skall givetvis inte kärva. Den "dåliga" kvaliteten på dina väggar, är det bara lättbetong skall det inte vara något problem för en fackman. Men det finns riktigt dåliga väggmaterial i vissa lägenheter från typ 30 - 40 talet, där i princip ingen plugg fäster. Men vill de ha extra betalt för det så skall de anmäla det som en oförutsedd omständighet, innan de lägger extra tid på det (enl. konsumenttjänstlagen), de kan inte bara komma med extra debitering på fakturan.
     
  9. Disneygrisen
    Medlem Nivå 6
    Dörren som kärvar. Var svårt att filma, men man hör på slutet att den tar i karmen och det syns när man står och tittar att den tar i, men var som sagt svårt att filma. En annan dörr som går att stänga tycker jag lutar lite, men har inget vattenpass. Tar en bild på det också lite senare.

    Lite bilder på bänkskivorna också (ignorera kaklingen, den ska göras om i framtiden ;)) . Den nya karmen. Det både ser och känns värre i verkligheten än vad bilder kan fånga. Som att någon har dragit med en sån där som man river ost med. Kletet i badrummet och vad de gjort i trapphuset. Finns en bild där man ser att de har slipat rakt på fodret i trapphuset, det är så på några andra ställen till, men just där var det fulast och spacklingen....varför varför...
    Man ser den tidigare målningen under spacklet. Det är jag som har lagt maskeringstejp runt fodret och någon typ av papp på dörren. Det gjorde jag innan de kom hit för jag visste att det skulle springas in och ut med maskiner, verktyg och material och dörren är inte mer än 1 år så är rädd om den...
     
    Redigerat 19 aug 09:16
  10. Disneygrisen
    Medlem Nivå 6
    Också svårt att fånga på bild, men den där dörren har suttit uppe tidigare och nu upplever jag att den lutar lite framåt. Det var den dörren som de hade problem med och sa att det såg bra ut fast jag påpekade att man ser plastpluppen där karmskruvarna ska sitta i nederkant när dörren är stängd, dvs att den lutade så mycket. Dörren går dock att stänga, än så länge.
     
  11. Disneygrisen
    Medlem Nivå 6
    Jag tänkte att jag tar in några andra snickare, bl.a en som föreningen anlitat för att titta på alla saker. Eller finns det någon sakkunnig som är specialiserad på lite mindre jobb? Jag tänker att besiktningsmän mest kollar på stoooora byggen. Jag har ju lite kärvande karmar och sånt. Småsaker.

    Jag har inte fått fakturan än men vill ha hit någon att kolla innan jag betalar något.
     
  12. Disneygrisen
    Medlem Nivå 6

    Okej, ska ta hit andra snickare.

    Spackelkanten såg man nog på två meters avstånd, iaf när han la på färgen. Vi hade sagt att det skulle ”se bra ut” eftersom det är i trapphuset.
     
  13. dannedd
    Medlem Nivå 6
    Det där ser ju inte alls bra ut, känns som allt är dåligt gjort. Hade aldrig ens accepterat om jag själv gjort det så.
     
  14. S
    Medlem Nivå 4
    Jag tycker du ska säga till den där byggaren att han får betalt när limmet har vittrat.
     
  15. S
    Medlem Nivå 4
    Har läst lite mer av ditt inlägg och det är ju helt bisarrt. Du är extremt snäll och detta är idioter/psykopater som utnyttjar dig. Situationen med hantverkaren som är aggressiv och slänger ut MIG från MITT hem? Hoppas jag bara hade ringt polisen.
     
    • Laddar…